پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۱:۳۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۱۱۴۹
طبیعت و محیط زیست

تغییرات آب و هوایی باعث انقراض بشر می‌شود؟

تغییرات آب و هوایی,انقراض بشر با تغییرات آب و هوایی
محققان خواستار تمرکز تحقیقات جدید بر "چهار عامل" تغییرات آب و هوایی شامل قحطی و سوء تغذیه، آب و هوای غیرعادی، درگیری و بیماری های ناقل هستند.

محققان دانشگاه "کمبریج" در آخرین یافته های خود اظهار کرده اند تغییرات آب و هوایی (climate change) می تواند به انقراض بشر بیانجامد.

به گزارش ایسنا به نقل از اس اف، براساس یافته های یک مطالعه تکان دهنده جدید، جهان باید برای انقراض بشر به دلیل تغییرات آب و هوایی آماده شود.

دانشمندان می گویند، اگر دما حتی بیش از آنچه پیش بینی می شود افزایش یابد یا اگر افزایش دما، زنجیره ای غیرقابل پیش بینی از حوادث را در طبیعت رقم بزند، گرمایش جهانی (Global warming) میتواند برای بشریت پدیده ای فاجعه بار باشد.

در این مطالعه که به رهبری محققان دانشگاه کمبریج انجام شد محققان گفتند افراد باید برای سناریوهای وحشتناک مانند از دست دادن ۱۰ درصد از جمعیت جهان تا پایان زندگی انسان روی زمین، آماده شوند.

محققان می گویند پیامدهای بیش از ۵.۴ درجه فارنهایت گرم شدن کره زمین در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن، در مطالعات قبلی به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. گزارش سال گذشته هیئت بین دولتی تغییر اقلیم نشان داد که اگر دی اکسید کربن اتمسفر نسبت به سطوح قبل از صنعتی شدن دو برابر شود (چیزی که سیاره ما در حال نزدیک شدن به آن است) در اینصورت احتمال ۱۸ درصدی افزایش دما به حدود ۸.۱ درجه فارنهایت وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش Climate Action Tracker، اگر سیاست های موجود دولت ها (برخلاف تعهداتی که داده اند) بدون تغییر ادامه یابد، جهان تا سال ۲۱۰۰ در مسیر تا ۵.۲ درجه فارنهایت گرم تر شدن قرار دارد. دانشمندان می گویند ۲.۷ درجه فارنهایت سطح ایمن گرمایش است.

چهار عامل تغییرات آب و هوایی

افزایش دما خطر شکست محصول دهی در حاصل خیزترین مناطق کشاورزی جهان را نیز افزایش می دهد. در همین حال، هوای گرم تر میتواند باعث شیوع بیماری های مرگبار جدید شود، زیرا زیستگاه های انسان و حیوانات تغییر کرده و کوچک می شوند.

محققان می گویند که گرمایش فاجعه بار زمین دیگر تهدیدات موجود از جمله افزایش نابرابری، اطلاعات نادرست، فروپاشی دموکراسی ها و حتی اشکال جدید تسلیحات مخرب هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) را بدتر خواهد کرد.

آن ها افزودند که ابرقدرت های پیشرفته امکان دارد در جنگ های گرم با یکدیگر بجنگند و آن نیز زمانی است که آن ها بر سر کاهش فضای کربن می جنگند و حتی برای آزمایش های گران قیمت برای منحرف کردن نور خورشید و کاهش دمای جهانی هزینه می کنند.

محققان می گویند، آنها باید نقاط اوجی را که می تواند جرقه فجایعی مانند ذوب شدن خاک دائمی که متان آزاد می کند، از بین رفتن جنگل هایی که کربن ذخیره می کنند و حتی پوشش ابرها منجر می شود را بهتر درک کنند. به زمین دائم یخ بسته و لایه همیشه منجمد خاک که معمولاً در نواحی قطبی و نیمه قطبی یافت می شود، خاک مُنجَمد (Permafrost) گفته می شود.

آنها از هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) می خواهند تا گزارشی در مورد تغییرات فاجعه بار آب و هوا در تلاش برای تقویت تحقیقات و اطلاع رسانی بهتر به مردم تهیه کند.

دکتر "لوک کمپ" (Luke Kemp) نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه کمبریج گفت:دلایل زیادی برای این باور وجود دارد که تغییرات آب و هوایی حتی در سطوح متوسط گرمایش نیز میتواند فاجعه بار شود. تغییرات آب و هوایی در هر رویداد انقراض دسته جمعی نقش داشته است. به نظر می رسد حتی دنیای مدرن نیز با شرایط آب و هوایی خاص سازگار شده است.

دکتر کمپ در ادامه افزود که اثرات ثانویه مانند بحران های مالی، درگیری ها و شیوع بیماری های جدید می تواند باعث بروز بلایای دیگر شود و مانع بهبودی از بلایای احتمالی مانند جنگ هسته ای شود.

محققان دانشگاه کمبریج ادعا می کنند که گرمایش جهانی میتواند باعث جنگ هسته ای، بحران مالی یا یک بیماری همه گیر در سطح انقراضی در سال ۲۰۷۰ شود. مناطق آسیب دیده نه تنها برخی از پرجمعیت ترین مناطق جهان هستند، بلکه از نظر سیاسی نیز شکننده ترین مناطق جهان هستند.

تحقیقات قبلی که گزارش های هیئت بین دولتی تغییر اقلیم را با هم مقایسه و تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که دانشمندان از تمرکز بر گرمایش زیاد دور شده اند و بطور فزاینده ای برموضوع افزایش دمای پایین تر تمرکز کرده اند.

پروفسور "یوهان راکستروم" (Johan Rockström) مدیر موسسه پوتسدام برای تحقیقات تأثیر آب و هوا (Potsdam Institute for Climate Impact Research) گفت: ما کم ترین اطلاعات را در مورد سناریوهایی که بیشترین اهمیت را دارند، داریم. هرچه بیشتر در مورد نحوه عملکرد سیاره خود بیاموزیم، نگرانی ما بیشتر می شود. ما درک می کنیم که سیاره ما موجودی پیچیده تر و شکننده تر شده است. ما باید فاجعه را محاسبه کنیم تا از آن اجتناب کنیم.

یافته های این مطالعه در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" منتشر شده است.