یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱:۳۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۰۴۳۹
سایر حوزه های اجتماعی

به بهانه ماجرای مدرسه ارومیه

لطفا ترمز دستی را بکشید…

اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی,جامعه
ترمز دستی را بکشیم. ایستادن و تماشا کردن در برابر قانون ابتدایی ترین وظیفه ماست و قرار نیست هر خواسته احساسی را با شکستن و سوزاندن تسکین بدهیم ...

راننده عصبی در واکنش به توقیف ماشینش کبریت می کشد و تمام، کمی بعد موتور سوار هم کبریت کشیدن را راه چاره می داند که موتورش پارکینگ نرود.

 

 

این ها را بگذارید کنار بریدن درخت های سیب دو باغ به خاطر قیمت پایین خرید سیب، حال جواب این معادله را باید در شب نا آرام اسلام آباد ارومیه جستجو کرد.

 

 

خبری دهان به دهان در شهر می چرخد که سرایدار یک دبستان به دانش آموزی تجاوز کرده است و همراه یک کلاغ،چهل کلاغ راه می افتیم به اجرای فرمول:می شکنیم، می سوزانیم و تمام...

 

 

کمی بعد خبر تجاوز به تعرض تعدیل می شود اما ما هنوز داریم می شکنیم و می سوزانیم و باز اعلام می شود تعرضی نبوده مزاحمتی انجام شده که سه روز پیش والدین رضایت داده اند و ختم به خیر شده است اما ما هنوزداریم می شکنیم و می سوزانیم و انتظار نمره بیست داریم.

 

 

در صرف فعل استمراری هیجان و بلوا استاد تمام دهر هستیم بدون این که بگویم بعد چه ؟ من ماشین و موتورم را سوزاندم ، باغم را ویران کردم و به بیت المال و اثاث یک همشهری که هنوز حکمی درباره اش اثبات و اجرا نشده است می شکنم و می سوزانم بعدش چه؟

 

 

چه سودی به حال و روز من دارد نقش من در مباحث و اتفاقات حاد اجتماعی کجاست آیا اجازه دارم یک تنه نقش مجری ایفا کنم .من شهروند دقیقا کجای این معادله ایستاده ام و چه قدر تلاش کرده ام قانون مدار باشم تا این انرژی سیال به من بگردد. جز ایجاد یک بار تند منفی از این تنش ها چه چیزی عاید ما شده جز ایجاد که پیش زمینه فکری برای هر شهر و دیاری که هستیم.به این فکر نکردیم که چه بار منفی و دل زدگی نزد کودکان مدرسه (راه شهدا) ایجاد کرده ایم.

 

 

آن نوجوان هایی که از سر کنجکاوی روی بلندی نظاره گر پرخاشگری ما بودند چه؟ آن ها نمی آموزند که قانون کارکردی تبلیغاتی دارد و این که اجازه دارند خودشان بدون کشیدن ترمز دستی، جمعی را به ته دره بی اخلاقی و ناهنجاری اجتماعی بکشانند.

 

 

بعد از حادثه ی تلخ از دست دادن آنیتا و بنیتا انگار خود را مستحق یک واکنش تند اجتماعی می بینیم و باید به جای قاضی و نیروی انتظامی حکم صادر کنیم و بدون دفاع به اجرا برسانیم که اثبات کنیم حواسمان جمع است و پای کار ایستاده ایم.

 

دود بار منفی عدم کنترل احساسات ما به چشم فرزندانی می رود که همه آمال و خواسته های ما هستند بعد آن ها راه مال رو را می روند که ما ساخته ایم و به جای قله در پایین دست به نسل بعد منتقل خواهد شد.

 

 

اینکه چرا بلد نیستیم هوش هیجانی را در مواقع خشم به کار ببریم و مدیریت ریسک داشته باشیم زنگ خطری است برای جامعه ی ما،اگر در این حوادث خونی از دماغ کسی می آمد چه کسی پاسخگو بود؟

 

 

وقتی منبع اخبار ما صرفا شایعات است و به آن اکتفا می کنیم چه کسی پاسخگوی چوب زدن آبروی مومنی یا همشهری است.

 

 خواسته های آنی اجتماعی با تجمعات رفع نمی شود بلکه فلفلی است که آتش جریان را تند می کند.

 

 شکستن و بریدن و سوزاندن قطعا بیشتر از آن که آتش درونمان را خاموش کند می شود الگویی برای فرزندانی که انواع روش های برجسته شدن هوش و یادگیری اش را به کار می گیریم به جز یاد دادن روش های کنترل خشم و به کار گیری اصول هوش هیجانی و می گذاریم باری بهر جهت از جامعه کپی کند و متاسفانه باید بپذیریم الگوی مناسب و خوش خطی وسط نگذاشته ایم.

 

 در شرایطی که داریم منابع را تمام می کنیم باید روی منابع بی کران دیگری تکیه کنیم که پاسخگوی فردایمان باشد.منبع بی کران ظرفیت انسانی را باید پردازش کنیم و خام آن کنترل نشدنی و برباد رفتنی است.

 

   با پردازش می آموزیم باغدار به واسطه ی یک سال پر محصول تیشه به ریشه سالهای بعدش نزند و یا کودکانی با پیش زمینه ترس از رفتار بزرگ ترها روانه مدرسه ای نشوند که جای جایش درد می کند.

 

 لطفا ترمز دستی را بکشیم و جای خواسته های اجتماعی کف خیابان نیست، هر تحولی باید از تشکل های غیر دولتی و مردم نهاد پایه ریزی شود و خواسته های اجتماعی را به جای مشت و لگد در حضور پویا و اخلاق مدارمان در جامعه جستجو کنیم.

 

 ترمز دستی را بکشیم.ایستادن و تماشا کردن در برابر قانون ابتدایی ترین وظیفه ماست و قرار نیست هر خواسته احساسی را با شکستن و سوزاندن تسکین بدهیم که این دمل چرکین جای دیگر وقتی دیگر زیر گلویمان بیرون خواهد زد.

 

 

 

  • 16
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
ویژه سرپوش