جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
۱۶:۳۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۰۱۶۶

الهام از گورخرماهی برای سفر به اعماق فضا!

فضانورد,مریخ
فضانوردان هنگام ورود به فضا باید با خطرات مختلف سلامتی مقابله کنند، اما دانشمندان معتقدند ورود به نوعی از خواب زمستانی که در گورخر ماهی ها دیده می شود، میتواند به انجام این سفرهای طولانی مدت کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، انتقال ایمن انسانها به مکانی مثل مریخ، انواع مختلفی از چالش های علمی را روبروی خود می بیند و مسأله فوق العاده مهم در رابطه این مسئله، تندرستی فضانوردان است.

فضانوردانی که مدت طولانی را باید در فضا تحمل کنند و امکان دارد در معرض خطر تغییر میکروبیوم روده، فعال سازی مجدد ویروس های خفته، سرطان خون و سوءعملکرد میتوکندری باشند، ولی مطالعات جدید روی گورخر ماهی نشان داده است که چگونه خواب زمستانی میتواند به کاهش این خطرات منجر شود.

با توجه به اینکه به طورمثال برای رسیدن به مریخ باید یک سفر شش ماهه را به جان خرید، ایده خوابیدن در یک پرواز طولانی مدت راه خوبی برای گذران وقت است. ولی فضانوردانی که به سمت سیاره سرخ میروند ، با چیزهای فراتر از خستگی و سر رفتن حوصله رو به رو خواهند بود، به دلیل آن که محیط پرتشعشع فضا میتواند طیف وسیعی از اثرات مضر را از جمله تحلیل عضلات، ضعف استخوان و تاری دید بر سلامتی انسان بگذارد.

دانشمندان دانشگاه" کوئینز بلفاست" برای حل این مشکل از روش مورد استفاده بعضی از گونه های حیوانی از خواب زمستانی برای محافظت در برابر شرایط دشوار الهام گرفتند و برای بررسی بیشتر ایده های خود به گورخرماهی ها روی آوردند.

گورخرماهی اکثراً بعنوان الگویی برای مطالعات علمی عمل می کند، زیرا دارای یک ژنوم کاملاً مشابه با انسان است و مطالعه روی این گونه قبلاً نشان داده است که چطور می توانیم با نابینایی بهتر مبارزه کنیم، خواب را بیشتر بفهمیم و قلب های آسیب دیده را ترمیم کنیم.

این بار دانشمندان نوعی از خواب زمستانی را به نام" تورپور"( torpor) در این حیوانات ایجاد کردند که فعالیت متابولیکی آنها را کاهش می دهد.

دانشمندان در یک گروه از گورخرماهی ها خواب زمستانی" تورپور" ایجاد کردند، در حالیکه یک گروه دیگر بعنوان گروه کنترل عمل می کردند. سپس هر دو گروه تحت تابش میزانی از اشعه قرار گرفتند که انسان در یک سفر شش ماهه به مریخ تجربه می کند. بعد از آن پژوهشگران از تجزیه و تحلیل ژنومی برای بررسی بیان ژن در هر دو گروه استفاده کردند.

دانشمندان در گورخرماهی های گروه کنترل نشانه هایی از استرس اکسیداتیو، آسیب دی ان ای ، سیگنالینگ هورمون استرس و تغییر در چرخه تقسیم سلولی مشاهده کردند. در حالیکه در گورخرماهی های به خواب زمستانی رفته فعالیت متابولیکی پائین با کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش تشخیص و حذف پروتئین های مضر و اثرات محافظتی در برابر اشعه مشاهده شد.

" توماس کیهیل" محقق ارشد این مطالعه می گوید:نتیجه ما نشان می دهد در گورخرماهی های به خواب" تورپور" رفته، کاهش متابولیسم و ​​غلظت اکسیژن در سلول ها مشاهده شد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو کمتر و مقاومت بیشتر در برابر اشعه می شود.

او گفت:این یافته ها در مورد چگونگی کاهش میزان متابولیسم میتواند از قرار گرفتن در معرض اشعه محافظت کند و میتواند به انسان کمک کند تا یک نوع خواب زمستانی را در سفرهای فضایی تجربه کند تا ایمن بماند.

در حالی که هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد تا اینکه اثبات شود این یک روش مؤثر برای انسان ها در سفرهای فضایی طولانی مدت است، دانشمندان آنرا بعنوان یک روش بالقوه دارای شواهد اولیه قانع کننده توصیف می کنند.

ایده خواب زمستانی فقط به دلایل سلامتی انجام نمی شود، بلکه میتواند مقدار مواد مصرفی و آذوقه مورد نیاز برای یک سفر فضایی را کاهش دهد و به فضاپیما اجازه می دهد جرم آن تا یک سوم کاهش یابد.

این تحقیق در مجله MDPI Cells منتشر شده است.