شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۰:۳۲ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۱۰۳۲۴
فیلم و سینمای ایران

تهیه‌کننده «برادران لیلا»: به جرم ساخت این فیلم برایم پرونده قضایی تشکیل شده است

فیلم برادران لیلا,حکم قضایی برای تهیه‌کننده فیلم برادران لیلا
تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» با اشاره به اینکه در ارتباط با ساخت این فیلم پرونده قضایی برایش تشکیل شده است و با سخت‌ توصیف کردن این تنبیه برای سازندگان یک فیلم می‌گوید: درخواست می‌کنم با توجه به نمایش نسخه‌ای تازه‌ از فیلم در فرانسه تا یک ماه آینده، شورای پروانه نمایش تکلیف فیلم را برای اکران قانونی داخل کشور مشخص کند.

به گزارش ایسنا، جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» که این فیلم در دوره گذشته جشنواره فیلم کن حضور حساسیت‌زایی داشت و در عین حال جایزه فیپرشی جشنواره را از آن خود کرد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آخرین وضعیت پروانه نمایش این فیلم که قرار است به زودی نسخه‌ بلورِی آن در فرانسه نمایش داده شود و اینکه این اتفاق امکان دانلود و پخش کپی غیرقانونی فیلم را به وجود می‌آورد، توضیح داد: پس از پایان جشنواره کن، در چند مرحله طی جلسات حضوری متعدد و نیز به صورت کتبی درخواست دادم که فیلم «برادران لیلا» در شورای پروانه نمایش بررسی و شرایط برای اکران مهیا شود اما واکنش‌ها نشان می‌داد که انگار چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ در حالی که فیلم پروانه ساخت داشت و قاعدتاً باید طبق قانون، در شورای پروانه نمایش بررسی می‌شد. البته یک ماه پس از جشنواره کن رییس سازمان سینمایی تاریخی را اعلام کرد تا تمام فیلم‌هایی که بدون پروانه ساخت تولید شده بودند برای دریافت پروانه نمایش مراجعه کنند ولی ما پروانه ساخت هم داشتیم و این مسائل پیش آمده بود. به نظرم مقاومت شورا بر این بود که چرا قبل از اطلاع و بازبینی آن‌ها فیلم به جشنواره کن ارسال شده بود، چون می‌شنیدم که می‌گویند فیلم که به خارج از کشور ارسال شده، دیگر چه دلیلی دارد آن را ببینند؟ البته این تناقض هم وجود دارد که برای فیلم‌های بعد از «برادران لیلا» مثل «شب، داخلی، دیوار» یا «تفریق» چنین برخوردی نشد، چرا که آن‌ها فرصت بیشتری پیش از حضور در جشنواره‌ها داشتند.

او ادامه داد: همچنین این اتفاق در حالی رخ داده بود که طبق سنوات گذشته فیلم‌ها به محض آماده شدن به جشنواره‌های بین‌المللی ارائه می‌شدند و متناسب با پذیرش در این رویدادها مراحل آماده‌سازی و گرفتن مجوز توسط فیلمسازان پیگیری می‌شد که اصلاحات احتمالی هم انجام شود ولی CGI (جلوه‌های ویژه کامپیوتری) «برادران لیلا» خیلی دیر یعنی دو، سه روز مانده به مهلت پایانی کن تکمیل شد. درواقع تا پیش از آن فیلم اصلا آماده نبود که به شورا ارائه دهیم. با این حال، یک گروه پنج نفره که از طرف رییس سازمان سینمایی تعیین شدند، فیلم را تماشا کردند و اصلاحاتی وارد شد که بخشی از آن را انجام دادیم و بخشی هم تعهد دادیم که پس از بازگشت از جشنواره انجام شود اما حاشیه‌هایی در جشنواره کن ایجاد شد و همه چیز در کنار هم شرایط را به سمتی برد که ما کتکِ آن را بخوریم.

این تهیه‌کننده پُرکار سینما افزود: به نظرم در آن مقطع آینده‌نگری وجود نداشت که نباید با فیلمی که می‌تواند در اکران اتفاقات بی‌نظیری را ایجاد کند به این شکل برخورد شود. من معتقدم اگر به عنوان سازندگان یک فیلم اشتباهی می‌کنیم، به لحاظ صنفی باید پاسخگو باشیم اما وقتی اثری خلق می‌شود، متعلق به همه است و باید جایگاهش حفظ شود؛ در صورتی که در شرایط فعلی، هم ما تنبیه شدیم و هم فیلم، و فکر نمی‌کنم تنبیه فردی و جمعیِ به این سختی در سینمای ایران تاکنون اتفاق افتاده باشد. الان هم در حال تلاش برای عبور از این وضعیت هستیم، چون همیشه به دنبال تعامل و پیدا کردن راهی برای اکران فیلم بودیم. این فیلم طبق قوانین ساخته شده و طبیعی است که پس از اعمال نظرات شورای پروانه نمایش مجوز آن صادر شود.

نوروزبیگی در پاسخ به اینکه آیا صحت دارد که شنیده می‌شود برای او یک پرونده قضایی تشکیل شده و آیا این موضوع با فیلم «برادران لیلا» ارتباطی دارد؟ گفت: این پرونده قضایی درباره فیلم «برادران لیلا» است و وقتی به دادسرا رفتم هم عنوان اتهامی من به صراحت ساخت این فیلم مطرح شده بود. البته در آنجا به بازپرس محترم هم گفتم که من براساس قانون یک فیلم ساخته‌ام و می‌توانید از سازمان سینمایی استعلام بگیرید و اگر این سازمان در نهایت اعلام کرد که اقدامی غیرقانونی کرده‌ام، قاعدتا آن‌ها باید از من شکایت کنند. در این زمینه با توجه به سابقه‌ کاری‌ام و اینکه همیشه تابع قانون بوده‌ام، مسیر فیلمسازی و پروانه ساخت و نمایش و شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی را توضیح دادم. پرونده نیز اکنون در مرحله دادسرا و بررسی و طی مراحل حقوقی است و خودم هم فعلا به قید کفالت آزاد هستم.

وی تاکید کرد:‌ با وجود تمام بحث‌ها، مسئله اصلی این است که فیلم نباید به خاطر نوروزبیگی یا سعید روستایی (کارگردان) یا دیگران آسیب ببیند، بلکه باید مسیر خود را طی کند. همانطور که این روزها شاهد هستیم که سریالی با وجود حاشیه‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی بازیگر اصلی‌اش، در حال پخش است. من، سعید روستایی یا هر کسی دیگر که در این مملکت هم کار می‌کنیم، اگر اشتباهی مرتکب شده‌ایم، باید به ما تفهیم اتهام شود و بعد از اثبات آن تنبیه می‌شویم. درباره این پرونده هم که فقط مرتبط با ساخت فیلم «برادان لیلا» است و مسئولان سازمان سینمایی هم بعد از اطلاع از اینکه پرونده قضایی برای فیلم تشکیل شده و من به دادسرا رفته‌ام، پیگیر ماجرا شدند و امیدوارم تمهیدی بیندیشند تا این موضوع را خودشان حل کنند. اینطور نمی‌شود که یک تهیه‌کننده به خاطر ساخت یک فیلم که پروانه ساخت داشته، آسیب ببیند. زمانی هست که مناسبات سیاسی یا موضع‌گیری‌هایی وجود دارد که آن موضوع فرق می‌کند ولی آیا پای یک تهیه‌کننده در ارتباط با ساخت فیلم باید به دادسرا باز شود و پشتیبانی هم نداشته باشد؟

این تهیه‌کننده سینما گفت: به نظرم جناب آقای خزاعی باید با سازمان‌های بالادستی به تعامل برسند که سازمان سینمایی مرجع رسیدگی به تخلفات فیلمسازی و فیلمسازان باشد و تاکید شود که تنبیه‌هایی مانند ممنوع‌الفعالیتی اصلا زیبنده هنرمندان نیست. الان بنده که ممنوع‌الفعالیت شدم، تقریبا نفراتی‌ که با من کار می‌کردند هم عملا بی‌کار می‌شوند، در حالی که باید شرایط کشور را و اینکه می‌بایست کارآفرینی رونق بگیرد، مدنظر داشته باشند.

نوروزبیگی با اشاره به تاثیرات ناشی از بروز مشکل در صدور پروانه نمایش فیلم‌ها یادآور شد: با جلوگیری از اکران، پول سرمایه‌گذار از بین می‌رود و یقینا سینمای بخش خصوصی را با فرار سرمایه‌گذاران، کاملا از بین می‌بریم. در سال‌های گذشته موضوع ورود پول‌های مشکوک توسط بعضی از سرمایه‌گذاران مشکوک حاشیه‌ها و مشکلاتی را در سینما به وجود آورد و حالا هم که سرمایه‌گذارانی با اشتیاق در همکاری با فرهنگ و هنر و ساخت فیلم‌های سینمایی موفق داخلی و بین‌المللی مشارکت می‌کنند نباید به راحتی آن‌ها را فراری دهیم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد شده بود که فیلم در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشد یا خیر؟ گفت: به لحاظ قانونی به دلیل آن که فیلم در جشنواره‌های خارجی حضور داشته، امکان نمایش و شرکت در جشنواره فجر را ندارد اما پیشنهادی هم به ما داده نشده است.

او با تاکید براینکه «با نوع عملکردی که در این مدت در سینما شاهد بوده‌ایم قطعا جایگاه حضور پرافتخار سینمای ایران در عرصه بین‌المللی آسیب خواهد دید، زیرا شرایط ساخت و عرضه فیلم برای جشنواره ها کمرنگ می‌شود، ادامه‌ داد: درباره «برادران لیلا » تلاش ما بر اکران بوده است که وقتی سینما چنین وضعیتی دارد بتوانیم با اکران آن مخاطب را به سینما دعوت کنیم. در حال حاضر یک خطر جدی برای پخش فیلم وجود دارد که کمپانی پخش‌کننده فیلم در فرانسه به زودی، یعنی شاید تا یک ماه آینده - اگر جلوی آن را نگیریم - نسخه‌ بلورِی فیلم را منتشر خواهد کرد و قاعدتا این مطلوب ما هم نیست، چون فیلم باید در شورای پروانه نمایش بررسی شود و به صورت قانونی در کشور اکران شود.

این تهیه‌کننده بیان کرد:‌ من درخواست می‌کنم شرایطی فراهم شود تا فیلم به سرعت در شورای پروانه نمایش بررسی شود. اگر قرار است تنبیهی اتفاق بیفتد، بنده که در حال سپری کردن مسیر آن هستم و فکر می‌کنم کارگردان (سعید روستایی) هم همین مراحل را طی می‌کند. اگر اشتباهی مرتکب شده‌ایم، پاسخ آن را می‌دهیم ولی فیلم نباید آسیب ببیند و امیدوارم مسیر درست نمایش خود را طی کند.

نوروبیگی در پاسخ به اینکه آیا حضور برخی بازیگران از جمله ترانه علیدوستی به عنوان مانعی برای اکران فیلم به او اعلام شده است یا خیر؟‌ گفت:‌ چنین مسئله‌ای مطرح نشده است. البته حمید فرخ‌نژاد هم سریال داشت که در حال پخش است و او سریال‌ و فیلم سینمایی دیگری هم دارد، پس شرایط خانم علیدوستی متفاوت‌تر هم است؛ چرا که داخل کشور است و مسیر حقوقی پرونده خود را طی می‌کند. با این حال با قطعیت می‌گویم که در این‌باره، چیزی تاکنون به ما گفته نشده که مثلاً به دلیل حضور این بازیگر یا افراد دیگر امکان نمایش فیلم وجود ندارد. مسئله اصلی نمایش خود فیلم است که اگر در این موقعیت اکران شود، می‌تواند برای سینمای اجتماعی هم کمک‌کننده باشد.

تهیه‌کننده «برادران لیلا» در پایان با بیان اینکه «در بخش جنبی جشنواره کن فیلم دیگری با نام «تصور» به کارگردانی علی بهراد داشتم که با هزینه بخش خصوصی ساخته شده و مراحل اصلاح ممیزی‌های آن اعلام شده و امیدوارم به‌زودی برای اکران آماده شود» اظهار کرد: در پایان از تمام افراد و بخصوص وزیر محترم ارشاد که می‌توانند شرایطی را به وجود آورند تا فیلم «برادران لیلا» اکران شود، خواهش می‌کنم دریغ نفرمایند و بگذارند با نمایش اینگونه فیلم‌ها رونق به گیشه سینما برگردد.

  • 13
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش