شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
۱۷:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۰۰۸۳

امکان دریافت داده‌ها و تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب برای همه وجود دارد

دریافت تصاویر جیمز وب,تصاویر جیمز وب
هر ستاره‌شناس یا هر شخص دیگری می‌تواند تصاویر جیمز وب را برای هر هدفی که می‌خواهد بارگیری و دریافت کند

گابریل برامر به‌عنوان یک ستاره‌شناس در«کازمیک داون سنتر» موسسه نیلزبور در کپنهاگ، معمولا کهکشان‌های بسیار دوری را بررسی می‌کند که به‌قدری کم‌نورند که حتی با قوی‌ترین تلسکوپ‌ها نیز فقط به‌ صورت نقاطی قرمز نمایش داده می‌شوند. اما وقتی که او روز دوشنبه، تصویر خام و جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از یک کهکشان نزدیک را دید، نتوانست در  برابر وسوسه پردازش رنگی و به‌اشتراک‌ گذاری تصویر آن در توییتر مقاومت کند.

دکتر برامر در مصاحبه با ایندیپندنت می‌گوید: «این تصویر را در مدت ۱۰ دقیقه در حالی که داشتم قهوه می‌نوشیدم درست کردم، بنابراین این یک تصویر علمی که با دقت ایجاد شده باشد نیست، اما مطابق با [واقعیت] علمی است.»

به‌ عنوان مثال، تصاویر قدیمی کهکشان «ان‌جی‌سی ۶۲۸» (NGC 628) در نور مرئی که تلسکوپ فضایی هابل آن را گرفته بود، بازوهای مارپیچی این کهکشان را پر از ستاره‌های بی‌شمار نشان می‌دهد که تا حدودی با رشته‌هایی از غبار و گاز سردتر پوشیده شده‌اند. اما اقدام دکتر برامر به پردازش تصویر جدید وب این رابطه را معکوس می‌کند و [بر خلاف تصویر تلسکوپ فضایی هابل،] ستاره‌ها را پنهان می‌کند و غبار درخشنده در ابزار فروسرخ را برجسته می‌کند.

این داده‌ها را در واقع تیم دیگری از دانشمندان جمع‌آوری کرده‌اند که روی «فیزیک با وضوح زاویه‌ای بالا» در کهکشان‌های نزدیک یا اصطلاحا «Phangs survey» کار می‌کنند، این تیم برای بررسی فیزیک شکل‌گیری ستاره و تکامل کهکشانی از تلسکوپ‌های متعددی استفاده می‌کند. این تیم همچنین تصاویری از دیگر کهکشان‌های مجاور را که تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته است، با ارسال آن‌ها در توییتر به‌ اشتراک گذاشته است.

دکتر برامر می‌گوید: «در حالی که این دقیقا [زمینه] پژوهش من نیست، این نوع تصاویر، [به ما نشان می‌دهند که] چگونه می‌توانیم جزئیات فیزیکی که [در کهکشان‌ها] در جریان است را درک کنیم.»

اما تصویری که دکتر برامر به‌ اشتراک گذاشته در مقایسه با ابزارهای قبلی مانند [تلسکوپ فضایی] هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر که اکنون بازنشسته شده است، بیشتر وضوح استثنایی و حساسیت فروسرخ میانه تلسکوپ فضایی جیمز وب را برجسته می‌کند. این مثالی است از اینکه چگونه تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال حاضر نحوه مواجهه حرفه‌ای‌ها و عموم مردم با تصاویر علمی اعماق کیهان را تغییر می‌دهد.

وب، پروژه مشترک ناسا، سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی کانادا، نخستین بار در سال ۱۹۹۶، تنها شش سال پس از ماموریت هابل، شکل گرفت. وب، به‌عنوان یک ابزار علمی، از دهه‌ها پیشرفت در فناوری تلسکوپ و فضاپیما در فاصله زمانی بین اواخر دهه ۱۹۹۰ و پرتاب آن در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ بهره برد.

اما ماموریت علمی مداوم تلسکوپ فضایی جیمز وب از فناوری زمینی نیز بهره می‌برد - برای مثال، در اواخر دهه ۱۹۹۰ هیچ رسانه اجتماعی که از طریق آن بتوان به‌ سرعت تصاویر متفاوت ثبت‌ شده هابل را منتشر کند، وجود نداشت.

بنابراین، اگرچه ناسا، سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی کانادا همگی در رونمایی زنده از نخستین پنج عکس تمام‌رنگی تلسکوپ جیمز وب در دوازدهم ژوییه همکاری کردند، اما عموم مردم مجبور نیستند منتظر انتشار رسمی تصاویر وب بمانند.

به گفته دکتر برامر، اکنون تلسکوپ به‌ طور فعال تقریبا بی‌وقفه در حال ثبت تصاویر است و آن‌ها را به آرشیو تلسکوپ‌های فضایی باربارا میکولسکی (MAST) ارسال می‌کند - وب تصویری را که او در ۱۷ ژوییه به اشتراک گذاشته بود، دریافت کرد و او آن را پردازش کرد و صبح روز بعد در توییتر منتشر کرد.

دکتر برامر می‌گوید: «بیشتر برنامه‌هایی که جیمز وب قرار است برای سال آینده انجام دهد، برنامه‌هایی‌اند که «جنرال آبزرورز» (General Observers) خوانده می‌شوند. اساسا هر کسی در دنیا می‌تواند آزمایش یا مشاهده‌ای را پیشنهاد دهد که دوست دارد تلسکوپ فضایی جیمز وب انجام دهد، و سپس جامعه اخترشناسی، سالی یک‌بار گرد هم می‌آید و همه آن پیشنهادها را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد.»

نکته مهم آنجا است که او یادآور می‌شود: «این داده‌ها به‌ خودی‌خود در دسترس همه در جهان‌اند، نه فقط در دسترس حرفه‌ای‌ها». دکتر برامر می‌گوید: «شما می‌توانید نسخه «Jpeg» این تصاویر را مستقیما از بایگانی دریافت کنید.»

او می‌افزاید هر کسی که یک نسخه از فتوشاپ و مهارت کافی برای ترکیب سه تصویر از یک تصویر هدف جیمز وب در یک کانال قرمز، سبز و آبی در نرم‌افزار پردازش تصویر داشته باشد، می‌تواند تصاویر تمام رنگی خود از تصاویر جیمز وب را بسازد و البته، دانشمندان نیز از این داده‌ها برای پژوهش استفاده می‌کنند و گاهی اوقات تصاویر پردازش‌ شده به دست‌ آمده را از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر تالارهای گفت‌وگو با دنیا به‌ اشتراک می‌گذارند.»

دکتر برامر می‌گوید: «از نظر علمی، بخشی از قدرت این ماموریت‌ها این است که این تصاویر می‌توانند برای چیزهای زیادی، فراتر از آن چه که تیم اصلی طراح مشاهدات ممکن است در نظر گرفته باشد، مفید باشد، زیرا هر کس، هر ستاره‌شناس یا هر شخص دیگری، می‌تواند تصاویر را برای هر هدفی که می‌خواهند دریافت کند و بررسی خود را روی آن‌ها انجام دهد.»

و هنگامی که نوبت به نتایج مشاهدات وب می‌رسد، در مقایسه با آنچه در گذشته در مورد هابل و سایر ابزارها رخ داده است، کشف و اکتشاف‌ها سرعت جدیدی خواهند گرفت. تلسکوپی جدید و متحول‌ کننده و قدرتمند که سیلی از تصاویری با کیفیت بالا از کیهان را به زمین می‌رساند تا هر کسی به‌ محض مشاهده آن بتواند آن تصاویر را پردازش کند و به‌ اشتراک بگذارد و تجزیه‌وتحلیل کند.

دکتر برامر می‌گوید: «هر تصویر [تلسکوپ وب] تا حدودی به این شکل خواهد بود، و فکر می‌کنم این بخشی از دلیل آن باشد که من تا این حد هیجان‌زده‌ام». «این تصاویر همچنین از نظر علمی، واقعا راه جدیدی برای مشاهده جهان تا دورترین کهکشان‌ها در اختیارمان می‌گذارد.»

independentpersian.com