جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۰:۰۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۷۶۳۱
هنرهای تجسمی

نگرانی‌های ابراهیم حقیقی برای هنرمندان از کار افتاده

ابراهیم حقیقی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
ابراهیم حقیقی می‌گوید: جامعه هنری نسبت به پیشگیری از ارائه آثار هنری کپی، نیازمندی‌های بنیادی‌تری دارد. مواردی مانند تامین اجتماعی و تعریف حقوق بی‌کاری هنرمندانی که سنشان بالا می‌رود، از کار افتاده می‌شوند و بیمه ندارند. آن‌ها چگونه باید معیشت کنند؟ می‌دانیم و شاهد بودیم بسیاری از آن‌ها در تنگدستی از دنیا رفتند.

ابراهیم حقیقی ـ گرافیست، عکاس و نقاش ـ در گفت‌وگویش با ایسنا نظر خود را درباره موضوع پیشگیری از ارائه آثار کپی را اینگونه بیان می‌کند: در حقیقت این موضوعی است که باید از جانب هنرمندان رعایت شود. گالری‌ها هم می‌توانند در این زمینه آگاه‌تر و هوشیارتر باشند و اگر تشخیص می‌دهند چنین اتفاقی (ارائه اثر کپی) رخ می‌دهد، جلوی آن را بگیرند.

 

او با تاکید بر اینکه نمی‌توان این کار را به کسی غیر از گالری‌دار و هنرمند سپرد، می‌گوید: گالری‌داری که بخواهد حرفه‌ای عمل کند، مدیر هنری دارد که هنرمند و آثارش را می‌شناسد. وظیفه مدیر هنری و کیوریتورها است که نسبت به ارائه آثار غیر اصیل مراقبت کنند، وگرنه هیچ نهاد دولتی نمی‌تواند وارد این موضوع شود.

 

این هنرمند درباره ایجاد مرکزی در وزارت ارشاد برای تعیین اصالت آثار و ارائه گواهی اصالت معتقد است: این قضیه هزینه‌ساز است و کارمندهای زیادی می‌خواهد. کسانی هم که بخواهند تشخیص بدهند و قضاوت کنند حتما دستمزدهای بالایی می‌خواهند. آیا فردی که خسارت دیده حاضر است رقم بالایی پرداخت کند که جعلی بودن اثر تشخیص داده شود؟ اگر خریدار نسبت به اثری شک داشته باشد که دست فروشنده یا گالری‌دار یا حراج‌کننده است، چگونه می‌تواند آن را به این مرکز منتقل کند؟ از طرفی آیا می‌توان مرکز را آن‌قدر بزرگ ایجاد کرد که نسبت به آثار دوران صفوی تا نقاشی‌های مدرن امروزی در آن اشراف وجود داشته باشد؟

او در این زمینه اضافه می‌کند: در همه‌ جای دنیا وقتی اثری فروش می‌رود این گالری‌دار است که به خریدار گواهی اصالت می‌دهد. اگر آن گالری‌دار پیش‌تر اعتبار خود را ثابت کرده و مجوزهای لازم را دریافت کرده باشد پس می‌تواند ملزم شود و گواهی بدهد؛ خلاف امر واقع شدن آن هم می‌تواند به یک امر قضایی تبدیل شود.

 

حقیقی می‌گوید که وزارت ارشاد با وارد شدن به موضوع پیشگیری از ارائه آثار هنری بار خودش را سنگین‌تر می‌کند زیرا قضاوت کردن اصلا در حوزه وظیفه این وزارت‌خانه نیست.

 

او همچنین معتقد است، باید به ساز و کار دیگر نقاط دنیا در این زمینه نگاهی انداخت و اگر قرار است مجوزی به یک گالری داده شود، گالری‌دار موظف به داشتن اطلاعاتی درباره هنر باشد و پیشنهاد می‌دهد که می‌شود هر چند سال یک بار آزمونی را در این زمینه برگزار کرد.

 

این هنرمند بار دیگر تاکید می‌کند: از قبل نمی‌شود اقدام پیشگیرانه‌ای انجام داد. وقتی جرم اتفاق می‌افتد آن‌ وقت دیگر موضوع قضایی شده و در حوزه هنر نیست.

 

جوانان با کدام دانش کیوریتوری می‌کنند؟

حقیقی در ادامه صحبت‌هایش پیشنهاد خود را برای سامان‌دهی ارائه آثار کپی چنین عنوان می‌کند: پیشنهاد من سامان دادن درست‌تر گالری‌هاست. حدود ۴۰۰ عدد یا بیشتر گالری در تهران هست، مطمئنا همه آن‌ها کار نمی‌کنند اما مجوز گرفتند. چرا در یک مقطع زمانی این‌قدر اشتیاق برای گرفتن مجوز گالری به وجود آمد؟ چرا این گالری‌ها بعد از مجوز کار نمی‌کنند؟ آن‌ها با این مجوز چه کار می‌کنند؟

 

این طراح گرافیک درباره دلیل تکثر گالری‌ها اضافه می‌کند: نمی‌خواهم تهمت بزنم اما خرید و فروش آثار هنری طبق ضوابطی که دوره‌ای مصوب شده، از مالیات معاف است. آیا نمی‌شود از گالری‌های معتبرتر حمایت کرد؟ آیا نمی‌توان گالری‌دارها را موظف کرد اگر هنر بلد نیستند یا نخوانده‌اند مدیران هنری‌ای داشته باشند که آن‌ها نیز با آزمون‌های مشخص شده باشند که این کار را بلد هستند.

 

حقیقی می‌گوید: در حال حاضر لغت «کیوریتوری» بسیار رایج شده است. جوانان با کدام دانش کیوریتوری می‌کنند؟ کیوریتوری یک دانش است و بلدی، تجربه و آشنایی می‌خواهد. آیا صرف جمع کردن ۲۰ اثر از ۲۰ هنرمند می‌شود کیوریتوری؟

او در ادامه به موضوع پیشگیری از ارائه آثار کپی اشاره و اظهار می‌کند: سامان‌دهی‌های پیشگیرانه‌ بسیاری وجود دارد به جای اینکه بخواهیم درباره جرم پیشگیری کنیم. هرچه قانون بگذاریم نمی‌توانیم جلوی جرم را بگیریم.

 

این هنرمند با اعتقاد به اینکه «همه این اتفاقات وقتی رخ می‌دهد که رقم بده ـ بستان‌های مالی بالا می‌رود» بیان می‌کند: یکسری پول‌ها وارد می‌شود که اصلا به هنر ربط ندارد. وقتی در حراجی قیمت تابلوی سهراب بالا می‌رود شاخک جاعلان تیز می‌شود. این‌ها تبعات افزون شدن قیمت‌های عجیبی است که درباره برخی هنرمندان رخ داده است. این در ذهن من مقداری تلخ است اما این همان اتفاقی است که درباره آپارتمان‌ها و ماشین‌های لوکس افتاده است.

 

او در همین زمینه می‌گوید: حباب توهم این به وجود آمده که قیمت آثار هنری خیلی بالا رفته و وضع هنرمندان خیلی خوب است در حالی که وضع هنرمندان تغییری پیدا نکرده است. به سراغ یک نقاش بروید و ببینید در سال چند اثر می‌فروشد. ملاک ما حضور سلبریتی‌ها نباید باشد. جامعه هنری بزرگتری است که هنرمندان اثر می‌سازند و با وضعیت معمولی خودشان معیشت می‌کنند.

 

حقیقی ادامه می‌دهد: آیا جماعت اینچنینی همه بیمه هستند؟ می‌دانم که نه! وظایف اصلی‌تر و بنیادی‌تر بر عهده وزارت ارشاد است که باید آن را حل کند. من منکر اتفاقاتی که در حوزه جعل آثار هنری رخ می‌دهد، نیستم اما جامعه هنری بزرگتری است که نیازمندی‌های بنیادی‌تری دارد. مواردی مانند تامین اجتماعی و تعریف حقوق بیکاری هنرمندانی که سنشان بالا می‌رود، از کار افتاده می‌شوند و بیمه ندارند. آن‌ها چگونه باید معیشت کنند؟ می‌دانیم و شاهد بودیم بسیاری از آن‌ها در تنگدستی از دنیا رفتند.

 

این هنرمند اضافه می‌کند: این‌ها همه مواردی است که قابل پرداختن است. باید سازمان تامین اجتماعی را ملزم کرد همانطور که زمانی که کارگران و بافندگان فرش نگاه کرد، به هنرمندان هم بپردازد. کار هنری، در اینجا کار محسوب نمی‌شود و این موضوع در همه‌ جای جهان اتفاق نادری است.

 

او با بیان اینکه «هیچ قانونمندی در این زمینه نداریم» می‌گوید: باید بتوان حقوق بیکاری تعریف کرد و دید در این زمینه وزارت کار موظف است یا وزارت ارشاد یا هر دو؟ البته در وزارت ارشاد کمیسیون‌هایی هستند که درباره نظام صنفی هنر کار می‌کنند که خیلی هم مهم است.

 

آیا حقیقی دبیر جشنواره فجر می‌شود؟

حقیقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اینکه شنیده می‌شود او دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد شد؛ اظهار می‌کند: هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است. در شورایی که برای جشنواره تشکیل شده در حال بحث برای دبیران مختلف هستیم.

 

او در پاسخ به این پرسش که اگر دبیری این رویداد به او پیشنهاد شود آن را قبول می‌کند یا نه؟ می‌گوید: هنوز نمی‌دانم. باید برنامه‌ای که در شورا به آن فکر می‌شود، کامل شود.

 

 

  • 10
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش