جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۵:۲۸ - ۰۴ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۱۰۷۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

کنایه تهیه‌کننده مارموز به رفتار نامناسب برخی از نمایندگان مجلس

جواد نوروزبیگی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
«فیلم‌های بیشماری که از رفتار‌‌های نامناسب وزرا و نمایندگان مجلس دست به دست می‌شود، از فیلم ما خیلی جلوتر هستند! بعد از تماشای این فیلم‌ها به این نتیجه رسیدم ما باید «مارموز» را خیلی تندتر از این می ساختیم.»

به گزارش صبا،  فیلم سینمایی «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی به جهت ژانر و پرداخت به یک موضوع متفاوت از ابتدای ساخت تا زمان اکران، محل بحث‌‌ها و اتفاقات مختلف بود، اما حالا این فیلم به اکران رسیده است و توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند، به بهانه اکران این اثر با جواد نوروزبیگی؛ تهیه‌کننده آن، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

شما جزو آن دسته از تهیه‌کنندگانی هستید که در این سال‌ها اقدام به ساخت فیلمنامه‌‌های متفاوت از ژانر‌‌های مختلفی کردید، «مارموز» نیز برای یک ژانر و فضای متفاوت دیگر جا باز کرده است، یک کمدی سیاسی که معمولا تا پیش از این در سینمای ما چندان جدی تلقی نشده بود، چه دلایلی شما را بر آن داشت که پشت «مارموز» بایستید، فیلمنامه‌ای از همان ابتدا مشخص بود ساخت و به اکران رساندنش کار ساده‌ای نیست؟

بسیار دوست داشتم دست به ساخت اثری در ژانر سیاسی بزنم، از سویی دیگر به نظرم وقت آن رسیده است که حرف مردم و مطالبات در قالب فیلم بیان شود و ما به اندازه مسئولیت و موقعیتی که در جامعه داریم در جهت بیان و نمایش واقعیت‌‌ها قدم برداریم تا شاید موثر واقع شود و اطمینانی دوباره شکل بگیرد. قدم گذاشتن در این راه نیازمند جسارت و عزم جدی بود و واقعا در این راه، چه در دوره ساخت و تولید فیلم و چه برای به اکران رساندن آن، سختی بسیاری کشیدیم. اما در حال حاضر مدیران سازمان سینما و کسانی که از بابت اکران شدن این فیلم و تبعات آن نگرانی‌‌هایی داشتند، به این نتیجه رسیدند که جای نگرانی نیست. قضاوت به عهده مردم است و خوشبختانه نظرات آن‌ها مثبت است و ما را مورد تشویق قرار دادند تا چنین فیلم‌هایی ساخته شود. این یعنی آن‌ها نیاز دارند مطالباتشان به این شکل گفته شود. به نظرم باتوجه به شرایط موجود و تولید بسیار فیلم‌های کمدی که متاسفانه در بعضی موارد برای خنداندن مخاطب، شأن مردم را نادیده می‌گیرند، باید تولید فیلم‌هایی که مطالبات مردم را با زبانی کمدی بیان می‌کند، جدی گرفته شود.

 

اما کمال تبریزی جزو آن دسته از کارگردانانی است که بیشتر اوقات سراغ خط‌قرمز‌‌ها می‌رود و نتیجه موفقی را هم رقم می‌زند، نمونه اعلای آن «مارمولک» است، چقدر سبقه موفق آقای تبریزی و احتمال موفقیت «مارموز» همچون «مارمولک» در انتخاب شما دخیل بود؟

خیلی این حرف را قبول ندارم، «مارموز» یک کمدی سیاسی است، هدف آن از ابتدا مشخص بوده و سیاستمداران را مورد هدف قرار داده است، این احتمال وجود داشت کسانی که با سیاست میانه خوبی ندارند و نسبت به آن دافعه دارند اصلا مخاطب «مارموز» نشوند اما ماجرای «مارمولک» فرق می‌کند. آن فیلم قصه‌ای فراگیر داشت که هر طبقه اجتماعی مشتاق تماشای آن بود، در «مارمولک» به سراغ خط قرمزی رفته بودند که همه مردم با آن سر و کار داشتند. به نظرم از این حیث تفاوتی میان این دو اثر وجود دارد اما «مارموز» هم کمتر از «مارمولک» نیست و جایگاه خودش را باز کرده است.

 

در میانه‌‌های صحبتتان به سختی‌‌هایی که در روند ساخت و رساندن فیلم به اکران پشت سر گذاشتید، اشاره کردید! کمابیش از این سختی‌‌ها شنیدیم اما خودتان توضیحات بیشتری می‌دهید؟

پیش از ساخت این اثر از من و آقای تبریزی تعهد گرفتند که در موقع تولید، حواسمان به برخی از بخش‌های فیلمنامه بیشتر باشد و حتی برای «مارموز» پروانه ساخت مشروط صادر کردند و قول دادیم با رعایت موارد گفته‌شده، پیش برویم. به هر حال فیلمنامه «مارموز» از همان ابتدا تند و تیز بود و طبیعتا نگرانی را برای مسئولان امر ایجاد می‌کرد البته سعی کردیم پوشش خبری چندانی نداشته باشیم تا حساسیتی ایجاد نشود. پروسه اکران و اخذ پروانه نمایش هم مدتی طول کشید، تقریبا پیش از شروع جشنواره جهانی فیلم فجر ما برای پروانه نمایش اقدام کردیم و تا حدود بیست روز پیش درگیر این مسئله بودیم تا بتوانیم باهم کنار بیاییم. به هر حال دوستان نگران بودند و برخی تصور می‌کردند ما به‌صورت خاص قصد زمین زدن همه را داریم در صورتی که این‌گونه نبود و خودشان هم به این نتیجه رسیدند که ما فقط جامعه و مسئولان را نقد کردیم.

 

برخی رسانه‌‌ها از ابتدای اکران به نقد جدی و تند این فیلم پرداختند، این نقد را چطور می‌بینید؟

من همه نقد‌‌ها را خواندم، متاسفانه در برخی از این نقدها به جای تحلیل و ارزیابی فیلم به من و آقای تبریزی اتهامات بی‌ربط وارد کردند. رسانه رسالتش نقد و تحلیل اتفاقات و آثار فرهنگی است، رسانه‌‌ها باید فارغ از آن‌که آن فیلم را چه کسی و با چه اعتقادی ساخته است، به نقد خود اثر بپردازند. برخی طوری صحبت می‌کنند که انگار ما فیلمی بر علیه نظام ساختیم در صورتی اصلا این‌گونه نیست. این فیلم اصلا سیاسی نیست و خط و ربط سیاسی ارائه نمی‌دهد، این فیلم فقط سیاستمداران را نقد و با آن‌ها شوخی می‌کند. خودتان شرایط را ببینید؛ فیلم‌های بیشماری که از رفتار‌‌های نامناسب وزرا و نمایندگان مجلس دست به دست می‌شود، از فیلم ما خیلی جلوتر هستند. بعد از تماشای این فیلم‌ها در فضای مجازی به این نتیجه رسیدم ما باید «مارموز» را خیلی تند‌تر از این می‌ساختیم چرا که این ویدئو‌‌ها از ما به‌مراتب جلو‌تر هستند. ما در«مارموز» در مقابل این فیلم‌ها، چیزی نگفتیم.

 

ساخت کمدی‌‌های سیاسی در دنیا بسیار رایج است و خیلی مواقع از آن به‌عنوان یک اهرم استفاده می‌کنند، شما شرایط را در سینمای ایران برای پرداخت به این نوع از ژانر چطور می‌بینید؟

به نظرم با ساخت فیلم «مارموز» برای مدیران سازمان سینمایی، اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش یک مقیاسی به دست آمد تا اگر چنین فیلمنامه‌‌هایی ارائه شد برای ساخت آن شرایط همواری را ایجاد کنند. خوشبختانه بازخورد‌‌ها خوب بوده است و باید این مهم را لحاظ کرد که فیلم‌های جانبدارانه دیگر جواب نمی‌دهد. من معتقدم باید هم جهت با مردم بود، نقد اوضاع فعلی جامعه، لازم است و مسئولان باید ببینند در این وضعیت کجای کار قرار دارند.

 

حرف نگفته‌ای باقی مانده است؟

امیدوارم دوستان فیلم را نقد کنند نه فرد را. از بد و بیراه گفتن به من و آقای تبریزی چیزی حاصل نمی‌شود، ما وضعیتمان مشخص است. رسانه موظف به تحلیل فیلم است نه تحلیل فرد!

 

 

  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش