دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
۲۰:۰۶ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۱۲۵۲
اختراعات و پژوهش های علمی

پوسته میگو باعث افزایش استحکام سیمان می‌شود

افزایش استحکام سیمان با استفاده از پوسته میگو,سیمان
محققان دریافتند که پوسته میگو باعث افزایش استحکام سیمان می‌شود.

مطالعه ای جدید که به رهبری یک محقق ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده به استفاده از پوسته های میگو برای بهبود استحکام سیمان کمک می کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، تولید سیمان یکی از منابع مهم انتشار کربن در جهان است، بنابراین هرچه کمتر از آن استفاده شود، بهتر است. با این حال اکنون مطالعه ای جدید میتواند به بهبود این موضوع کمک کند، براساس این مطالعه سیمان را میتوان با افزودن مواد به دست آمده از پوسته های ضایعات میگو (Shrimp) بسیار مستحکم تر کرد.

دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن و آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام به رهبری پروفسور سمیه نصیری، با استخراج ترکیبی به نام کیتین از پوسته میگو که ماده ای دور ریختنی است کار خود را آغاز کردند.

کیتین دومین پلیمر زیستی طبیعی و فراوان جهان (بعد از سلولز) است و در پوسته سخت پوستان مختلف یافت می شود. از این ماده، اخیراً در تولید بسته‌بندي مواد غذایی قابل تجزیه، نانو ذرات (Nanoparticle) کشنده پشه و پوشش ضد باکتری استفاده شده است.

در این مطالعه جدید، محققان نانو بلورهای کیتین و نانوالیافی به دست آوردند که هر یک از آن ها حدود یک هزارم عرض موی انسان بود. وقتی آنها با درصد وزنی ۰.۰۵ به خمیر سیمان معمولی اضافه شدند، سیمان پس از سخت شدن در هنگام خم شدن تا ۴۰ درصد و هنگام فشرده شدن تا ۱۲ درصد مستحکم تر بود. علاوه بر آن، این سیمان در مقایسه با سیمان معمولی، حدود یک ساعت بیشتر طول کشید تا خشک شود.

این موضوع در واقع در برخی موارد مطلوب است. برای مثال در زمانی هایی که سیمان مرطوب و از پیش مخلوط شده در فواصل زمانی طولانی به محل های ساخت و ساز منتقل می شود.

هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود به ویژه اینکه دانشمندان می خواهند ببینند که سیمان چگونه بر عملکرد سیمان مورد استفاده تأثیر می گذارد. در نهایت، امید میرود که با قوی تر کردن سیمان، بتوان مصرف آن را کاهش داد و انتشار کربن صنعتی را کم کرد.

سمیه نصیری مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران در رشته مکانیک خاک و مهندسی پی دریافت کرده است. او تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته مهندسی ژئوتکنیک در دانشگاه پیتسبورگ (Pittsburgh) ادامه داد. نصیری اکنون در دانشگاه کالیفرنیا دیویس مشغول بکار است.

مقاله ای در مورد این مطالعه به تازگی در مجله "Cement and Concrete Composites" منتشر شده است.