یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
۰۸:۳۹ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۱۶۷۳

کشف حفره ای در زیر مریخ نورد چینی

مریخ نورد چینی,حفره درمریخ نورد
یک خبرنگار هوا و فضا روز گذشته پس از انتشار تصاویر جدیدی از مریخ نورد «ژورونگ»، متوجه ایجاد یک حفره در زیر این مریخ نورد شد.

به گزارش ایرنا، اداره ملی فضایی چین( CNSA) دیروز شنبه تصاویر جدیدی از مریخ نورد« ژورونگ» انتشار کرد. این تصاویر به خودی خود جالب بودند، ولی یک خبرنگار حوزه هوافضا موضوع جالبی در خصوص این عکس ها کشف کرد. وی متوجه یک حفره بزرگ در زیر این مریخ نورد شد.

« جاناتان اوکالاگان» در توییت خود نوشت:حفره ای که مریخ نورد چین هنگام فرود روی سطح سیاره سرخ ایجاد نموده، خیلی جالب است.« فیل متزگر»، محقق سیارات از دانشگاه فلوریدای مرکزی در جواب این توییت در خصوص این حفره نظر داد و معلوم شد این حفره چیز خوبی نیست.

او نوشت:حالا این حفره، یک دهانه جدید است. به کناره های آن نگاه کنید و تصور کنید یک کاوشگر ۴۰ تنی روی آن قرار دارد و چقدر این حفره میتواند بزرگ باشد. این حفره به احتمال زیاد فرو می ریزدY به ویژه در هفته های آینده که خاک خشک شود و از زیر پایه های کاوشگر فروریزد.

این پژوهشگر توضیح داد که چگونه ریزش خاک زیر پایه های این کاوشگر باعث کج شدن آن می شود و این اتفاق تنها یکی از خطرات فرود کاوشگرهای بزرگ بر روی خاک نرم مریخ است. خطر دوم برخورد مواد پرتابی به این کاوشگر است؛ زیرا سوخت کاوشگر قبل از قطع شدن از این حفره به سمت بیرون خواهد آمد و خطر سوم برخورد این مواد به سخت افزارهای دیگر در اطراف آن است.

اداره ملی فضایی چین( CNSA) دیروز شنبه به مناسبت نخستین ماه حضور این کشور در سیاره سرخ یک تصویر سلفی را که مریخ نورد« ژورانگ» از خود در سطح این سیاره سرخ گرفته بود، منتشر کرد.

این مریخ نورد ژوئیه سال ۲۰۲۰ در داخل فضاپیمای چینی Tianwen- ۱ به فضا پرتاب و در ماه فوریه وارد مدار مریخ شد.

« پل بیرن»، استاد علوم سیاره ای در دانشگاه ایالتی NC، در توئیتی نوشت:مریخ نورد چینی ژورونگ یک دوربین بی سیم کوچک به همراه داشت که برای گرفتن عکس دسته جمعی آن را بر سطح مریخ قرار داد.

عکس دیگری که توسط اداره ملی فضایی چین( CNSA) منتشر شد، نمای کریستالی واضحی از سکوی فرود را در میان غبار قرمز سنگلاخی این سیاره و همچنین مناظر مریخ نشان می دهد که توسط مریخ نورد ژورونگ گرفته شده است.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تائید جایگاهش بعنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در مأموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری نموده است.

مأموریت کشور چین به مریخ شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، ولی این مأموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها به صورت مستقل برای اجرای این مأموریت وارد عمل شده، بلکه هم زمان مجموعه ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی« یانگ لیوی» بعنوان نخستین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای« چانگ ای- ۴» توانست با« موفقیت کامل» روی نیمه پنهان ماه بنشیند.