دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

غذایمان کنسرو لوبیا بود!

اخبار فوتبال,خبرهای فوتبال,فوتبال ملی,فوتبال‌دستی
گفت‌وگو با دو عضو تیم ملی فوتبالدستی که در مسجدی در هامبورگ اسکان یافتند

تقریبا یک ماه قبل بود که اتفاقات عجیب درباره سفر ملی‌پوشان فوتبال دستی به مسابقات جام‌جهانی آلمان خبرساز شد و رئیس این انجمن هم زیر بار اعتراض ملی‌پوشان نرفت. بعد از گذشت نزدیک به ٢ ماه از پایان مسابقات، همچنان اکثر اعضای کاروان ٢٦ نفره‌ای که به آلمان اعزام شده بودند، پیگیر هزینه‌ای هستند که به این انجمن پرداخت کردند و درنهایت نیز محلی برای اسکان نداشتند. تصاویری از وضع نامناسب اسکان ملی‌پوشان منتشر شده که شب‌ها در لابی هتل و مساجد‌ هامبورگ اقامت داشتند و این موضوع ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. برای روشن‌تر شدن زوایای پنهان این اتفاق با ٢ تن از ملی‌پوشان اعزامی به این رقابت‌ها همکلام شدیم.

٦‌میلیون به حساب غریبلو واریز کردیم

علیرضا خسرویان، یکی از بازیکنان تیم‌ملی فوتبال‌دستی که به همراه سایر هم‌تیمی‌هایش در سید ٢ جام‌جهانی به‌عنوان نخست دست یافته، درباره اتفاقات رخ داده در آلمان به «شهروند» می‌گوید: «تا چند هفته قبل از اعزام اصلا حرفی از پول نبود اما با این حال مشکلات زیادی مثل نداشتن لباس و امکانات داشتیم. با این حال چند روز مانده به اعزام به ما گفتند باید نیمی از هزینه سفر را خودتان بدهید و چند روز بعد هم اعلام کردند کسی اسپانسر تیم نشده و باید کل هزینه سفر را خود ملی‌پوشان بدهند. ما ابتدا ٤‌میلیون به حساب غریبلو، رئیس انجمن واریز کردیم و سپس ٢‌میلیون دیگر از ما گرفتند. تهدید کرده بودند که اگر پول ندهید، از اردوی تیم‌ملی خط می‌خورید.»

کنسرو لوبیا می‌خوردیم

وی همچنین می‌افزاید: «وقتی به آلمان رسیدیم، تا ساعت ٣ صبح زیر باران ماندیم و سپس به هتلی رفتیم که بیشتر شبیه پانسیون بود. ٤ صبح خوابیدیم و ٧ صبح راهی محل مسابقات شدیم. حتی در طول مسابقات هم تغذیه را با هزینه خودمان تهیه کردیم، اگر چه به خاطر بالا‌بودن هزینه‌ها مجبور بودیم از کنسروهای لوبیایی که از تهران برده بودیم، استفاده کنیم.»

از هتل بیرونمان کردند

ملی‌پوش فوتبال‌دستی ایران در ادامه خاطرنشان می‌کند: «بعد از پایان مسابقات روز اول و دوم وقتی به هتل رسیدیم، می‌گفتند باید هزینه جدیدی را بدهید و هر شب ما را به یک اتاق می‌بردند و ساعت‌ها کار رزرو اتاق طول می‌کشید. مجبور بودیم در کنار بار هتل استراحت کنیم و با خفت و خواری با چمدان‌هایمان در هتل سرگردان بودیم. حتی وسایل چند تن از بازیکنان گم شد. بعد از ٢ شبی که در هتل بودیم، دیگر برای روز سوم هزینه‌ای پرداخت نشد و به ما گفتند باید خودتان شبی ١٥٠ یورو برای اقامت در این هتل بدهید. مجبور شدیم به مسجد ‌هامبورگ برویم و باقی روزها را آنجا بمانیم.»

غریبلو به دنبال منافع خودش است

خسرویان در پایان می‌گوید: «ما عذاب کشیدیم، ٦‌میلیون هم پول دادیم و قهرمانی را آوردیم که افتخارش برای آقایان است. برای پیگیری این مسائل بعد از بازگشت به انجمن مراجعه کردیم اما دیگر آنجا ما را راه نمی‌دادند. به وزارت ورزش نیز مراجعه کردیم که هنوز جواب خاصی به ما ندادند. غریبلو جوابی نمی‌دهد چون منافعش به خطر افتاده و می‌خواهد هر طور شده پستش را حفظ کند. امیدوارم مسئولان وزارت ورزش پیگیر حق ما باشند.»

اگر تیم‌ملی نبود، چرا انتخابی گذاشتید؟

ستاره امینی دختر ١٥ ساله‌ای است که به‌عنوان یکی از اعضای تیم بانوان به آلمان اعزام شده است. بعد از تماس با او، مادر امینی اعلام کرد به دلیل نرسیدن دخترش به سن قانونی، خودش پیگیری این موضوع را برعهده گرفته است. او در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «من متعجبم که چطور غریبلو تمام اتفاقات رخ‌داده را تکذیب می‌کند. تمام کسانی که به آلمان اعزام شدند همین حرف‌ها را می‌گویند و نمی‌شود همه دروغ گفته باشند. آقایان گفته‌اند اصلا بانوان اعزامی جزو تیم‌ملی نبودند و به صورت داوطلبانه شرکت کردند. من یک سوال دارم، اگر این نفرات جزو تیم‌ملی نبودند، پس برگزاری مسابقات انتخابی و اردوی چند روزه در تهران چه معنایی داشت؟»

چشم دخترم باز نمی‌شد

وی همچنین می‌افزاید: «حتی قبل از اعزام و در زمان برگزاری اردوی تهران، ملی‌پوشان را در کانکس کارگران اقامت داده بودند. دخترم شب اول گفت می‌خواهم به خانه برگردم که وقتی پیگیر شدم، فهمیدم از داخل پتوها حشره‌ای به نام «کنه» که برای آغل گاو و گوسفند است، چشم او را نیش زده و چشمش باز نمی‌شود.»

تهمت دزدی زدند

مادر این ملی‌پوش فوتبال‌دستی در واکنش به ادعای رئیس انجمن مبنی بر تخلف بانوانی که به آلمان اعزام شدند، خاطرنشان می‌کند: «ما برای پیگیری حق بچه‌ها به وزارت ورزش رفته بودیم که آنجا فهمیدیم غریبلو ادعا کرده بانوان اعزامی در این سفر دزدی کردند. اگر این اتفاق افتاده بود، چرا در همان آلمان پیگیر نشدند؟ در ضمن این نفرات همگی برای چندمین بار به سفرهای برون‌مرزی رفته بودند و بار اولشان نبوده است. این آقا به جای این‌که پاسخگوی مشکل اسکان بازیکنان در آلمان باشد، تهمت دزدی زده است. دختران ملی‌پوشان ایران شب‌ها در کنار بار هتل، جایی که خیلی از افراد در حالت غیرعادی به هتل بازمی‌گشتند، استراحت می‌کردند و فقط باید خدا را شکر کنیم که اتفاق بدی رخ نداده است.»

امینی در پایان می‌گوید: «چند تن از ملی‌پوشان اعزامی که انگلیسی بلد بوده، می‌گویند غریبلو در همان ٣ روزی که در هتل بودند، ٤٠٠ یورو پول صبحانه خودش را داده اما بازیکنان روزانه ٧ یورو از جیبشان برای صبحانه می‌پرداختند. ما تمام این اتفاقات را به وزارت ورزش گزارش دادیم. محمدیان، معاون وزیر و اباباف، مدیرکل حراست وزارت ورزش به ما قول مساعد دادند تا این موضوع را پیگیری کنند و منتظریم که به وعده‌شان عمل کنند.»

توضیح وزارت امور خارجه

روابط‌عمومی وزارت امور خارجه ایران در مورد برخی از اخبار و ادعاهای منتشر‌شده در ارتباط با وضع تیم‌ملی فوتبال‌دستی در‌ هامبورگ توضیحاتی ارایه کرد: «کاروان ٢٦ نفره تیم فوتبال‌دستی که با هزینه فدراسیون مربوطه برای برگزاری مسابقاتی در‌ هامبورگ حضور داشتند در تماس با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران مدعی می‌شوند که با هزینه شخصی به آلمان آمده‌اند و امکان پرداخت هزینه هتل در چهار روز باقیمانده را ندارند. سرکنسولگری کشورمان به منظور مساعدت به آنها ضمن هماهنگی با مرکز اسلامی جهت اقامت آنها مساعدت لازم را به عمل می‌آورد. ضمن آن‌که اعضای تیم را به ضیافتی در سفارت دعوت و هدایایی نیز به رسم یادبود به ایشان اعطا می‌کند.»

• 17

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند.