یکشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۰
۲۱:۰۸ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۱۴۹۲
طبیعت و محیط زیست

اطلاع داشتن ملوانان ایتالیایی از وجود قاره آمریکا، ۱۵۰ سال زودتر از کریستف کلمب

قاره آمریکا,اطلاع داشتن ملوانان ایتالیایی از وجود قاره آمریکا
نتایج مطالعات تازه محققان نشان می دهد دریانوردان بندر جنوا ایتالیا ۱۵۰ سال پیش از کریستف کلمب از وجود قاره آمریکا مطلع بوده اند.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، پژوهشگران در دانشگاه میلان ایتالیا می گویند یک سند قدیمی تازه یافت شده متعلق به سال ۱۳۴۵ میلادی به کشف «حیرت آور یک گذرگاه استثنائی» اشاره کرده است که مختصات آن با آن چه امروزه از آمریکای شمالی می شناسیم مطابقت دارد.

پروفسور پائولو چیه سا، استاد ادبیات لاتین در قرون وسطی در دانشگاه میلان، می گوید این سند تصریح دارد که دریانوردان جنوا قبل از او از این سرزمین مطلع بوده اند و آن را تحت نام «مارکلند یا مارکالادا» می شناختند که محققان می گویند همان بخشی از ساحل اقیانوس اطلس در غرب بوده است.

این نام پیشتر در برخی منابع ایسلندی آورده شده بود، با این حال کشف جدید نخستین اشاره به قاره آمریکا در ناحیه مدیترانه است.

سند تازه یافت شده متعلق به «گالوانئوس»، یک راهب صومعه وابسته به کلیسای فرقه دومینیکن، است که در میلان زندگی می کرد و چندین اثر ادبی عمدتا به زبان لاتین در مورد موضوعات تاریخی نوشته است. این اثر تا کنون به انتشار عمومی نرسیده است.

تصور می شود کتاب« Cronica universalis» که ناقص و ناتمام رها شده است آخرین اثر او باشد. هدف او از نگارش این کتاب شرح جزئی تاریخ کل جهان از زمان «خلقت» تا عصر زندگی اش بوده است.

محققان می گویند از آن جا که جنوا «دروازه» ای برای اخبار به شمار می آمده است، گالوانئوس شایعات دریانوردان هم عصرش درباره تجارت در سرزمین های شمال غربی را شنیده و در کتابش منعکس کرده است.

از آن جا که جنوا و کاتالونیا در قرن چهاردهم سهم مهمی در نقل و انتقالات دریایی داشتند، احتمال داده می شود دریانوردان از طریق بازرگانان اروپای شمالی (نظیر دریانوردان اسکاتلندی، انگلیسی، دانمارکی یا نروژی) و کشتی های عبوری که از جزایر بریتانیا و سواحل قاره ای دریای شمال به این بندرگاه ها آمده بودند از اخبار مطلع شده باشند.

گالوانئوس در توصیف خود از سرزمین جدید می گوید آن جا« پوشیده از درختان پرپشت و زیستگاه حیوانات» است. او در کتاب خود می نویسد: «در غرب دور سرزمین دیگری به نام مارکالادا وجود دارد که غول ها در آن زندگی می کنند... همچنین درختان سرسبز، حیوانات و تعداد زيادي پرنده نیز در آن جا وجود دارد. هیچ دریانوردی هرگز نتوانسته است چیزی را در مورد این سرزمین یا ویژگی های آن به طور قطعی بداند.»

هر چند توصیفات گالوانئوس درباره خصوصیات سرسبز و پر از حیات سرزمینی دورتر از «گرینلند» ممکن است عادی بنظر برسد، با این حال محققان می گویند این جزئیات دقیقا نشان می‌دهند منظور او سرزمینی خاص و فراتر از سرزمین های شمالی است. چرا که در قرن چهاردهم مناطق شمالی مانند ایسلند و گرینلند عموما به عنوان سرزمین هایی تاریک و بایر توصیف می شدند.

پژوهشگران می گویند سرزمینی که او توصیف می کند، یا همان« مارکالادا»، هیچگاه بعنوان ناحیه ای جدید طبقه بندی و وارد نقشه ها نشده بود چرا که «شایعات مبهم تر از آن بودند که بتوانند در نقشه نگاری ها و اسناد علمی مورد استفاده واقع شوند.»

قاره آمریکا برای اولین بار بطور رسمی در سفر اکتشافی کریستف کلمب، دریانورد اهل جنوا، در سال ۱۴۹۲ کشف شد.

نتایج تحقیقات تازه در ژورنال انجمن تاریخ اکتشافات ایالات متحده «Terrae Incognitae» منتشر شده است.