جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۱۳ - ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۰۲۱۴
هنرهای تجسمی

گفتاری پیرامون نقاشی خیالی‌نگاری (قهوه‌خانه‌ای)

نقاشی خیالی‌نگاری یا نقاشی قهوه‌خانه‌ای,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

۱- مهم‌ترین اختلاف نقاشی خیالی‌نگاری با سایر سبک‌های نقاشی موضوع (انتقال تفکر) است، یعنی نقاش باید تفکرات خود را به گذشته‌های دور منتقل کند و آثار خود را بر مبنای اصول و قواعد دوران گذشته به تصویر درآورد بحث انتقال تفکر امروزه نیز توسط استادان نقاش (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) انجام می‌شود.

این استادان که فارغ‌التحصیل نقاشی از دانشگاه‌ها هستند تفکر و اندیشه خود را با دیدگاه و تفکرات کودکان تطبیق داده‌اند و جهان را از دید آنان به تصویر درمی‌آورند به نحوی که تصاویر با تمام سادگی‌ها کاملاً مورد پذیرش کودکان است.

 

در مثالی دیگر: زمانی که یک نقاش خیالی‌نگار تصمیم دارد نبرد امام علی‌(ع) و عمربن عبدود را به تصویر درآورد، باید خود را به جای هنرمندی تصور کند که ۱۵۰۰ سال قبل در کنار میدان نشسته و نبرد را طراحی می‌نماید، به عبارت دیگر تفکرات و مهارت‌های او را به تصویر درآورد که از اصول و قواعد طراحی آکادمیک بی‌اطلاع است و آناتومی و پرسپکتیو را همان‌گونه که توانایی دارد و می‌بیند، طراحی کند.

 

با ذکر نکات بالا اغلب در پرده‌های نقالی مشاهده می‌شود که کیکاووس سوار بر اسب در کنار میدان با پاهای کوتاه و سر بزرگ نقاشی شده است. لازم به ذکر است که ارزش اینگونه طراحی‌ها شبیه و همتراز آثاری است که از دوران گذشته در غارها و دیوارنگاره‌ها مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر آثار خیالی‌نگاری احساس بیننده را به دوران گذشته سوق می‌دهند و به همین دلیل هنرشناسان غربی چنین آثاری را در بهترین موزه‌های خود نگهداری کرده‌اند.

 

با ذکر مثال دیگر: اگر نبرد رستم و اشکبوس را یک کارشناس ارشد نقاشی به تصویر درآورد، نتیجه کار یک اثر واقعگرایانه (رئالیسم) خواهد بود ولی اگر همین موضوع را یک نقاش خیالی‌نگار بسازد هم مورد توجه نقالان خواهد بود و هم مورد پسند مردم قرار خواهد گرفت.

 

۲- وقتی یک نقاش خیالی‌نگار طراحی خود را به پایان رسانید، زمان آن رسیده که افکار خود را به زمان حال منتقل نماید و از تکنیک روز برای کارهای زیر استفاده کند (رنگ‌آمیزی - نقش‌آفرینی و تذهیب - زیباسازی اثر و پرداختن به جزئیات).

 

۳- در تابلوهایی که برای نقالی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به نام پرده‌های درویشی نامیده می‌شوند، باید نکات زیر لحاظ شود:

 

الف - پرده باید بزرگ باشد که بینندگان در انتهای سالن بتوانند جزئیات اثر را هم مشاهده کنند.

 

ب - در این پرده‌ها کلیه فضاهای خالی باید تصویرسازی شود و سوژه اصلی در وسط پرده و با اندازه بزرگ ساخته شود.

 

پ - رنگ‌آمیزی باید متنوع و جذاب باشد به نحوی که بینندگان را مجذوب کند در آثار مذهبی نوع رنگ‌آمیز برای اشقیا و اولیا‌(ع) متفاوت است که باید در کلاس به دانشجویان آموزش داده شود.

 

ت - برای نشان دادن زمان و تاریخ وقوع حوادث باید نکات زیر آموزش داده شود:

- ابنیه و ساز و برگ جنگی، آداب و رسوم مردم بویژه اصول نبرد و سنت‌ها - ابنیه و ساختمان‌ها و آداب و رسوم مردم کشورهای همسایه و ایران.

 

۴- در جنگ های تاریخی مقررات خاصی از جمله مردانگی، دلاوری و پهلوانی حاکم بوده به‌طوری که دو سپاه در دو سوی میدان صف‌آرایی می‌کردند و پهلوانی از یک‌سو به میدان می‌آمد و هماورد می‌خواست از سپاه مقابل هم پهلوانی وارد میدان می‌شد و در صورت مغلوب شدن یا کشته شدن هر یک پهلوان دیگری به میدان می‌آمد و در نهایت در صورت نبودن حریف، سپاه پیروز حمله‌ور می‌شد و نبرد انبوه آغاز می‌شد لکن در‌مورد نبرد حضرت علی‌اکبر‌(ع) در روز عاشورا این اتفاق نیفتاد. بدین‌ترتیب که حضرت علی‌اکبر‌(ع) وقتی از پدر گرامی خود حضرت امام حسین‌(ع) اذن نبرد خواست و وارد میدان شد به روایتی ۱۲۰ نفر از اشقیا را به هلاکت رسانید ولی عمر بن سعد دستور حمله گروهی صادر کرد و حضرت علی‌اکبر‌(ع) در محاصره گروه کثیری از اشقیا قرار گرفت و پس از نبرد سنگین، از قفا «مره بن عبدی» با زدن شمشیر بر سر مبارک آن حضرت موجب شهادت حضرت علی‌اکبر‌(ع) شد.

 

از مثال فوق این نتیجه حاصل است که نقاشی‌های خیالی‌نگاری باید با واقعیت‌ها و اسناد تاریخی و اصول و قواعد نبردها بویژه موضوعات مذهبی کاملاً منطبق باشد که مورد ایراد اشخاص واقع نگردد. (این قبیل موضوعات مهم باید در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموزش داده شود.)

 

بارها در نشریات دیده شده که اسب رستم (رخش) را با رنگ سفید نقاشی کرده‌اند، در حالی که حکیم توس در توصیف رخش چنین سروده است:

 

همی رخش خوانیم و بور ابرش است۱

بخوبی چو آب و به رنگ آتش است

تنش پرنگار از کران تا کران

چو داغ گل سرخ بر زعفران

 

آثار خیالی‌نگاری به سبب اهمیت تاریخی و مذهبی و ادبی ایران، اغلب در برابر دید جهانیان قرار می‌گیرد لذا ضروری است که از اصالت کافی برخوردار باشد.

 

در این مورد در سال ۱۳۸۹ در مراسمی که هزاره سرایش شاهنامه فردوسی در یونسکو برگزار شد، پرده بزرگ رستم و سهراب من به دیوار تالار نصب شده بود و نقالی شد که حدود یک‌هزار نفر از سراسر جهان حضور داشتند.

 

تصویر پرده من در ماهنامه ایرانا به پیوست چاپ شده است.

برای رعایت اصالت در تصاویر این هنر بومی، نکات زیر باید جزو واحدهای آموزشی دانشجویان قرار گیرد.

۱- آگاهی از ترجمه قصص قرآن کریم

۲- آگاهی از زندگینامه ائمه معصومین‌(ع)

۳- آگاهی کامل از کلیه اتفاقات و حوادث عاشورا (از حرکت کاروان حضرت امام حسین‌(ع) از مدینه تا کربلا

۴- مطالعه کتب ادبی و آثار شعرای بزرگ ایران از جمله حافظ، سعدی، فردوسی، مولوی و سایرین.

 

با ذکر نکات بالا برای من همیشه این پرسش وجود داشته که هنر بومی و با‌ارزش خیالی‌نگاری چرا مظلوم واقع شده و در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود؟ شاید اطلاق واژه (قهوه‌خانه‌ای) از ارزش والای آن کاسته است؟ (در قهوه‌خانه‌های قدیم اتفاقاتی از قبیل بازی تخته‌نرد منجر به نزاع و استعمال دخانیات و قلیان و بازی‌های شاه و وزیر و لوطی و میمون و... انجام می‌شده است که شایسته حضور نوجوانان و بانوان در آنجا نبوده است.

 

ارزش خیالی‌نگاری با توضیحات زیر مشخص می‌شود:

هنر نقالی به‌عنوان (میراث معنوی ایران) در یونسکو به ثبت رسیده است. اجرای نقالی بدون پرده‌های نقاشی خیالی‌نگاری امکان‌پذیر نیست، زیرا این دو هنر لازم و ملزوم یکدیگرند.

 

برای پی بردن به ارزش نقاشی خیالی‌نگاری پرسش زیر مطرح است:

کدام‌یک از رشته‌های هنرهای تجسمی قادرند پرده‌ای به مساحت یک فرش (۱۰ الی ۱۲ متر مربعی) را برای نقالان به تصویر درآورند که جایگزین پرده‌های خیالی‌نگاری شود؟

 

بدیهی است سبک‌های مدرن از این مقوله خارج هستند. نگارگری هم با آبرنگ آن‌هم روی پارچه با ابعاد فوق امکانپذیر نیست. بنابراین تنها نقاشان واقع‌گرا (رئالیست) ممکن است قادر به این کار باشند که طبق توضیحات بالا چنین اثری نقاشی خیالی‌نگاری نیست زیرا نقاشان واقع‌گرا با آموزش‌هایی که در دانشگاه دیده‌اند خود را در قواعد و اصول آکادمیک محصور کرده‌اند لذا اثری را که ارائه خواهند داد، مورد استقبال نقالان و مردم قرار نخواهد گرفت، زیرا مربوط به گذشته‌های دور نیست ولی خیالی‌نگاران این قفس را که با قواعد دانشگاهی ساخته شده شکسته‌اند و خود را از بند آن آزاد ساخته‌اند و به همین علت آثارشان به علت تشابه با آثار کهن مورد استقبال هنرشناسان و موزه‌داران جهان قرار گرفته است.

۵- در خاتمه به این نکته مهم باید توجه داشت که در ایران هنری بومی وجود دارد که موضوعات عاشورایی و آیینی و تاریخی و ادبی ایران را در ابعاد بزرگ به تصویر درمی‌آورد و برای مردم نقالی می‌شود بویژه برای کودک و نوجوان حال پرسش از مسئولان هنری و دانشگاهی این است که چرا چنین هنری آموزش داده نمی‌شود و در اثر بی‌توجهی باید در سراشیبی فنا قرار گیرد؟

۱- بور اَبرش = اسب رنگی خالدار

 

منصور وفایی؛ هنرمند نقاش قهوه خانه ای

 

  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش