چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
۲۱:۳۸ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۲۲۵۴۳

یخچال طبیعی مدرن در مریخ؟

مریخ,یخچال طبیعی مدرن در مریخ
نشانه‌هایی از یخچال طبیعی مدرن در مریخ کشف شد.

دانشمندان نشانه هایی از یخچال طبیعی مدرن را در مریخ کشف کردند که به یخ آب مدفون شده اشاره دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، بقایای یک یخچال طبیعی در نزدیکی استوای مریخ پیدا شده است که نشان می دهد یخ ممکن است هنوز در اعماق کم در این منطقه وجود داشته باشد. در صورت تائید، چنین کشفی میتواند پیامدهای مهمی برای اکتشافات آینده انسان در سیاره سرخ داشته باشد.

محققان موسسه SETI و مؤسسه مریخ با استفاده از داده های آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO)، رسوبات سبک (LTDs) را در سطح مریخ شناسایی کردند. این ویژگی ها شامل نمک های سولفاتی روشن، یخ کافت و نوارهای مورن است که نشانه ای از یک یخچال باقیمانده هستند.

یخ رُفت یا مورِن (Moraine) به خرده سنگ ها و مواد دیگری گفته می شود که به علت جابه جایی یخچال های طبیعی بر جای می مانند. یخ رفت ها از سوی یخچال های طبیعی یا یخسارهایی که امروزه آب شده اند، به منطقه ای آورده شده اند.

پاره سنگ هایی که یخچال طبیعی باعث فرسایش آن ها می شود، همراه با آن یخچال جابجا یا بار دیگر درون یخ ها لایه بندی می شوند یا روی یخ ها جای می گیرند. فرسایش این پاره سنگ ها باعث ایجاد یخ رُفت می شود. هنگامی که پس از ذوب یخ، یخ رُفت ها در دماغه یخچال (پیشانی یخچال) بر جای می مانند، چشم اندازی از تپه ای غیرطبیعی از ماسه، رس و سنگ بوجود می آورند. یخ رُفت ها به گونه های کناری، میانی، زمینی و پایانه ای (پیشانی) بخش بندی می شوند.

یخ رفت ها سنگ هایی هستند که بر اثر فشار یخ بر جداره دره ها و بستر یخچال بوجود می آیند. سنگ هایی که از دیواره جدا می شوند ، یخ رفت کناری را تشکیل می دهند. با به هم پیوستن دو یخچال، یخ رفت های کناری در هم می آمیزند و یخ رفت میانی را پدید می آورند. سنگ هایی که از کف دره ها توسط یخچال کنده شده و در زیر یخچال ها به حرکت در می آیند، یخ رفت های زیرین را تشکیل می دهند. در انتهای یخچال ها، یخ رفت های پایانی پدید می آیند. یخ رفت ها از نظر مواد تشکیل دهنده و اندازه کاملاً با یکدیگر متفاوتند.

در مریخ این یخچال باقی مانده در نزدیکی استوای مریخ در ۷ درجه و ۳۳ دقیقه جنوبی، ۹۳ درجه و ۱۴ دقیقه غربی واقع شده است و طول آن ۳.۷ مایل (۶ کیلومتر) و عرض آن تا ۲.۵ مایل (۴ کیلومتر) تخمین زده می شود و ارتفاع سطح آن به ۱.۱ مایل (۱.۷ کیلومتر) می رسد.

مریخ,یخچال طبیعی مدرن در مریخ

«پاسکال لی»، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشمند سیاره شناسی در مؤسسه های SETI و مریخ، در بیانیه ای گفت: آنچه ما پیدا کردیم یخ نیست، بلکه یک رسوب نمک با ویژگی های مورفولوژیکی دقیق یک یخچال طبیعی است. آنچه که ما فکر می کنیم در این جا اتفاق افتاد، این است که نمک در بالای یک یخچال طبیعی در حالی که شکل یخ زیر را حفظ می کرد تا جزئیاتی مانند یخ کافت و نوارهای مورن مشخص باشد، شکل گرفته است. وجود چنین یخچالی نشان می دهد که ممکن است اخیراً بیش از آنچه قبلاً تصور می شد، یخ های آب سطحی روی مریخ (Mars) وجود داشته باشد که هم بر درک ما از قابلیت سکونت سیاره سرخ و هم بر مأموریت های اکتشافی آینده تأثیر دارد.

او ادامه داد: این منطقه از مریخ سابقه فعالیت آتشفشانی دارد و در جایی که برخی از مواد آتشفشانی با یخ یخچال در تماس بودند، واکنش های شیمیایی در مرز بین این دو رخ می داد تا لایه سخت شده ای از نمک های سولفات تشکیل شود. این محتمل ترین توضیح برای سولفات های هیدراته و هیدروکسیله است که در این رسوب با رنگ روشن مشاهده می کنیم.

رسوبات سبک مشاهده شده از نمک های سولفاتی تشکیل شده اند که در تماس مواد آذرآواری تازه فوران شده با یخ آب تشکیل می شوند. همان طور که این رسوبات ایجاد می شوند ، یک لایه نمک سخت شده و پوسته ای تشکیل می دهند. با گذشت زمان، فرسایش رسوبات، نمک را به همراه یخ کافت ها و نوارهای مورن که منحصر به یخچال ها هستند، آشکار می کرد.

«جان شوت» یکی از نویسندگان این مطالعه و زمین شناس در مؤسسه مریخ، گفت:یخچال ها اغلب انواع مشخصی از ویژگی ها از جمله یخ کافت های حاشیه ای و همچنین نوارهای مورن را نشان می دهند. در بیانیه ما ویژگی های مشابهی را در شکل، مکان و مقیاس در این رسوب با رنگ روشن می بینیم. این بسیار جذاب است. تحقیقات قبلی فعالیت های یخبندان را در نزدیکی استوای مریخ در گذشته های دورتر پیدا کرده است، در حالیکه فعالیت های یخبندان اخیر فقط در عرض های جغرافیایی بالاتر دیده شده است. مشاهدات اخیر HiRISE نشان می دهد که این رسوبات سبک از نظر زمین شناسی جوان هستند.

«لی» در بیانیه ای گفت: یک یخچال باقیمانده نسبتاً جوان در این مکان به ما می گوید که مریخ در زمان های اخیر یخ سطحی را تجربه کرده است ، حتی در نزدیکی خط استوا که جدید است. اگرچه یخ آب در سطح مریخ در نزدیکی استوا در این ارتفاعات پایدار نیست، ولی امکان دارد مقداری از یخ آب یخچال در زیر نمک های سولفات حفظ شود. تحقیقات بیشتری برای تائید موردنیاز است، اما اگر یخ آب در واقع در این منطقه استوایی وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که بتوان آن را به عنوان منبعی برای ماموریت های آینده استخراج کرد.