جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۰۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۱۰۸۲
هنرهای تجسمی

مشتریان بازار هنر با چالشی جدی روبه‌رو شدند

موانع صادرات هنر ایران

موانع صادرات هنر ایران,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

دفتر هنرهای تجسمی در وزارت ارشاد روزهای پرخبری را از سر می‌گذراند. این دفتر چندی پیش مصوبه‌ای را در انجمن مجسمه‌سازی ایران اجرایی کرد که پیکرتراشان را وادار می‌کرد برای ادامه فعالیت رسمی خود مجوز بگیرند.

این مصوبه با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو شد و هنرمندان زیادی را به اعتراض و انتقاد از این تصمیم واداشت. هنوز چند روزی از این قضیه نگذشته بود که نام دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بار دیگر در میان حاشیه‌سازها قرار گرفت. قضیه این است که گویا در تصمیمی که تازه رسانه‌ای شده است، ورود و خروج آثار تجسمی از مرزهای کشور را محدود و ملزم به دریافت مجوز از ارشاد کرده است. اتفاقی که گویا پیش‌تر درباره آثار معاصر وجود نداشت و درباره خروج آثاری با قدمت بالای صد سال هم سازمان میراث فرهنگی مجوزش را صادر می‌کرد. این تصمیم بار دیگر صنف هنرهای تجسمی را به دردسر کشانده و هنرمندان و گالری‌دارها به این تصمیم ارشاد اعتراض کرده و از چرایی و چگونگی آن اظهار شگفتی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد ماجرا از آنجا شروع شد که لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقا دو سال پیش گفت اگر اثری نفیس باشد برای خروج از کشور به مصوبه هیات دولت نیاز دارد. سازمان میراث‌ فرهنگی هم مصوبه‌ای‌ دارد که در آن برای خروج اموال فرهنگی، تاریخی و هنری ضوابطی را پیش‌بینی و این آثار را درجه‌بندی کرده است. سازمان میراث‌ فرهنگی مجوزهای خود یا هیات‌ دولت را شرط خروج این آثار از کشور دانسته است. حیدری در پاسخ به این پرسش که «نفیس» به چه آثاری گفته می‌شود، بیان کرد: تشخیص نفیس بودن یک اثر یک کار کاملا فنی و کارشناسانه‌ است. آثار نفیس عمدتا به غیر از ارزش مالی، دارای ارزش هنری - تاریخی هم هستند، اما این موضوع مطلق نیست و به تشخیص کارشناسان بستگی دارد. حالا این قضیه در گمرک کشور جریان دارد و ورود و خروج بسیاری از آثار هنری را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است.

نقدها

در روزهای اخیر بسیاری از گالری‌داران اظهار کرده‌اند که این قانون کسب و کار آنها را محدود کرده و تنگناهای فراوانی را برای مشتریان خارجی بازار هنر به وجود آورده و خیلی‌ها عطای خرید اثر را به لقایش بخشیده‌اند. در همین رابطه مژده طباطبایی مدیر گالری «مژده» معتقد است این قانون در زمینه آثار معاصر قابل اجرا نیست و می‌گوید: اعمال این قانون به ویژه برای ورود آثار، مشکلاتی را برای اهالی هنر به وجود می‌آورد. هنرمند وقتی زنده است، رفت‌وآمد به خارج از ایران دارد و ممکن است در خارج از ایران آثاری خلق کند که بخواهد آنها را وارد کشورش کند. به‌طور مثال بسیاری از هنرمندان به منظور برگزاری نمایشگاه در خارج ازایران و نپرداختن مبلغ گزاف حمل و نقل آثار، در خارج از ایران آثارشان را خلق می‌کنند و بعد از برگزاری نمایشگاه به کشور بازمی‌گردانند. من فکر می‌کنم باید درباره آثاری که قدمت دارند، ممنوعیت خروج وجود داشته باشد نه درباره آثار معاصر.

این فعال بازار هنرهای تجسمی با تاکید بر اینکه اعمال این قانون باید شامل آثاری با قدمت تاریخی و گران‌قیمت باشد، گفت: در این زمینه هم پیش آمده است که برخی افراد قصد دارند میراث خانوادگی خود را از کشور خارج کنند؛ میراثی که از پدرانشان به آنها رسیده و در زمان گذشته کم‌ارزش بوده و حالا ارزش گزاف پیدا کرده است ولی به هر حال میراث خانوادگی آنهاست و والدینآنها فوت کرده یا مهاجرت کرده‌اند و می‌خواهند با خود ببرند.

این افراد چه باید بکنند؟ او تصریح کرد: گالری‌ها هم برای برگزاری نمایشگاه در خارج از ایران از شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی استفاده می‌کنند، چراکه تعداد آثار زیاد است و از فرودگاه خارج نمی‌شود و این شرکت‌ها خودشان از آثار عکس تهیه کرده و با تاییدیه گمرک، آثار را خارج می‌کنند ولی اکنون مشخص نیست برای این دسته از آثار هم باید علاوه بر تاییدیه گمرک، تاییدیه وزارت ارشاد هم گرفته شود یا خیر. طباطبایی در پایان تاکید کرد: این قوانین بیشتر برای خریداران آثار هنری مشکلاتی را ایجاد می‌کند، به هر حال کسی که اثری را به هر قیمتی خریداری کرده، باید بتواند آن را از کشور خارج کند و اگر این دشواری‌ها را سر راهش مشاهده کند، از خرید آثار هنرمندان ایرانی صرف‌نظر خواهد کرد و در مجموع باید گفت اعمال این قوانین تنها هنرمندان، گالری‌داران و خریداران آثار هنری را به زحمت می‌اندازد.

ماجرا چیست؟

در مقابل اما هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری صبا درباره ضوابط ورود و خروج آثار هنری از گمرک ایران می‌گوید: قانون نظارت بر ورود و خروج آثار هنری در گمرک از قدیم وجود داشته و موضوع تازه‌ای نیست. اعمال این قانون به این دلیل صورت می‌گیرد که با هماهنگی وزارت ارشاد و گمرک ایران از ورود آثار هنری کپی یا نازل و ضعیف به داخل کشور و همچنین از خروج آثار هنری ارزشمند با پیشینه تاریخی که در زمره میراث فرهنگی ما قرار دارند، جلوگیری می‌کنیم.

مظفری  تصریح کرد: گاهی یک اثر هنری ساخته هنرمندان کشورمان که قیمت مشخصی دارد، می‌تواند با اختصاص یک‌پنجم قیمت واقعی آن به‌صورت کپی از کشورهای همسایه وارد ایران شود که این آثار ضعیف، هنر کشورمان را تهدید می‌کند، بنابراین به منظور حمایت ازحقوق هنرمندان کشورمان، با همکاری وزارت ارشاد و گمرک جمهوری اسلامی ایران، اعمال این قانون بر ورود و خروج آثار هنری صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد: این قانون گمرک است که برای ورود یا خروج آثار هنری نیاز به تاییدیه وزارت ارشاد دارد که شامل آثار هنری ایرانی و خارجی می‌شود.

donya-e-eqtesad.com
  • 18
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش