پنجشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
۰۸:۱۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۲۰۰۶۲۱
طبیعت و محیط زیست

محافظت از مردم در برابر آلودگی هوا با یک مانع در خیابان!

آلودگی هوا,محیط زیست
طراحی یک مانع که در کنار خیابان ها نصب می شود میتواند به شکل قابل توجهی از مردم در برابر آلودگی هوا محافظت کند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا همه ساله باعث مرگ هفت میلیون نفر در سرتاسر جهان می شود. کودکان در این میان به شکل ویژه در معرض آسیب هستند، برای اینکه ذرات آلاینده در ارتفاعات پایین تر و در نزدیکی زمین متمرکز می شوند.

اکنون پژوهشگران کالج سلطنتی لندن به خاطر حل این مشکل یک مانع منحنی ابتکاری طراحی کرده اند که از شهروندان در برابر اثرات مخرب آلودگی هوای تولید شده توسط خودروها محافظت می کند.

دانشمندان از روش های مدل سازی جریان هوا برای بررسی اثرات سازه های منحصر به فرد کنار جاده به خاطر ایجاد طرحی برای انحراف ذرات به دور از عابران پیاده استفاده کردند.

دکتر" تیلی کالینز" یکی از پژوهشگران این پروژه هنگام تماشای بازی فرزندش در زمین بازی مدرسه ای که در نزدیکی یکی از خیابان های شلوغ لندن قرار دارد، متوجه آلودگی شدید هوا شد.

وی می گوید:در آن لحظه با خودم فکر کردم چه کاری میتوان انجام داد؟ آیا تا به حال کاری در این راستا انجام شده است؟ بدین ترتیب من شروع به تحقیق درباره تأثیر تعبیه دیواره ها در امتداد خیابان ها کردم و دریافتم که با تعبیه سازه های منحنی در کنار خیابان ها میتوان به صورت چشمگیری از شهروندان در برابر آلودگی تولید شده توسط خودروها محافظت کرد.

دکتر" کالینز" به همراه دکتر" هو وودوارد" ایده هایی را برای طراحی این سازه های شهری بررسی کردند که اثرات جریان آلودگی تولید شده توسط خودروها را کاهش دهند و بدین ترتیب کیفیت هوا را برای عابران پیاده بهبود بخشند.

پژوهشگران متوجه شدند که این سازه های منحنی در پراکندگی و انعکاس آلاینده ها به سمت خیابان موثرتر هستند و ساخت آنها نیز نسبتاً ارزان قیمت است.

این سازه ها آلودگی صوتی را نیز کاهش میدهند و بعنوان یک زیرساخت سبز در شهرهای بزرگ عمل می کنند.

دکتر" کالینز" می گوید اگرچه امروزه اغلب توجه جامعه علمی و مهندسی روی کاهش دود اگزوز خودروها متمرکز است، ولی موارد دیگری هم وجود دارد که ما می توانیم برای محافظت از فرزندان خود و شهروندان انجام دهیم.

پژوهشگران معتقد هستند که برخلاف چالش های موجود بر سر راه این پروژه، سازه های ابداعی آنها میتواند تأثیر مثبتی بر طراحی شهری داشته باشد و به ایمن ماندن عابران پیاده از اثرات آلودگی خودروها کمک کند.

یافته های محققان در مجله Cities& Health منتشر شده است.