جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
۱۳:۴۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۰۶۰۵

دریاچه‌های کشف‌شده مریخ، رس یخ‌زده هستند؟

دریاچه‌های کشف‌شده مریخ,رس یخ زده در مریخ
سه پژوهش جدید نشان می‌دهند که امکان دارد دریاچه های کشف شده مریخ که تصور می شد آب مایع هستند، فقط رس یخ زده باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، دانشمندان چندین سال پیش از کشف باورنکردنی دریاچه های آب مایع روی مریخ خبر دادند که زیر کلاهک های یخی مدفون شده است ولی سه مقاله جدید با ارائه آزمایش هایی که نشان می‌دهند سیگنال آب احتمالا توسط رس یخ زده تولید شده است، این ادعا را رد می کنند.

اگرچه برخی از شواهد به دست آمده، وجود رطوبت را در گذشته سیاره سرخ نشان می‌دهند اما یافتن آب مایع که هنوز در این سیاره جمع می شود، موضوع مهمی است. دانشمندان نهایتا در سال ۲۰۱۸ به نتیجه رسیدند. مدارگرد "مارس اکسپرس" (Mars Express)، سیگنال های رادار مرتبط با وجود آب را ارسال کرد. آن ها نتیجه گرفتند که دریاچه ای از آب مایع، در فاصله ۱/۵ کیلومتر زیر یخ جامد قرار دارد و تا ۲۰ کیلومتر گسترش یافته است.

به رغم وجود ظاهری دریاچه ها، سوالات بیشتری پدید آمد؛ از جمله این که چگونه آب میتواند در چنین دمای سردی باقی بماند. فرضیه دانشمندان این بود که مخلوط نمک ها بعلاوه فشار یخ از بالا می تواند نقطه انجماد آن را کاهش دهد. نظر سایر گروه‌های پژوهشی این بود که دریاچه از پائین گرم می شود.

اکنون سه مقاله جدید در این رابطه ارائه شده اند. اولین پژوهش، ۴۴ هزار پژواک رادار را طی ۱۵ سال در یک ناحیه مورد بررسی قرار داد و تعداد قابل توجهی از دیگر بازتاب های مشابه را شناسایی کرد. بسیاری از این بازتاب ها بسیار به سطح نزدیک بود و حتی عواملی را در نظر گرفت که امکان دارد نقطه انجماد را کاهش دهند.

سایر پژوهش ها، احتمال وجود دریاچه را کم در نظر گرفتند و به بررسی مواردی پرداختند که میتوانند سیگنال های واضحی را ایجاد کنند.

پژوهشگران در بررسی سوم، یکی از این سه ایده را آزمایش کردند. تمرکز آن ها بر نوعی از رس موسوم به "اسمکتیت" (smectite) بود که در حضور آب مایع تشکیل می شود. نمونه های اسمکتیت با نیتروژن مایع در دمای منفی ۵۰ درجه سلسیوس منجمد شدند و در دستگاهی قرار گرفتند که بازتاب رادار آنها را اندازه گیری می کرد.

نتایج به دست آمده کاملاً با اکتشافات مدارگرد مطابقت داشت. شواهد بیشتری از داده های "مدارگرد شناسایی مریخ" (MRO) به دست آمد که نشان می دهد وجود چنین اسمکتیت هایی در سطح این ناحیه، متداول است.

واضح است که پژوهش ها نمی توانند این موضوع را تائید کنند که اسمکتیت ها، منبع قطعی سیگنال های عجیب هستند اما توضح قابل قبول تری را نسبت به نظریه دریاچه های زیر سطح مریخ (Mars) ارائه می دهند؛ اگرچه به اندازه این نظریه، هیجان انگیز نیستند.

"جفری پلاوت" (Jeffrey Plaut)، پژوهشگر یکی از این مقاله ها گفت:ما در علوم سیاره ای، تنها در حال نزدیک شدن به حقیقت هستیم. مقاله اصلی، وجود آب را اثبات نکرده است و این مقالات جدید نیز آن را اثبات نمی کنند ولی ما سعی داریم احتمالات را تا جایی که امکان دارد کاهش دهیم و به جمع بندی برسیم.

این پژوهش، در مجله "Geophysical Research Letters" به چاپ رسید.