دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
۱۵:۵۷ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۱۶۴۹

ناسا تصاویر غیرواقعی از جهان منتشر کرد!

ناسا,تصاویرغیرواقعی ازجهان
ناسا تصاویر خیره کننده ولی غیرواقعی از اجرام فضایی منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، این تصاویر برای آموزش الگوریتم های ستاره شناسی مورد استفاده قرار می گیرند و تنها یک تصویر در میان آن ها حقیقی است.

تصویر زیر ترکیبی از ۲۲۵ عکس است که ۲۲۴ عدد از آنها نادرست و تنها یک عدد واقعی است، تشکیل شده است. این تصاویر توسط هوش مصنوعی ساخته شده اند و تنها یکی از تصاویر نشان دهنده ی پدیده ای میان ستاره ای است که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است.

ناسا,تصاویرغیرواقعی ازجهان

ناسا از الگوریتم های رایانه ای برای یافتن ستاره ها و کهکشان ها و اندازه گیری ویژگی های آن ها در تصاویر واقعی ثبت شده توسط تلسکوپ های رباتیک استفاده می کند. ولی برای کالیبره کردن این الگوریتم ها، آنها را به وسیله تصاویر غیرواقعی از جهان آزمایش می کنند.

به گفته ی ناسا، چرا باید جهانی تقلبی بسازیم؟ یک دلیل وجود دارد. برای درک بهتر جهان واقعی

این تصاویر غیرواقعی به گونه ای ساخته شدند که تصاویر واقعی ناسا را شبیه سازی می کنند. یک حساب توییتری نیز به تازگی دست به انتشار این تصاویر زده است.

ساخت تصاویر غیرواقعی از پدیده های کیهانی به وسیله هوش مصنوعی موضوع مقاله ای پیش چاپ به رهبری" مایکل جی اسمیت"( Michael J. Smith) دانشجوی دکترا از دانشگاه" هرتفوردشایر"( Hertfordshire) نیز هست.

روش آن مبتنی بر مدل تولیدی نمره محور است. نوعی هوش مصنوعی که میتواند تصاویر با کیفیت بالا تولید کند. ولی آیا هوش مصنوعی توانست شما را نیز گمراه کند؟ در تصویر زیر می توانید تنها تصویر فضایی واقعی را مشاهده کنید.

ناسا,تصاویرغیرواقعی ازجهان

این تصویر واقعی از سحابی خرچنگ ثبت شده است. سحابی ها ابرهای بزرگی از غبار و گاز هستند که در میان ستاره ها قرار دارند و محل تولد ستاره های جدید را شکل می دهند. این سحابی ها هنگامی که ستاره ای بزرگ تر از خورشید چرخه مرگ خود را شروع می کند، تشکیل می شوند.

سحابی خرچنگ در فاصله ی شش هزار و ۵۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی برج ثور قرار دارد و بقایای یک ابرنواختر یا انفجار ستاره ای بزرگ است. این سحابی را می توان با یک تلسکوپ کوچک مشاهده کرد و بهترین زمان رصد آن ماه ژانویه است.

ناسا,تصاویرغیرواقعی ازجهان

به گفته ی ناسا، سحابی خرچنگ، نتیجه ی ابرنواختری متعلق به ۱۰۵۴ سال پیش از میلاد مسیح و مملو از عناصری رازآلود است. این عناصر نه تنها به شدت پیچیده هستند بلکه جرم کمتری نسبت به ابرنواختر نخست دارند و سرعت آنها از حد انتظار بیشتر است.

این سحابی نخستین بار بیش از هزار سال قبل توسط یک اخترشناس چینی کشف شد.