یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳
۲۱:۵۵ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۱۱۷۵۸
فستیوال ها و جشنواره های هنری

نشست خبری فیلم «بدون قرار قبلی» با یادی از «خانه پدری» و دختر به قتل رسیده در اهواز

نشست خبری فیلم بدون قرار قبلی,جشنواره فیلم فجر
نشست خبری فیلم «بدون قرار قبلی» در جشنواره فجر با دفاع بهروز شعیبی از مستقل بودن قصه فیلم‌هایش و اشاره به حادثه هولناک قتل مونا حیدری و تاکید بر نمایش فیلم‌هایی همچون «خانه پدری» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، عوامل فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی عصر دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد به تماشای اثر خود در هشتمین روز جشنواره نشستند و سپس پاسخگوی سوال خبرنگارها شدند.

بهروز شعیبی که ابتدا بابت حضور در چنین جلسه‌ای در جشنواره و بررسی فیلمش از حس نگرانی و متفاوت برای قضاوت فیلم سخن گفت، درباره واقعی بودن خانواده‌ای که تصویر کرده بود، بیان کرد: ما اگر از سیل مشغله‌های خود رها شویم خانواده‌هایی را می‌بینیم ‌که روابط سالم و درستی دارند ولی در تلاطم زندگی کمتر از آن‌ها می‌بینیم. ‌ما سعی نکردیم چیزی را تخیل کنیم یا ایده‌آلی را نشان دهیم که وجود ندارد.

او در پاسخ به اینکه اگر از فردا از سوی یک ارگان خاص حمایت نشود آینده فیلمسازی او چه می‌شود؟ افزود: من به شما حق میدهم که از بیرون فکرکنید کارهای من سفارشی بوده‌اند ولی قصه سفارشی کار نکردم. روز بلوا اگرچه با سازمان اوج ساخته شد اما قصه برای خودم بود. من ۲۵ سال است که در سینما هستم و کارهای مرا دیده‌اید. اگر قصه های من دچار شبهه می‌شوند پس کارم را عوض میکنم. این را هم تاکید کنم که من یک بار زندگی میکنم و حاضر نیستم این یک بار را در اختیار چیزی قرار دهم که متعلق به من نیست.

شعیبی درباره دعوت پگاه آهنگرانی برای بازی در این فیلم یا توجه به مواضع سیاسی‌اش گفت: سینما یک صنعت است و مواضع هر کسی یک مسئله شخصی است. من با همه دوستانم در سینما کار می‌کنم، چون ذات سینما و پیام آن مهم است. برای این فیلم دنبال کسی بودم که در چنین نقشی دیده نشده باشد و خانم آهنگرانی هم نقشی مشابه این قبلا بازی نکرده بود. وقتی پگاه فیلمنامه را خواند و با ذوق‌زدگی درباره نقش و مضمون صحبت کرد، فکر کردم برای یک کارگردان چه چیزی بهتر از این میتواند باشد که یک چهره سینمایی این نقش را بازی کند؟! بنابراین با احترام به همه همکاران در سینما، به نظرم پگاه آهنگرانی یکی از بهترین بازیگران سینماست.

او درباره مفهومی که در فیلمش به ماندن یا بازگشت شهروندان به ایران اشاره دارد بویژه در مقابل اظهاراتی که در پاسخ به اعتراض‌ها می‌گفت اگر ناراحتید (از کشور) بروید، بیان کرد : اینجا سرزمین ماست و معتقدم هر چیزی را که بکاریم، نسل بعدی برمی‌گردد که آن را بردارد، همانطور که در فیلم ما اتفاق افتاد.

شعیبی درباره تفاوت فیلمهایش از« دهلیز »تا« بدون قرار قبلی» گفت: من قراری با خودم گذاشتم اگر در کاری موفق بودم، سراغ ژانرهای مختلف بروم. تا امروز سعی کردم هر بار این تغییر را بدهم ولی خودم فکر میکنم روابط انسانی و آنچه میان اعضای یک خانواده است چیزی بوده که از آنها جدا نشده‌ام و در فیلمهایم تکرار می‌شوند.

محمود بابایی - تهیه‌کننده - در بخشی از این نشست دربازه حمایت ارگان‌هایی همچون فارابی گفت: فیلم ما برخلاف آنچه گفته میشود چند ارگانی نیست و مثلاً آستان قدس اگرچه حمایت کرده اما لزوما به معنای حمایت مالی نیست. البته برخی مسائل را نمیتوانم بیان کنم فقط می‌گویم که «بدون قرار قبلی» به لحاظ تولید کار سختی بود.

در بخشی از این نشست‌، مصطفی زمانی درباره علت پذیرش نقش در این فیلم گفت: من در دوران کرونا سعی کردم کمتر کار کنم چون شرایط خطرناک بود و وقتی این فیلم پیشنهاد شد، از آنجا که بیشتر صحنه‌ها خارجی بودند برای من ایمنی بیشتری داشت. مسئله دیگر آن بود که چند سالی است فیلم‌ها در محله‌هایی ساخته می‌شوند ‌که من خیلی نمی‌شناسم‌ و این فیلم در جایی بود که می‌شناختم و برایم آشنا بود. ضمن اینکه تصور می کردم میتوانم در این نقش مذهبی بازی کنم چون نقش‌های مذهبی را بیشتر با حالت فرم بازی می‌کنند و من چون کارم را با نقش مذهبی شروع کرده بودم، فکر می‌کردم میتوانم این نقش مذهبی را غیر از شیوه فرم بازی کنم.

او افزود: این اولین تجربه همکاری من با بهروز شعیبی بود و من اساسا بازیگرِ‌ کارگردانم و خودم چیزی بلد نیستم و با بهروز، اگرچه اختلاف سلیقه‌هایی داشتیم، اما کارگردانی خوبی داشت.

 در بخشی دیگر امین میری با ابراز خشنودی از حضور در این فیلم و درونمایه‌ای که به آن اشاره دارد، گفت: من پریشب فیلمی‌ را که برای قتل مونا حیدری در اهواز بود دیدم و آن لحظه‌ به این فکر میکردم که شاید دیدن این فیلم‌ها و نیز «خانه پدری» (ساخته کیانوش عیاری) که بعضی سنت‌ها و قوانین را نقد می‌کند به جلوگیری‌ از این اتفاق‌ها کمک ‌کند چون حتی لازم است این فیلم‌ها سراسری و از تلویزیون پخش شوند ولی همیشه جلوی فیلمهای خوب‌ گرفته می‌شود.

 در پایان محمود بابایی درباره رقم برآورد شده برای ساخت فیلم هم گفت: طبق قرارداد، اجازه بیان مفاد آن را ندارم ولی بنیاد سینمایی فارابی شفاف سازی را قبلا شروع کرده و حتما خودشان این کار را انجام می‌دهند و میزان برآورد و هزینه را اعلام می‌کنند.

  • 11
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش