شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰
۱۵:۰۶ - ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۰۲۱۴

چرا برف‎های مریخ غبارآلودند؟

دانشمندان در طول دو دهه گذشته در بسیاری از نقاط سیاره مریخ موفق به کشف یخ شده اند. بیشتر این یخ های موجود در سیاره سرخ نیز توسط ماهواره های مداری مانند مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده شده است. ولی تعيين اندازه و میزان غبارآلود بودن این یخ‎ها از سطح مریخ کاری سخت است و این در حالیست که دانستن این دو موضوع بسیار مهم است و میتواند به دانشمندان در درک سن یخ ها و نحوه بوجود آمدن این رسوبات یخی کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، اخیرا" آدیتیا کولر"( Aditya Khuller) و" فیلیپ کریستنسن"( Philip Christensen) دانشمندان علوم سیاره‎ای دانشگاه ایالتی آریزونا و" استفان وارن"( Stephen Warren) متخصص یخ و برف زمین" دانشگاه واشنگتن"، به بررسی این مسئله پرداخته‎ اند و رویکرد جدیدی را برای تعیین دقیق میزان غبارالود بودن یخ های مریخ ایجاد کردند.

طی این مطالعه پژوهشگران با ترکیب داده های کاوشگر فینیکس و مدارگرد شناسایی مریخ ناسا با شبیه سازی های رایانه‎ای که در زمین برای پیش بینی میزان روشنایی برف و یخ یخچال های طبیعی مورد استفاده قرار می‎گیرد، توانستند میزان درخشندگی و غبار آلود بودن یخ‎های مریخی را تعیین کنند.

سیاره مریخ یک سیاره غبارآلود است بدین ترتیب بسياري از یخ های آن غبار آلودند و از نظر ظاهری نیز رنگ این یخ‎ها بسیار تیره تر از رنگ برف تازه ای است که ممکن است روی زمین ببینیم.

هر چه یخ غبار آلودتر باشد، رنگ آن نیز تیره‎تر و در نتیجه گرم تر است که این مسئله می‎تواند بر ایستادگی و تکامل آن در طول زمان تأثير بگذارد. به همین علت می‎توان بیان کرد در شرایط خاص این عوامل امکان دارد در ذوب شدن یخ ها در مریخ تاثیرگذار باشند.

کولر در این مورد بیان کرد:امکان دارد این یخ های تیره غبارآلود در حدود چند سانتی متر ذوب شوند. هرگونه آب مایع زیرسطحی که از فرایند ذوب شدن تولید می شود نیز با آمدن لایه جدیدی از یخ بر رویش، از تبخیرشدن در جو مریخ در امان خواهد بود.

پژوهشگران طبق شبیه سازی های انجام شده پیش بینی می کنند که یخ مشاهده شده توسط کاوشگر فینیکس همانند رسوبات یخی پیشتر کشف شده در بخش میانگان مریخ، در طول میلیون‎ها سال پیش و در اثر بارش برف غبارآلود شکل گرفته است.

کولر در انتها افزود:اعتقاد عموم بر این است که مریخ در طول تاریخ خود چندین عصر یخبندان را تجربه نموده است.به نظر می‎رسد که یخ‎ها موجود در بخش میانگان مریخ نیز باقی مانده این بارش برف غبارآلود باستانی هستند.

پژوهشگران تصمیم دارند در آینده بیشتر به بررسی یخ های این سیاره بپردازند. آن ها در حال توسعه شبیه سازی‎های رایانه‎ای جدیدتری از یخ‎های مریخ هستند تا نحوه تکامل آنها در طول زمان را مطالعه کنند.