جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
۱۴:۰۲ - ۱۷ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۴۳۸۹
هنرهای تجسمی

باغ مجسمه‌ها؛ ذخیره فرهنگی یک شهر

ساخت باغ مجسمه‌ها,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
یک مجسمه‌ساز گفت: در کشور به ساخت باغ مجسمه‌ها کم‌توجهی شده و اگر قرار بوده اقدامی هم در این راستا شکل بگیرد، یک سری فرآیندهای ناهنجار و بی‌نظم از مجسمه‌های هنرمندان مختلف صورت گرفته که نه تنها کیفیت مطلوب هنری را ندارند بلکه به‌دلیل کارشناسانه نبودن این اقدام‌ها باعث ایجاد آلودگی بصری همراه با اشغال فضا نیز شده‌اند.

رضا قره باغی، هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا درباره موضوع آلودگی بصری شهری گفت: مجسمه‌ها بیشتر از اینکه جنبه زیبایی بصری داشته باشد جنبه فرهنگی دارند، یعنی اینکه ما برای بالا بردن سطح کیفیت فرهنگی جامعه خود، دست به اقداماتی می‌زنیم که یکی از آنها نصب آثار هنری است.

 

او ادامه داد: البته باید کار شدن آثار هنری در سطح شهر را با یک برنامه‌ریزی دقیق از مسئولان انتظار داشت نه از مردم. زیرا در هیچ جای دنیا انتظار نمی‌رود که مردم مسئولیت سازه‌های معماری یا هنری را در سطح شهر بر عهده بگیرند و هر کس هر کاری دلش خواست انجام دهد. بلکه این فعالیت‌ها باید بر اساس یک نظام و چهارچوب شهری شکل بگیرد و بتواند روز به روز پویاتر و غنی‌تر شود.

 

این هنرمند تصریح کرد که این مشکل از سال‌های قبل بوده و هر روز در حال رشد است. ولی با این حال یک سری اقدامات بهبود سازی در بدنه خیابان‌هایی مثل انقلاب صورت گرفته و می‌توان گفت این اقدامات به نوعی نشان دهنده این است که مسئولان تا حدودی به فکر افتاده‌اند.

 

وی همچنین قانون‌مداری نوع معماری و ساخت‌وساز شهری ونیز را مثال زد و گفت که در این شهر حتی سنگ‌فرش‌ها نیز شماره دارند و ثبت شده‌اند.

 

قره باغی در همین راستا اضافه کرد: در همه جای دنیا تعرفه و چارچوب‌های خاصی برای ساخت‌وسازهای شهر وجود دارد که برای آن از کارشناس این امور استفاده می‌کنند در صورتی که ما در ایران به این قبیل موارد خیلی بی‌تفاوت هستیم.

 

او بیان کرد که شهرهای ما باید برای معماری خود تعاریف مشخصی داشته باشند. مثلا در یک محل می‌بینیم که ساختمان‌ها با سنگ‌هایی ساخته می‌شوند که هیچ رابطه‌ای با معماری ما ندارد.

 

این مجسمه‌ساز افزود: باید در نحوه ساخت‌وساز شهری یک بازنگری صورت بگیرد و یک هویت بصری درخور شهرها ایجاد شود.

 

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره باغ مجسمه بیان کرد که باید در همه شهرهای کشور این رویداد شکل بگیرد به گونه‌ای که باغ‌ها به نقاط مهمی از هر شهر با یک ذخیره مهم فرهنگی تبدیل شوند.

 

قره باغی ادامه داد: در کشور به ساخت باغ مجسمه‌ها کم‌توجهی شده و اگر قرار بوده اقدامی هم در این راستا شکل بگیرد، یک سری فرآیندهای ناهنجار و بی‌نظم از مجسمه‌های هنرمندان مختلف صورت گرفته که نه تنها کیفیت مطلوب هنری را ندارند بلکه به‌دلیل کارشناسانه نبودن این اقدامات باعث ایجاد آلودگی بصری همراه با اشغال فضا نیز شده‌اند.

 

این هنرمند با بیان اینکه کارشناسان باید توجه کنند که چه مجسمه‌ای دارای کیفیت هنری مطلوب برای حضور در یک باغ مجسمه است، گفت: متأسفانه مسئولان این رویدادها را بیشتر به چشم یک قرارداد پیمانکاری می‌بینند. به گونه‌ای که کار دانشجویان و یا هنرمندانی که برای مدتی فعالیت نداشته‌اند را باقیمت‌های ارزان خریداری می‌کنند و در این باغ‌ها به‌نمایش می‌گذارند. ولی باید قبل از نصب هر اثر در باغ مجسمه‌های اصلی شهر هنرمندان خوب را شناسایی کرد و اثرهای قابل آنها را در باغ مجسمه‌ها به‌نمایش گذاشت. البته انواع باغ مجسمه وجود دارد و می‌توان آثار معمولی‌تر را در باغ‌ها و پارک‌های حاشیه شهر نصب کرد.

 

دانشجویان هنر تلاش خاصی نمی‌کنند

از این استاد دانشگاه رشته مجسمه سازی در دانشگاه نیشابور درباره مشکلات آموزشی رشته‌های هنری نیز سوال کردیم. او در پاسخ گفت: بخش عمده مشکلات دانشجویان ما به کم‌کاری خود آنها باز می‌گردد. درواقع عمده دانشجویان رشته‌های هنر تلاش خاصی نمی‌کنند و حتی مطالعه کافی ندارند. آن‌ها تنها از سیستم آموزشی شکایت می‌کنند گرچه استادهایی را داریم که تمام تلاش خود را برای به‌روز بودن با هنر دنیا می‌کنند و اطلاعات خود را به خوبی منتقل می‌کنند.

 

  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش