جمعه ۰۲ مهر ۱۴۰۰
۰۸:۵۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۰۷۶۴

کشف سیاه چاله‌ای که ستاره‌های نوترونی را بلعید

کشف سیاه چاله‌,ستاره‌های نوترونی
یک میلیارد سال قبل ، مدتها پیش از طلوع حیات پیچیده بر روی زمین، سیاه چاله ای که چندین برابر خورشید جرم داشت، هسته فروپاشیده ستاره ای را که زمانی غول آسا شمرده می شد، بلعید.

به گزارش ایرنا از روزنامه واشنگتن پست، برخورد بزرگ بین این دو جرم علت ایجاد امواج گرانشی در کیهان شد.

در ژانویه سال ۲۰۲۰، این امواج باستانی به سواحل منظومه شمسی (Solar System) ما رسیدند و در آنجا توسط تجهیزات فوق حساس در رصدخانه های ایالات متحده آمریکا و ایتالیا مشاهده شدند.

این نخستین باری بود که ستاره شناسان تا به حال سیاهچاله ای را در حال بلعیدن یک ستاره نوترونی مشاهده می کردند.

فقط ۱۰ روز بعد، ستاره شناسان همان پدیده را در قسمت دیگری از جهان کشف کردند، سیاه چاله ای که ستاره نوترونی همراه خود را می بلعید.

این اکتشافات که روز سه شنبه قبل در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شد، نمایانگر یک موفقیت اساسی در نجوم گرانشی است، یک زمینه تازه تحقیقاتی که در آن پژوهشگران تحریفات کوچک فضا- زمان را برای سرنخ های مربوط به نحوه کار جهان بررسی می کنند.

پژوهشگران قبل از این برخورد دو سیاهچاله و دو ستاره نوترونی را به یکدیگر ثبت کرده اند. در حالیکه الگوهای نظری مدت ها بود که امکان ادغام ستاره نوترونی را در سیاه چاله پیش بینی می کردند اما این پدیده دهه ها مشاهده نشد.

سوزان اسکات فیزیکدان دانشگاه ملی استرالیا و یکی از نویسندگان این تحقیق گفت:اینها حوادث چشمگیری است و ما مدت زیادی منتظر مشاهده آنها بوده ایم. بنابراین باور نکردنی است که سرانجام آنها را مشاهده کرده ایم. سیاه چاله ها اجرام نجومی با گرانش بسیار بالا هستند، حتی نور نیز نمی تواند از آن فرار کند. ستا ره های نوترونی ستاره های مرده بسیار متراکم هستند.

وی ادامه داد:این مطالعه که بیش از هزار پژوهشگر در آن شرکت داشتند، به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا مطالب بیشتری را در مورد نحوه شکل گیری این اجرام و میزان شایع بودن آنها بدانند. این مطالعه حتی میتواند به افشای برخی از اسرار در مورد شکل گیری کهکشان کمک کند.

این پژوهشگر اعلام کرد :اکنون، ما آخرین قطعه از این معما را با اولین مشاهدات تایید شده امواج گرانشی از یک سیاه چاله و یک ستاره نوترونی تکمیل کردیم.

وی یادآور شد :محققان رصدخانه LIGO در آمریکا و رصدخانه« موج گرانشی ویرگو» در شمال ایتالیا، اولین برخورد سیاه چاله و ستاره نوترونی را در پنجم ژانویه ۲۰۲۰ کشف کردند.

به گفته این محقق ماهیت این امواج به پژوهشگران اجازه داد تا جرم را استنباط کنند و محل این برخورد را تخمین زنند. طبق نتایج این مطالعه، محققان تعیین کردند که سیاه چاله حدود ۹ برابر از خورشید سنگین تر است، در حالی که ستاره نوترونی حدود دو برابر سنگین تر از خورشید است.

وی اذعان کرد :اما نتایج مطالعه در مورد دومین ادغام که در روز ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ مشاهده شد، نشان داد که این ادغاح شامل یک سیاه چاله با جرمی شش برابر جرم خورشید و یک ستاره نوترونی با جرمی حدود یک و نیم برابر جرم خورشید را در بر می گرفت.

طبق این مطالعه، در هر دو مورد یاد شده ، ستاره های نوترونی توسط( سیاه چاله) همراه شان بلعیده شده اند. هیچ گونه تابش نوری وجود نداشت- و این تعجب آور نبود. به گفته محققان، احتمالاً هیچ نمایش نوری برای دیدن وجود نداشته است، زیرا سیاه چاله ها به اندازه کافی بزرگ بودند تا ستاره های نوترونی را کاملا ببلعند.

طبق ادعای محققان، اولین ادغام در حدود ۹۰۰ میلیون سال نوری از زمین و دومین مورد در حدود یک میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. با ثبت این دو مشاهده، محققان اکنون تخمین می زنند که هر ماه حدود یک مورد از این ادغام در فاصله یک میلیارد سال نوری از زمین اتفاق می افتد.