چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۹:۳۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۱۸۴۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

انتقاد مجری اسبق هفت از افخمی

محمود گبرلو,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
محمود گبرلو در یک نشست خبری درباره برنامه «شب های شفاهی» صحبت کرد و از «هفت» با اجرای افخمی گفت که باعث تخریب سینمای ایران شد.

محمود گبرلو مجری و کارشناس اسبق برنامه «هفت» در یک نشست خبری به توضیح برنامه «شب های شفاهی» که آن را برای شبکه شما تدارک دیده است، گفت: من به شبکه شما و علی دارابی معاون امور استان ها پیشنهاد دادم که با نگاه جدید به سینما این برنامه را راه بیندازیم که در وهله اول یک مجله فرهنگی و هنری است. البته ما این مجله را با سینما شروع می کنیم و به تدریج به حوزه های دیگر می پردازیم. 

 

به گزارش مهر، گبرلو با اشاره به اینکه این برنامه در ایام سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر فعالیت خواهد داشت، عنوان کرد: در دوران جشنواره فیلم فجر برنامه خواهیم داشت که تعداد شب های برگزاری برنامه به تعامل با مدیران بازمی گردد و حتی اگر امکان داشته باشد در جشنواره تئاتر و موسیقی هم برنامه را روی آنتن می بریم. ما به بررسی مسایل روز سینما می پردازیم و دنبال موضوعات تعیین شده از قبل نیستیم. 

 

وی با اشاره به رویکرد خود در برنامه «هفت» اظهار کرد: حضور من در «هفت» در دورانی شروع شد که منتقدان بسیاری داشت و حتی خود سینماگران هم مخالف این برنامه بودند. در مقطعی که من به «هفت» آمدم منتقدانی از جریان های مختلف با «هفت» قهر کرده بودند و ۲۴ جریان سینمایی به ضرغامی پیام دادند که «هفت» دیگر پخش نشود. در آن مقطع من به سینماگران پیام دادم و خواستم سینماگران و تلویزیونی ها و هم جریان های سیاسی با هم وحدت داشته باشند بنابراین سراغ افرادی مثل علیرضا پناهیان، ابراهیم حاتمی کیا، رخشان بنی اعتماد، مسعود کیمیایی و... رفتم. 

 

این منتقد اظهار کرد: خوشحالم در زمانی که من بودم همه جریان ها آرام شدند اما «هفت» بعد از من و در دوره افخمی دوباره تنش ایجاد کرد و همه چیز را تخریب کرد. 

 

وی با اشاره به تعاملی که در «هفت» با سینماگران داشت، یادآور شد: زمانیکه من در خبرگزاری فارس بودم سینماگری بود که سال ها رابطه ام با او قطع بود اما برای برنامه «هفت» سراغ او رفتم و گفتم من گبرلوی دیگری هستم. 

 

گبرلو با اشاره به این برنامه یادآور شد: «شب های شفاهی» درباره رونق صنعت سینماست و توجه به فرهنگ بومی و ملی در راس کار ما قرار می گیرد و من خیلی مایل نیستم به موضوع سینما برای سینما بپردازم. 

 

وی اضافه کرد: ما جمعیت زیادی از اهل سینما داریم که خلاق هستند اما زمینه کار برایشان فراهم نیست و در این سال ها حرکت رو به رشدی برای آنها نبوده است. در «شب های شفاهی» تصمیم گرفتیم به مطالبه گری مردم، مسئولان و هنرمندان سینما بپردازیم. آنچه که در وهله اول برای ما مهم است رونق صنعت سینماست. بسیاری در عرصه سینما حرف زده اند اما در عمل چیزی درباره صنعت سینما ندیده ایم. مسئولان چون وابسته میزهای خود هستند ما شاهد رونق صنعت نیستیم بلکه شاهد عوامل بیکار هستیم. روز به روز سینماگران جوانی وارد سینما می شوند اما چون نقص های جدی در پخش و تولید وجود داد نمی توانند کار کنند. 

 

گبرلو با بیان اینکه حلقه بین سینماگران و مسئولان و منتقدان و روزنامه نگاران دچار پراکندگی شده است، تصریح کرد: ما یک انتقاد جدی به مسئولان سینمایی همه دوره ها داریم و فکر می کنم بعد از سیدمحمد بهشتی و محمد انوار هیچ مدیری موفق عمل نکرده است. سینمای ایران به مرور زمان دچار افت شد و اکنون می بینیم که با شکست جدی مواجه است. اکثریت اهالی سینما دچار تنگدستی و فقر در امکانات و حتی فکر و اندیشه شده اند. 

 

وی با اشاره به رویکرد این برنامه تصریح کرد: «شب های شفاهی» قرار است به فرهنگ بومی و ملی بیشتر توجه کند زیرا یکی از نقص ها در سینمای ایران این است که به فرهنگ بومی کمتر توجه می شود. مردم زمانی جذب سینما می شوند که خود را در این سینما ببینند درحالیکه فیلم های ما آثار آپارتمانی شده است و به همین دلیل در شهرستان ها از آنها استقبال نمی شود. 

 

گبرلو اضافه کرد: ما به نیازها و خواسته های فیلمسازان ایرانی توجه داریم و زمینه ای را فراهم می کنیم تا مطالبات بیان و مسئولان سینمایی با سینماگران رو به رو شوند. البته اگر مسئولی در برنامه حضور یابد حتما فیلمسازی مقابل او خواهد بود که چالش کند نه اینکه فقط آن مسئول آمار و ارقام ارایه کند. 

 

این مجری تلویزیون درباره رویکردش نسبت به سینما در این برنامه از «هفت» مثال زد و گفت: یک برنامه تلویزیونی زمانی موفق است که نظرهای شخصی خود را کنار بگذارد و من معتقدم به عنوان مجری نباید نظر شخصی خود را در برنامه اعمال کنم. متاسفانه بهروز افخمی از طریق رویکردی که از طرف سیاستگذاران پشت پرده اعمال شد به سینمای ایران ضربه زد. من رویکرد افخمی را به هیچ وجه در این برنامه دنبال نمی کنم و او را در برنامه به مناظره دعوت می کنم. 

 

گبرلو اضافه کرد: جریان سینمایی این تفکر هم بیشتر با حمایت های دولتی و نهادی فیلم می سازد و می بینیم که این فیلم ها شکست می خورند. 

 

گبرلو در بخش دیگری از سخنانش درباره حضور منتقدان در «هفت» نیز یادآور شد: من نزدیک به ۴۰ منتقد به برنامه آوردم و بعد به این نتیجه رسیدم که منتقدان نیاز به ارتقای دانش دارند. فکر می کنم انجمن منتقدان در این سال ها خاصیت و فعالیت رسمی نداشت جز مراسم هایی که شبیه شو بود. انجمن باید افراد را بالا می کشید و سواد و دانش آنها را ارتقا می داد تا اینگونه نمی شد که امروز هرکسی خود را منتقد بداند. 

 

وی ادامه داد: در این برنامه هم سعی می کنم از کارشناسان حوزه های مختلف استفاده کنم؛ کسانی که تحلیلی صحبت می کنند و ممکن است یک استاد دانشگاه، روانشناس و یا جامعه شناس باشند. 

 

مجری اسبق «هفت» با اشاره به سیاست های صداوسیما در این برنامه عنوان کرد: هر برنامه ای در تلویزیون باید تابع سیاست های صداوسیما باشد و حتی وقتی این سیاست ها با تفکر ما سازگار نباشد ما برای حضور مهمان و آیتم ها و موضوعات باید تابع سیاست های مدیران باشیم و در عین حال من به دنبال تعامل نیز هستم و تلاش می کنم که همفکری داشته باشم. در برنامه «هفت» هم چنین کاری انجام شد و برای حضور مهمانان در برنامه تلاش کردم و دیدیم که مهمانانی از جریان های مختلف در برنامه حضور یافتند. 

 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره نگاه مسئولان به فیلم های اجتماعی اظهار کرد: اجازه دهیم فیلمسازان آثار خود را بسازند و معترض نشویم که چرا فلانی فیلم (مورد پسند) مرا نمی سازد. به زعم بسیاری از مسئولان فیلم اجتماعی تلخ و بد است درحالیکه از همین فیلم ها استقبال می شود و اینها نشان می دهد که آن مسئول از جامعه خود خبر ندارد. 

 

گبرلو اضافه کرد: عده ای ناخودآگاه مایلند سینما را همچنان سینمای قبل از انقلاب بدانند درحالیکه سینما دچار تحول شده است. 

 

وی در پایان این نشست خبری بیان کرد: «شب های شفاهی» اسمی است که صالح علا برای برنامه جدیدم انتخاب کرد و از آنجایی که ما در همه حوزه ها بحث می کنیم خودم به این نتیجه رسیدم که از اسمی بهره بگیریم که صرفا عناوین سینمایی نداشته باشد چراکه این مجله فرهنگی و هنری همانطور که گفته شد به مباحث دیگر نیز می پردازد.

 

 

 

 

 

  • 9
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
مینا ساداتی بیوگرافی مینا ساداتی بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۱۰ آذر ۱۳۶۰

محل تولد: کاشان، ایران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون

تحصیلات: فوق لیسانس گرافیک از دانشگاه هنرهای زیبای تهران

آغاز فعالیت: ۱۳۸۶ تاکنون

ادامه
شاه نعمت الله ولی شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه ایرانی

تاریخ تولد: ۱۴ ربیع الاول۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

نام های دیگر: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

پیشه: فلسفه و تصوف

مکتب: عارف و تصوف

آثار: شرح لمعات، رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
مائوریستو موتا پائز بیوگرافی مائوریسیو موتا پائز؛ سرمربی والیبال

تاریخ تولد: ۲۶ مه ۱۹۶۳

محل تولد: ریو دو ژانیرو، برزیل

ملیت: فرانسه

حرفه: سرمربی والیبال

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴ تاکنون

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش