جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۴۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۴۴۱۳
فیلم و سینمای جهان

درباره «روزی روزگاری در هالیوود»، نقب تازه کوئنتین تارانتینو به مناسبات غریب سینمای امریکا

فیلم روزی روزگاری در هالیوود,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

یکی از بارزترین وجوه در «روزی روزگاری در هالیوود» کار تازه کوئنتین تارانتینو که اخیراً در سینماهای جهان اکران شده، طراحی صحنه فوق‌العاده باربارا لینگ و بازسازی عالی شرایط زیست و محیط‌های اواخر دهه ۱۹۶۰ در شهر لس‌آنجلس امریکا است که اتفاقات این فیلم در آن روی می‌دهد، ‌این بازسازی عالی کمک کرده نقب سرشار از ذوق و نگاه جدید تارانتینو به مناسبات معیوب هالیوودی و امکانات و ارتباط‌های غیرمعمول رایج در جامعه هنری غرب جلوه‌ای ویژه بیابد و فیلم او با شفافیت از عصری بگوید که فرهنگ سینمایی و ضدفرهنگ حاکم بر امریکا برخورد شدیدی با یکدیگر داشتند و تلفات و ضایعات زیادی را بر جای نهادند. ‌

به یاری مدیریت و طراحی صحنه‌ای که همه چیزهای قدیمی و جذاب ۵۰ سال پیش را بازسازی کرده و نگاه هوشمندانه تارانتینو به مناطقی مختلف در شهرک رؤیاسازی‌های کاذب که در آنها انواع رفت و آمدها و قرار و مدارهای سینمایی و البته ارتباط‌های سینمایی شکل می‌گرفت، تارانتینو توانسته است یکی از جالب‌ترین فیلم‌های سال را بسازد و با اینکه ایرادات بسیاری هم به آن گرفته شده و برخی معتقدند این به جمع بهترین فیلم‌های این هنرمند ۵۶ ساله متولد شهر ناکس‌ویل امریکا تعلق ندارد، او یک بار دیگر توانسته است با نوستالژی و حس «گذشته‌خواهی» خودش و سایرین بازی کندو تماشاگران را همچون گذشته به هیجان بیاورد.

تمرکز بر قتل

تفاوت‌های فراوان در محیط‌های پیرامونی هالیوود از آغاز بینندگان را به این باور می‌رساند که شاهد اتفاقاتی ویژه و شاید تلخ در این فیلم خواهند بود. قسمتی از اهمیت «روزی روزگاری در هالیوود» تمرکز تارانتینو بر قتل بی‌رحمانه شارون تیت در روز ۹ آگوست سال ۱۹۶۹ به دست گروه چارلز مانسون در شهر لس‌آنجلس است و این در حالی است که در آن تاریخ نه فقط تیت که همسر رومن پولانسکی سینماگر لهستانی بود بلکه چهار فرد دیگر جامعه سینمایی امریکا به هلاکت رسیدند. این بهانه‌ای مناسب و وسیله‌ای تیز در دست تارانتینوی فرصت‌شناس است تا هالیوود را آن گونه بنمایاند که هست و موجد چنین ناآرامی‌ها و جنایت‌هایی است. با این حال تارانتینو کوشیده است قسمت اعظم حرف‌هایش را توسط دو کاراکتر کلیدی دیگر فیلم که ایفای نقش‌شان با لئوناردو دی کاپریو و

برد پیت است، بزند.

نمادهای واقعی هالیوود

کاراکتر دی کاپریو که ریک دالتون نامیده می‌شود و یک هنرپیشه «قبلاً درخشان» و «حالا نزول کرده» است، در جست‌وجوی راه نجات در فضای برزخی هالیوود است و شخصیت محوله به برادپیت که کلیف بوت نام دارد سال‌ها «بدل» و جانشین دالتون در صحنه‌های اکشن و سخت فیلم‌های سینمایی بوده و حتی راننده شخصی او هم هست و از آنجا که شرایط آینده دالتون و بوت ناروشن نشان می‌دهد، هر دو درصدد پیدا کردن راه‌هایی برای احیای مجدد خویش و پرهیز از زمین خوردن شدیدتر هستند.

با وجود این هر دو مرد فوق نمادهای واقعی هالیوود در گذشته نزدیک‌اند؛ مردانی که در معبر زمان و با رسیدن موج تازه تغییرات نمی‌دانند به کدام سو بروند و چه بکنند. مارگوت رابی هم نقش شارون تیت را طوری بازی کرده که او نماد ظاهری جوانی و زیبایی و انعکاس دهنده روح امید و نوای پیشرفت باشد ولی در عصر و زمانه‌ای که عصبیت‌ها و تندروی‌ها و حمله به بنیادهای انسانی امریکا را هر لحظه بیشتر تهدید می‌کرد. این چنین بود که این نماد خوش سیمای امیدساز به فجیع‌ترین شکل به قتل رسید تا نه فقط سال ۱۹۶۹ بلکه همه سال‌های بعدی و پنج دهه‌ای که در پی آن سپری شده‌اند، با این هشدار و نگرانی عمیق همراه باشد که هیچ چیزی در هالیوود به طور اخص و در جهان غرب به طور اعم ماندگاری ندارد و امید و زیبایی واژه‌هایی ارزش از کف داده‌اند.

موارد تفکیک‌ ناپذیر

چگونه می‌توان هالیوود را در اواخر دهه ۱۹۶۰ از کل ضوابط زندگی و مشخصه‌های آن در سطح جامعه غرب تفکیک و آنها را فرآیندهایی متفاوت تلقی کرد؟ در آن سال‌ها افراد بی‌خیال و گریزان از کاری که به بهانه پوچ بودن زندگی و فلسفه‌های آمیخته با فرهنگ مرگ و گریز‌ناپذیر بودن آن اوقات خود را به بطالت می‌گذراندند و از سوی جامعه‌شناس‌ها هیپی‌ها نامیده می‌شدند، هر روز در غرب نشو و نمای بیشتری می‌یافتند و همواره می‌پرسیدند که چرا کار و تلاش می‌کنیم، حال آنکه می‌دانیم زندگی موقتی و مرگ ابدی است و آنچه این پوچ‌گرایی را تلخ‌تر می‌کرد، رویکرد اکثر هیپی‌ها و بسیاری از افراد و جوامع دیگر زمان به مخدرها و انواع مواد توهم‌زا و دوری از حقایق زندگی و مسئولیت‌های اجتماعی بود.

تارانتینو توانسته است ایده‌های کلی فوق را بخوبی به تصویر بکشد اما طول مدت فیلم که به ۱۶۰ دقیقه می‌رسد و مجذوب و غرق بودن افراطی وی در ایده‌هایش و کوشش او برای جای دادن هر اتفاق و مسأله مهمی از دیدگاه خودش در قالب این فیلم سبب شده «روزی روزگاری در هالیوود» در بعضی دقایق دچار افت و از سرعت و ضرب و زیبایی لازم برای توصیف قصه‌اش بی‌بهره شود و با اینکه بعضی بخش‌های آن جذاب است و تیرهای تارانتینو بر هدف می‌نشیند اما افراط‌ گرایی‌های همیشگی او و بعضی کمال‌گرایی‌های دور از حقیقت سبب شده «روزی روزگاری» به حدود و ثغوری نرسد که حق آن است.

دور از پیشرفت‌های روز

یک ایراد وارده به تارانتینو این است که او با گذشت هر سال به الگوها و ارزش‌های تازه راه یافته در سینما بی‌اعتناتر و به فلسفه‌ها و رویکردهای قدیمی و ارزش‌های سنتی رایج در هالیوود علاقه‌مندتر شده و برای او هیچ چیز مهم‌تر از نشان دادن نقاط قوت حرفه فیلمسازی و نمادهای آن در غرب نیست و او هرگز از دوباره قهرمان جلوه دادن ستاره‌های قبلی و رنگ باخته سینما غفلت نکرده است و از این منظر آل‌پاچینوی پا به سن گذاشته که در «روزی روزگاری» نقش یک تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی را بازی می‌کند، جدیدترین ستاره احیا شده توسط این سینماگر سنت‌پرست است. با این حال اگر ستاره این فیلم خاص را جست‌وجو کنیم نگاه‌مان باید به سمت براد پیت برود که درنقش کلیف بوت بسیار خوب ظاهر می‌شود و این بهترین بازی او در سال‌های اخیر است.

بوت مردی است که از مناسبات پرنیرنگ زمانه به تنگ آمده است و نمی‌داند این حرفه بی‌رحم و غرق شده در پیشرفت‌های پایان‌ناپذیر فنی با او چه خواهد کرد اما تمرکز و امیدش را از دست نداده و با اینکه شایعات مرگ همسرش و برخی اتفاق‌های دیگر وی را محاصره و کمرنگ کرده اما همچنان می‌کوشد. اونماد سینماگران عصر فعلی است. مردانی که در اوج درخشش فقط چند سانتیمتر فاصله تا بی‌رونقی (سرنوشت پیت در آینده نزدیک) و مرگ سبعانه (تیت در گذشته دور) دارند.

 منبع: Variety

شناسنامه

فــــــيلم

«روزی روزگاری در هالیوود»

کارگردان و فیلمنامه‌نویس: کوئنتین تارانتینو

مدیر فیلمبرداری: رابرت ریچاردسون

تدوینگر: فرد راسکین

بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت، مارگو رابی، امیلی هرش، مارگارت کوالی، آل پاچینو، تیموتی اولیفانت، جولیا باترز، استین باتلر، داکوتا فانینگ، بروس درن، مایک مو، لوک پری و دیمی ین لوئیس

تهیه‌کنندگان: دیوید هیمن و شانون مک اینتاش

محصول: شرکت های کلمبیا پیکچرز، بونا فیلم گروپ و هیدی فیلمز

مدت زمان: ۱۶۱ دقیقه

وصال روحانـي

iran-newspaper.com
  • 11
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش