دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
۱۵:۱۵ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۰۷۹۴

منشا آب های زمین می تواند خورشید باشد!

خورشید,منشا آبهای زمین
طبق یک مطالعه جدید، امکان دارد آب روی زمین از خورشید نشات گرفته باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، سیاره ما پوشیده از آب است و بیش از ۷۰ درصد سطح زمین را اقیانوس ها فرا گرفته اند و دانشمندان مدتها است در تلاشند منشأ این آب ها را بیابند.

حالا یک مطالعه جدید احتمال شگفت آوری را مطرح می کند و آن رسیدن آب از خورشید به زمین است!

" فیل بلاند"( Phil Bland)، استاد دانشگاه کورتین( Curtin) و از دانشمندان این مطالعه در بیانیه ای بیان کرد:یک نظریه قرار دارد که طبق آن آب در مرحله آخر شکل گیری زمین توسط سیارک های نوع سی( C- type) به زمین آمده است ولی آزمایش های گذشته بر روی اثر ایزوتوپی این سیارک ها نشان داد که به صورت متوسط آنها با آب های یافت شده روی زمین مطابقت ندارند. این بدان معناست که حداقل یک منشأ نامعلوم دیگر وجود دارد.

مطالعات ما نشان می دهد که بادهای خورشیدی سبب ایجاد آب بر سطح دانه های کوچک گرد و غبار شده و این آب که از نظر ایزوتوپی سبک تر است، قسمتی از آب های زمین را تامین کرده است.

این نظریه جدید مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق و اتم به اتم قطعات سیارکی از نوع اس( S- type) به نام ایتوکاوا( Itokawa) است. قطعات آن در سال ۲۰۱۰ توسط کاوشگر هایابوسا( Hayabusa) ژاپن جمع آوری و به زمین بازگردانده شد.

او افزود:سیستم برش نگاری( توموگرافی) اتمی ما در دانشگاه کورتین امکان مشاهده دقیق دانه های ۵۰ نانومتری گرد و غبار سیارک ایتوکاوا را فراهم کرد. ما دریافتیم که این دانه ها حاوی آب هستند و در مقیاس بزرگ تر در هر متر مکعب ۲۰ لیتر آب با خود دارند.

دانشمندان می گویند، این تحقيقات نه تنها برای درک تاریخچه سیاره ما مفید است بلکه به ما در ترک زمین نیز کمک می کند. ما امکان دارد بتوانیم از روش های مشابه در سفرهای فضایی آینده استفاده کنیم.

" لوک دالی"( Luke Daly)، دانشمند ديگر این تحقیقات می گوید:به دست آوردن آب کافی برای فضانوردان بدون حمل محموله های زیاد یکی از موانع اکتشافات فضایی آینده است. مطالعات ما نشان می دهد که فرآیند هوازدگی که در سیارک ایتوکاوا باعث به وجود آمدن آب شده است میتواند در سایر سیارک های بدون هوا نیز رخ داده باشد. این بدان معناست که فضانوردان امکان دارد بتوانند ذخایر آب را مستقیم از غبار سطح سیاره به دست آورند.

مطالعه آن ها با عنوان" Solar wind Contributions to the Earth’s Oceans" در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.