جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۵:۴۷ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۲۴۵۱
هنرهای تجسمی

رشد ناگهانی فروش یک حراج هنری، چه پیامدهایی برای بازار هنر خواهد داشت؟

حراج هنری,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

حدودا یک هفته از برگزاری سومین دوره حراج باران می‌گذرد. حراجی که با فروشی تقریبا یازده برابر دوره قبلش، شگفتی‌ساز بود. در این حراج، رکورد بالاترین قیمت اثر به‌فروش رفته در حراج‌های هنری کشور شکسته شد، چند اثر بالای صد سال به فروش رفت و با در نظر گرفتن تمام این موارد چندین سوال اساسی مطرح می‌شود؛ اینکه چگونه یک حراج در عرض یک دوره با چنین جهشی در فروش مواجه می‌شود؟ چنین حراجی چه‌ سهمی از بازار خوشنویسی را به خود اختصاص می‌دهد؟

 

رشد ناگهانی در حراج غیرمنتظره نیست

جمعه، سوم اسفند، سومین دوره حراج هنری «باران» با محوریت خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی، در سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد. در این دوره ۴۶ اثر هنری در مجموع با ‏‏۱۱ میلیارد و ۷۶۹ میلیون تومان به فروش رفتند و رکورد بالاترین قیمت برای اثری فروخته شده در یک حراج ایرانی با فروش مصحف شریف قرآن اثر رائین علی‌اکبر خان‌زاده با قیمت ۷ میلیارد و ۷۰۰ ‏میلیون تومان شکسته شد. این در حالی است که در دور نخست، این حراج با فروش ۶۶ اثر به رقم فروش نهایی ۲ میلیارد و ۶۰۹ میلیون تومان دست پیدا کند و اثری از استاد میرعماد حسنی با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان رکورددار بود. اما دومین دوره با فروش ۴۰ اثر از آن‌ها به فروش رسید و نتوانست به رقم فروش سال گذشته خود دست پیدا کند و با مجموع فروش یک میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

 

اما در طول یک‌ سال چگونه این حراج توانسته به مجموع فروشی ۱۱ برابر دور گذشته‌اش دست پیدا کند؟ حمیدرضا شش‌جوانی، مترجم و پژوهشگر اقتصاد فرهنگ و هنر در پاسخ این سوال به «ابتکار» می‌گوید: این مسئله تنها مخصوص حراج باران نیست. سبد سهام سرمایه‌گذاری در کشور متنوع شده است و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند که در حوزه‌های متنوع‌تری سرمایه‌گذاری کنند. بخشی که چندی است شدیدا مورد استقبال قرار گرفته و به سبد دارایی در ایران افزوده شده، هنر است. هرچه فضای سرمایه‌گذاری مبهم‌تر شود، سرمایه‌گذاران بیشتر به این سو می‌روند که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، از این جهت چندان غیرمنتظره نیست که از حراج‌ها استقبال شود و فروش حراج‌ها در دوره‌های مختلف چندان برابر شود. ما نمی‌دانیم در حراجی‌ها چه کسی اثر را می‌فروشد و چه کسی اثر را می‌خرد. بنابراین نمی‌توانیم با قطعیت صحبت کنیم. اما این افزایش میزان فروش چندان غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد.

 

چند سبد برای سرمایه‌گذاری

اما چه سازو‌کاری باعث رشد چندین ‌برابری یک حراج هنری در طول یک‌دوره می‌شود؟ آیا حراج‌گذار با تغییر در روش‌ها و سیاست‌هایش می‌تواند به چنین هدفی دست یابد؟ شش‌جوانی می‌گوید: رشد چندین برابری در یک حراج، چندان با حراج‌گذار مرتبط نیست. در شرایط اجتماعی و اقتصادی ما، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند تصمیم بگیرند که دقیقا در چه بخشی سرمایه‌گذاری‌ کنند تا افزایش سرمایه داشته باشند. بنابراین عقلانی‌ترین اقدام، سرمایه‌گذاری در هر جای ممکن است. باتوجه به اینکه اخیرا هنر در کشور به عنوان بخش سرمایه‌گذاری نیز مطرح شده است، سرازیر شدن سرمایه به این بخش چندان عجیب نیست. باید این نکته را هم در نظر گرفت که سرمایه‌گذاران کشور ما سابقه‌ای سنتی دارند، از این جهت ممکن است در مقایسه با حراج تهران، کسی که در بخش خوشنویسی فعالیت می‌کند، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

 

حراج، بخشی از اکوسیستم بازار هنر

حراج‌های مختلفی در دنیا برگزار می‌شوند که با رشد‌های پلکانی کم‌کم موقعیت خود را به عنوان یک بنگاه اقتصادی تثبیت می‌کنند، اما آیا رشد‌های یک‌باره نیز به نفع یک حراج است؟ شش‌جوانی می‌گوید: در صورتی این رشد برای یک حراج خوب است که بتواند آن پیک را نگه دارد. اما قبل از هر قضاوتی باید آثار فروخته‌شده در حراج را بررسی کرد و باتوجه به این موضوع، چنین پرسشی را پاسخ داد. اگر حراج‌گذار توانسته باشد در سال گذشته بهترین‌های بازار را پیدا کرده باشد، بله چنین رشدی به نفع حراج است. اما اگر آثار به‌ فروش رسیده، چندان مطرح نباشند، باید فکری برای دور آینده کرد.

 

این مدرس اقتصاد هنر در پاسخ به این سوال که آیا چنین حراج‌هایی با این رقم‌های فروش به بازار خوشنویسی کمک می‌کنند، می‌گوید: حراج، تجارت‌خانه‌ای است که در آن تنها دلالان و سرمایه‌گذاران سود می‌کنند و هیچ ارتباط مستقیمی به هنرمند ندارد. به عبارت دیگر، هنرمندزدایی شده‌ است و سهم هنرمند در حراج بسیار اندک است، مگر اینکه قانون بازفروش آثار هنری در کشور تصویب شود. اما در این میان باید به این نکته توجه کنیم که ما درباره اکوسیستم هنر و بازار هنر صحبت می‌کنیم. از این جهت، حضور حراج به عنوان یکی از اعضای این اکوسیستم، بسیار ضروری است.

 

او ادامه می‌دهد: وقتی می‌گوییم اکوسیستم، منظورمان چند عنصر به هم پیوسته است. بازار هنر، بازاری است که برنده در آن صاحب همه چیز است. از این جهت، تعداد اندکی از هنرمندان، دلالان و سرمایه‌گذاران سطح بالا از بازار هنر سود می‌برند. هنرمند به طور کامل سهمی ندارد و تنها تقریبی از سود به او می‌رسد، به آن معنی که وقتی بازار گسترده‌تر می‌شود، احتمال فروش آثارش بالاتر می‌رود. این ساخت بازار هنر است که تعداد اندکی از سرمایه‌گذاران، بیشترین سود را ببرند. می‌توانیم بگوییم بازار هنر نمی‌خواهیم اما اگر اکوسیستم را به معنای حاضرش تلقی کنیم، باید قبول کنیم که ساختارش اینگونه است. می‌توانیم بگوییم حراجی برگزار نشود، اما این اتفاق الزاما به نفع هنرمندان نیست.

 

مناقاشات درباره فروش آثار بالای ۱۰۰ سال ادامه دارد

در تمام حراجی‌ها، اصالت اثر و همچنین قانونی بودن روند ارائه اثر و خرید آن جزو مواردی است که بسیار مورد بحث قرار می‌گیرند. در حراج باران نیز این موضوعات، جزو مسائل پرمناقشه بوده است. در اولین دوره این حراج، اثری از محمد احصایی به فروش رسید اما این استاد خوشنویسی مدعی شد که اثر مذکور به او تعلق ندارد. در سومین دوره این حراج نیز فروش چندین اثر با قدمت بالای صد سال پرسش‌برانگیز شد. در چنین شرایطی فروش آثار شبهه‌دار چه تاثیری در بازار هنر خواهد داشت؟ شش‌جوانی می‌گوید: در این میان باید چندین نکته را مدنظر قرار داد.

 

چه کسی تشخیص می‌دهد اثری شبهه‌دار است یا خیر؟ من مدافع حراج نیستم، من تنها بازار هنر را می‌شناسم. از سوی دیگر اگر هنرمندی مدعی می‌شود اثری متعلق به من نیست، الزاما هنرمند درست نمی‌گوید. ما به سازوکاری برای ردگیری آثار هنری نیاز داریم و سازمان‌های مدیریت جمعی هستند که باید این کار را انجام بدهند. در تمام جهان همین‌کار را می‌کنند. آثار مشخص است و این آثار ردگیری می‌شود که چه کسانی صاحبانش بوده‌اند، مبلغ اثر چقدر بوده و نحوه فروش چگونه بوده است و با این روش برای اثر شناسنامه درست می‌کنند. تا زمانی که ما سازمان‌های مدیریت جمعی را که در لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری پیش‌بینی شده، نداشته باشیم این ماجرا ادامه دارد. سرمایه‌گذار متخصص بازار نیست، یک بار که سرش کلاه‌ برود دیگر نمی‌آید و حراج و کل اکوسیستم متضرر می‌شوند.

 

او همچنین درباره ورود آثاری با قیمت بالای صد‌سال به حراج‌های هنری می‌افزاید: متاسفانه ما در این حوزه یا تورم قانون داریم و یا فقدان قانون. مناقشات بسیاری در رابطه با حضور یا عدم حضور آثار بالای ۱۰۰ سال در حراج‌های هنری شکل گرفت. نمی‌دانم در آخر این مناقشات به کجا رسید اما ذات حراجی‌ها منهای حراج آثار هنری، حراج عتیقه هم است. به طور مثال در حراج ساتبیز علاوه بر فروش آثار هنری، آثار عتیقه نیز به فروش می‌رسند.

 

نمی‌توانیم جلوی فروش آثاری که شخصی مالکیت آن را بر عهده دارد بگیریم و بگوییم آن را به قیمت بالاتر نفروش. اگر دولت خیلی نگران این موضوع است، خودش این آثار را خریداری کند. برود یک موزه خط از بهترین‌ها تاسیس کند و آثار را با قیمت بالاتری هم بخرد تا آثار برتر در یک ‌جا جمع شوند. وقتی اثری در حراج به بهترین حالت خودش برسد باید از چرخه حراج خارج شود و در موزه و گنجینه قرار بگیرد، اما ما چنین موزه‌ای نداریم. آثار باید در گنجینه‌های عمومی قرار بگیرند، دولت باید این آثار را بخرد و در موزه‌ای عمومی جمع‌آوری کند.

 

فاطمه امین‌الرعایا

 

ebtekarnews.com
  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش