شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
۱۴:۲۳ - ۳۰ تير ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۲۵۲۸
طبیعت و محیط زیست

۳۳ نوع ویروس در یخچال طبیعی ۱۵ هزار ساله کشف شد

کشف 33 نوع ویروس در یخچال طبیعی,یخچال طبیعی
محققان ۳۳ نوع ویروس را در هسته های یخی باستانی با طول عمر ۱۵ هزار سال شناسایی کرده اند که حداقل ۲۸ مورد از آن ها در دنیای علم جدید هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، دانشمندان ویروس هایی را از نمونه یخ های تقریباً ۱۵ هزار ساله یخچال های طبیعی فلات تبت جمع آوری کرده اند و مشخص شده است که ده ها گونه از آنها برای دنیای علم ناشناخته هستند و کشف آنها میتواند نگاهی جذاب به تاریخ تکامل ویروسی ارائه دهد.

یخچال های طبیعی در حفظ عمق تاریخ فوق العاده هستند، زیرا ذرات گرد و غبار، آثار گاز، میکروب ها و مواد گیاهی را از دوره های زمانی مختلف در خود به دام می اندازند. از آنجا که این لایه ها با گذشت زمان جمع می شوند ، دانشمندان می توانند هسته های این یخ ها را حفاری و مطالعه کنند تا اطلاعات زيادي در مورد آب و هوای دوران باستان و آنچه در جو بوده است و انواع زندگی در نقاط مختلف تاریخ کسب کنند.

در این مطالعه جدید تحت هدایت محققان دانشگاه ایالتی "اوهایو"، هسته های یخی از کلاهک یخی موسوم به" گولیا"( Guliya) در فلات تبت حفر شده اند که قدمت آن ها به ۱۴ هزار و ۴۰۰ سال قبل باز می گردد.

این تیم سپس این نمونه ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که چند نوع ویروس در آنها وجود دارد. در نهایت کدهای ژنتیکی ۳۳ نوع ویروس در آنها شناسایی شد و مشخص شد که چهار مورد از آن ها به انواع شناخته شده باکتریوفاژ تعلق دارند (ویروس هایی که باکتری ها را شکار می کنند). اما حداقل ۲۸ مورد از آنها با هیچ نوع شناخته شده ای مطابقت ندارند و کاملاً جدید هستند.

محققان گمان می کنند که این ویروس ها احتمالاً از گیاهان و خاک سرچشمه گرفته اند، اما لزوماً بر اثر سرما خنثی نشده اند. در حقیقت بنظر میرسید که نیمی از آنها برای زندگی در یخ شرایط مناسبی دارند.

" متیو سالیوان" یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید:این ها ویروس هایی هستند که در محیط های خشن رشد می کنند. این ویروس ها دارای ژن هایی هستند که به آن ها کمک می کند سلول ها را در محیط های سرد آلوده کنند و دارای امضای ژنتیکی برای چگونگی زنده ماندن ویروس در شرایط شدید هستند.

آلودگی به میکروب های مدرن یک مشکل جدی برای این نوع مطالعات است، بنابراین محققان روش جدیدی برای استریل کردن هسته های یخ ایجاد کردند. آن ها لایه نیم سانتی متری خارجی نمونه ها را با تکنیک های مختلف تراشیدند و سپس با شستشو با اتانول و در آخر با آب استریل کردند. سپس بخش داخلی نمونه بدون احتمال آلودگی قابل بررسی بود.

تیم تحقیقاتی این فرآیند استریل سازی را ابتدا روی هسته های یخی مصنوعی که دارای باکتری ها و ویروس ها بود، آزمایش کردند و دریافتند پس از آنکه این فرآیند سه مرحله ای استریل کردن انجام می شود، هیچ اثری از این عوامل آلاینده مشاهده نمی شود.

محققان می گویند توانایی مطالعه بهتر میکروب های باستانی می تواند دانشمندان را در درک بهتر تاریخ تکامل آنها و همچنین نحوه برخورد آنها با تغییر شرایط آب و هوایی در گذشته و همچنین احتمال موفقیت آنها در آینده کمک کند.

همچنین این روش استریل کردن میتواند برای یافتن ردی از توالی ژنتیکی ویروسی در نمونه های گرفته شده در ماه یا مریخ (Mars) مفید باشد.

این تحقیق در مجله Microbiome منتشر شده است.