چهارشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۰
۱۱:۱۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۱۳۸۳

کشف سیاره‌ای عجیب که شباهت قابل توجهی به زمین دارد

حیات فرازمینی,سیاره جدید
سیاره ای عجیب که جدیدا کشف شده، دانشمندانی که به دنبال حیات فرازمینی هستند را شگفت‌زده کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگران مرکز پیشرانه جت ناسا و دانشگاه نیو مکزیکو سیاره ای فراخورشیدی به نام" TOI- ۱۲۳۱ b" کشف نموده اند که به دور یک ستاره کوتوله M یا ستاره کوتوله قرمز می چرخد.

دانشمندان توانستند خصوصیت های ستاره و شعاع و جرم سیاره ی" TOI- ۱۲۳۱ b" را به دست بیاورند. این اطلاعات به آن ها در اندازه گیری چگالی این سیاره و رسیدن به فرضیه هایی درمورد اتمسفر آن کمک کرد.

این سیاره اندازه ای کوچک تر از نپتون دارد و سه برابر از زمین بزرگ تر است و طول مدت گردش آن در مدار ۲۴ روز است. نسبت به زمین هشت برابر به خورشید خود نزدیک تر است اما دمای آن مشابه سیاره ماست زیرا کوتوله قرمز قدرت کمتری دارد.

دمای جو این سیاره تقریبا ۱۴۰ درجه فارنهایت( ۵۷ درجه سانتی گراد ) است و یکی از خنک ترین سیارات فراخورشیدی کوچک است که می توان جو آن را بررسی کرد و ممکن است در ارتفاعات آن ابر وجود داشته باشد و بتوان در سطح آن آب پیدا کرد.

به گفته ی جنیفر برت( Jennifer Burt)، دانشمند ناسا و دیانا دراگومیر( Diana Dragomir) دانشیار دپارتمان فیزیک و اخترشناسی دانشگاه نیومیکزیکو، مشاهدات آینده به ما کمک می کند تا بفهمیم چقدر احتمال دارد ابرهایی از جنس آب در سیاراتی با چنین دماهایی تشکیل شود. مطالعات آینده برای درک نحوه ی تشکیل آن ضروری است.

دراگومیر می گوید:چگالی کم سیاره" TOI- ۱۲۳۱ b" نشان می دهد که جو قابل توجهی آن را احاطه کرده است و یک سیاره ی سنگی نیست. اما ترکیبات و میزان این جو هنوز مشخص نیست.

سیاره ی" TOI- ۱۲۳۱ b" می تواند جوی از هیدروژن یا هیدروژن- هلیوم داشته باشد و یا جو آن از بخار آب تشکیل شده باشد. هرکدام از این موارد منشا متفاوتی را نشان می دهند و به ستاره شناسان در درک نحوه ی تشکیل سیارات نزدیک به کوتوله قرمز و تفاوت آن ها با نحوه ی تشکیل سیارات نزدیک به خورشید کمک می کند.

دانشمندان می توانند با بررسی گازهایی که از این سیارات ساطع می شوند آن ها را بررسی کنند و در این گازها به دنبال نشانه هایی از وجود هیدروژن و هلیوم بگردند.

برت می گوید:یکی از نتایج جالب این است که در طی دو دهه گذشته، هیچ کدام از سیارات جدیدی که کشف کرده بودیم شبیه به سیارات منظومه ی شمسی نبودند.

این سیاره ی جدید هنوز عجیب است و کمی مثل به سیارات همسایه ماست. در قیاس با بیشتر سیاراتی که تا به حال کشف کرده ایم که دمای آن ها صدها و هزاران درجه فارنهایت بود، سیاره ی" TOI- ۱۲۳۱ b" تقریبا سرد است.