سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
۰۸:۵۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۵۰۰۱۲۱

انتشار تصویری از گردش دو سیاره غول پیکر به دور یک ستاره

گردش دو سیاره غول پیکر به دور یک ستاره,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
نخستین تصویر مستقیم از دو سیاره غول پیکر در حال گردش به دور یک ستاره ثبت شد.

"تلسکوپ بسیار بزرگ" (Very Large Telescope) جدیدا موفق به شکار نخستین تصویر مستقیم از دو سیاره غول پیکر شده است که به دور یک ستاره مانند خورشید در حال گردش هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، هرچند اخترشناسان تا به حال بیش از ۴۰۰۰ سیاره را خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده اند، ولی اکثر آن ها بعنوان نقاط داده یا فرو رفته در نمودارهای نوری ظاهر می شوند. در حالیکه اینک ستاره شناسان برای نخستین بار موفق به ثبت تصویری از دو سیاره فراخورشیدی عظیم الجثه شده اند که به دور یک ستاره می چرخند که شباهت زيادي به خورشید ما دارد.

این سامانه چند سیاره ای به دور ستاره ای به اسم "TYC 8998- 760- 1" می گردند که در صورت فلکی "موسکا" یا "پرواز" قرار دارند و حدود ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند. این دو سیاره غول های گازی هستند که بسیار بزرگ تر از غول های گازی منظومه ما هستند. یکی از آن ها ۱۴ برابر مشتری و دیگری ۶ برابر آن اندازه دارد.

آن ها همچنین نسبت به سیاره های منظومه شمسی (Solar System) از ستاره میزبان خود بسیار دورتر هستند، به طوریکه نزدیکترین آن ها در فاصله ۱۶۰ واحد نجومی (AU) و دومین سیاره نزدیک در فاصله ۳۲۰ واحد نجومی از ستاره خود قرار دارند. برای درک این فاصله باید گفت که زمین یک واحد نجومی از خورشید فاصله دارد و نپتون فقط ۳۰ واحد نجومی و حتی پلوتون نیز بطور متوسط تنها ۳۹ واحد نجومی از خورشید دور است.

این منظومه قابل توجه اکنون بطور مستقیم توسط "تلسکوپ خیلی بزرگ" (VLT) شکار شده است. در این عکس، دو سیاره فراخورشیدی غول پیکر به وضوح به شکل دو نقطه نورانی در تاریکی اطراف قابل رویت هستند. درخشش ستاره میزبان آن ها نیز در بالا سمت چپ تصویر مشاهده می شود.

گردش دو سیاره غول پیکر به دور یک ستاره,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

دایره سیاهی که درون ستاره دیده می شود، نتیجه استفاده از یک ابزار تصویربرداری نجومی به اسم "کروناگراف" (coronagraph) است که نور ستاره را برای کمک به تلسکوپ برای شناسایی سیاره های کم نورتر مسدود می کند.

این تیم تحقیقاتی می گوید که این اولین باری است که بطور مستقیم از دو سیاره فراخورشیدی که در حال چرخش به دور یک ستاره خورشیدمانند هستند، تصویر‌برداری می شود. البته این ستاره بسیار جوانتر از خورشید است و تنها ۱۷ میلیون سال سن دارد و در مقایسه با خورشید ما که میانسال است و قدمت آن حدود ۴.۶ میلیارد سال است، یک نوزاد کیهانی به حساب می آید.

این دو سیاره نیز بسیار جوان هستند و گرمای حاصل از شکل گیری آن ها است که باعث می شود آن ها اینچنین درخشان باشند.

این تنها عکس از یک کودک کیهانی نیست که تلسکوپ VLT شکار کرده است. این تلسکوپ در ماه مه از آنچه یک سیاره در روند شکل گیری و در ابر غلیظی از غبار و گاز اطراف یک ستاره جوان بنظر می آمد، عکسبرداری کرد.

این مطالعه جدید در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.