دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
۱۰:۴۸ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۱۱۶۹

کشف عنصر موجود در دندان انسان در یک کهکشان دوردست!

عنصرجدید,کهکشان
پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود توانستند عنصری را که در دندان و استخوان انسان یافت می شود، در یک کهکشان دوردست پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، ستاره شناسان برای اولین بار ، یک عنصر موجود در بدن انسان را در یک کهکشان شناسایی نموده اند که ۱۲ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. این عنصر موسوم به" فلوئور"( Fluorine)، در استخوان ها و دندان های ما یافت می شود.

" ماکسیمیلیان فرانکو"( Maximilien Franco)، پژوهشگر" دانشگاه هرتفوردشایر"( University of Hertfordshire) انگلستان بیان کرد:همه ما در مورد فلوئور می دانیم برای اینکه خمیردندانی که هر روز از آن استفاده می کنیم، حاوی همین ماده در قالب فلوراید است. ما قبل از این حتی نمی دانستیم که کدام نوع از ستارگان، بیشترین فلوئور را تولید می کنند.

عناصری که در سراسر منظومه شمسی ما، روی زمین و حتی در بدن ما یافت می شوند ، از هسته ستارگانی سرچشمه می گیرند که آنها را طی انفجارهای ستاره ای رها می کنند ولی چگونگی ایجاد فلوئور در این ستارگان، به گونه یک راز باقی مانده بود.

پژوهشگران از" آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما" یا" آلما"( ALMA) در شیلی استفاده کردند تا فلوئور را در یک کهکشان ستاره زای بسیار دور شناسایی کنند.

منشا ستاره های بزرگ

بررسی ها نشان داد که فلوئور به صورت هیدروژن فلورید در ابرهای گازی کهکشان موسوم به" NGP- 190387" وجود دارد. نور این کهکشان، بیش از ۱۲ میلیارد سال سفر می کند تا به ما برسد. به همین دلیل ستاره شناسان، کهکشان را تقریبا هنگام ۱.۴ میلیارد سالگی آن مشاهده کردند.

تصویر ثبت شده ، هسته درخشان یک ستاره" ولف–رایه"( Wolf- Rayet) را نشان می دهد که با ماده ای احاطه شده که توسط خود ستاره بیرون رانده شده است.

به گفته پژوهشگران، ستارگانی که فلوئور را در سراسر کیهان رها می کنند، احتمالا زندگی سریعی داشته و در جوانی از بین رفته اند. این پژوهش، ستاره های ولف–رایه را به عنوان منشا احتمالی نشان می دهد. این ستاره های تکامل یافته، جرم زیادی دارند اما تنها برای چند میلیون سال زنده می مانند.

تنها برخی از ستارگان بزرگ با نزدیک شدن به پایان عمر خود، به ولف–رایه تبدیل می شوند. این مرحله، چند صد هزار سال زمان می برد اما این مدت زمان در مقایسه با طول عمر یک ستاره، بسیار کوتاه است. از هر صد میلیون ستاره، تنها یک ستاره آن قدر بزرگ است که به ولف–رایه تبدیل شود.

پژوهشگران تا پیش از این گمان می کردند که ستاره های ولف–رایه، منبع احتمالی فلوئور هستند ولی این تشخیص مستقیم اکنون گمان آنها را تائید می کند. فرانکو خاطرنشان کرد:ما نشان داده ایم ستاره های ولف–رایه که از بزرگترین ستاره های شناخته شده هستند و میتوانند با رسیدن به پایان عمر خود، به شدت منفجر شوند، به نوعی به ما کمک می کنند تا سلامت دندان ها را حفظ کنیم.

این پژوهش، در مجله" Nature Astronomy" به چاپ رسید.