دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
۱۳:۰۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۸۰۱۳۶۶

ارسال باکتری به ماه و مریخ توسط ناسا

باکتری در مریخ و ماه,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا
ناسا باکتری به ماه و مریخ ارسال می‌کند.

ناسا همواره تمام تلاش خود را انجام داده است تا مأموریت هایش را تا حد ممکن استریل سازد اما نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد که ارسال بعضی باکتری ها به فضا میتواند مفید باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی bgr، این مطالعه که در نشریه Nature Communications منتشر شده است، نشان می دهد که باکتری های زمین میتوانند به استخراج مواد معدنی از مواد پوشاننده سطح ماه و مریخ (Mars) کمک کند.

این تحقیق که بر اساس آزمایشات انجام شده در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است، نشان می دهد که یک باکتری خاص به نام Sphingomonas desiccabilis برای استخراج عناصر کمیاب زمینی از سنگ «بازالت»، استفاده می کند.

بازالت نوعی سنگ آتشفشانی است که بعنوان آنالوگ برای آنچه ممکن است در ماه و مریخ یافت شود، استفاده می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که این باکتری ها میتواند این کار را در شرایط گرانش استاندارد زمین، میکروگرانش و گرانشی که شرایط مریخ را تقلید می کند، انجام دهد؛ این خبر مهمی برای پژوهشگران است و میتواند نشانه همکاري میان انسان و باکتری در جریان کاوش های بعدی در فضا باشد.

به طور معمول ناسا و دیگر سازمان های فضایی هر تلاشی برای جلوگیری از انتقال باکتری به فضا انجام می دهند.

ایده این است که آن ها نمی خواهند بطور تصادفی جهان دیگری را درگیر حیات کنند، زیرا بعدا میتواند مشکلاتی ایجاد کند.

پژوهشگران خاطر نشان کردند، اگر سرانجام مأموریت های خدمه دار و یا کاوشگرهای پیشرفته ای را به مکانی مانند مریخ ارسال کنیم و بعد باکتری (Bacterium) ها را در آن جا کشف کنیم، امکان دارد باکتری های زمینی را که خود ارسال کرده ایم با حیات واقعی در مریخ اشتباه بگیریم.

باکتری در مریخ و ماه,اخبار علمی,خبرهای علمی,نجوم و فضا

آن ها افزودند: با این حال این مسئله را نمی توان نادیده گرفت که باکتری ها توانایی انجام موارد کاملا باورنکردنی را دارند؛ پیش از این بحث استفاده از باکتری ها را بعنوان منبع غذایی یا تولید مواد غذایی برای مأموریت های طولانی مدت در مکان هایی مانند مریخ مطرح کرده ایم.

اکنون، بنظر میرسد باکتری ها می توانند به ما کمک کنند تا از موادی که در آن سیارات پیدا می کنیم، نهایت استفاده را ببریم.

چارلز کاکل، نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه ای اظهار‌کرد: آزمایش های ما از امکان علمی و فنی استخراج عناصر بیولوژیکی در سراسر منظومه شمسی (Solar System) پشتیبانی می کند. برای مثال حفاری رباتیک در منطقه Oceanus Procellarum ماه که دارای سنگ هایی با غلظت بالا از عناصر کمیاب زمینی است، میتواند یک جهت مثمرثمر برای توسعه علمی و اقتصادی بشر در وارای زمین باشد.

او ادامه داد: ماموریت های آرتمیس سازمان ناسا به ماه بزودی انجام میشوند و با مأموریت های خدمه ای که در آن برنامه گنجانده شده اند، انسانها وقت کافی برای بررسی مواد پوشاننده سطح ماه خواهند داشت. در آن مرحله، ممکن است موضوعات بیشتری در مورد این که چگونه باکتری میتواند زمینه را برای یک حیات پایدار در فضا هموار کند، بیاموزیم.