دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۷:۵۱ - ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۲۲۸۹
فیلم و سینمای جهان

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری از اکران فیلم خارجی در آخر فروردین ماه خبر داد؛

آیا ممنوعیت چهل ساله فیلم خارجی پایان می‌یابد؟

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

امیرحسین علم‌الهدی، یدالله صمدی، محسن علی‌اکبری، مهدی فخیم‌زاده، محمد اطبایی و محمد قاصد اشرفی به پرسش« شهروند» پاسخ داده‌اند

 

روز گذشته در بین انبوه اخبار و گزارش‌های خنثی و بی‌ثمر رسانه‌ها، خبرگزاری مشرق گزارشی را منتشر کرد که خبر از اتفاقات جدیدی در حوزه سینما می‌داد. بهانه این گزارش هم گفت‌وگویی بود با مهدی یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری؛ که این مقام مسئول از اجرای طرح اکران آثار خارجی در سینماهای ایران گفته بود. مهدی یزدانی که به مواردی درباره مسئولیت موسسه رسانه‌های تصویری برای خرید و اکران فیلم‌های خارجی اشاره کرده بود؛

 

در بخشی از سخنانش گفته بود: اکران فیلم خارجی نباید به گونه‌ای باشد که به اکران فیلم‌های سینمایی ایرانی صدمه‌ای وارد کند و از طرفی دیگر هیچ سالن سینمایی نیز بدون فیلم نماند. البته قرار نیست با اکران فیلم‌های خارجی در ایران اتفاق عجیبی رخ دهد. دیدن برخی از فیلم‌ها روی پرده‌ سینما با کیفیت استاندارد صوتی و تصویری تجربه‌ای است که بسیاری از افراد دوست دارند آن را دنبال کنند.

 

این مقام مسئول جزییاتی را درباره قیمت بلیت سینماهای نمایش‌دهنده فیلم خارجی گفته بود: قرار نیست قیمت بلیت فیلم‌های خارجی با فیلم‌های ایرانی تفاوتی داشته باشد و البته درآمد اکران فیلم‌های خارجی صرف خدمات درمانی سینماگران خواهد شد. مهدی یزدانی درباره مسائل مالی و حقوقی خرید فیلم‌ها هم گفته بود: چنانچه مسائل حقوقی لاینحلی وجود نداشته باشد امکان اکران فیلم‌های‌هالیوودی بعد از اخذ پروانه نمایش فراهم خواهد شد. در پایان هم این مدیر سینمایی از آغاز اکران فیلم‌ها در فروردین ماه خبر داده بود...

 

گفته‌های مهدی یزدانی با این‌که چند ماه پیش، از زبان شماری از مدیران ارشاد و شخص وزیر ارشاد بر آمده بود؛ اما از آن‌جا که به‌طور ناگهانی و خیلی بی‌مقدمه در آغازین روزهای‌ سال مطرح شده است، می‌تواند نشان از عزم جزم مدیران سینمایی برای از میان برداشتن موانع سنگین نمایش فیلم خارجی در سینماهای ایران باشد. اتفاقی که قطع به یقین خواب‌های بسیاری را خواهد آشفت و مخالفت‌هایی را به وجود خواهد آورد...

 

دعوای چهل ساله

مناقشه بر سر نمایش فیلم‌های خارجی در سینمای ایران عمری ٤٠ساله دارد. قصه‌ای که در آغازین روزهای پیروزی انقلاب و با اکران انبوه فیلم‌های مانده در انبارهای سینماها کلید خورد و در گذر سال‌ها هرچه سینمای ایران جاگیرتر شد و جایگاه تثبیت‌شده‌تری به دست آورد، تلاش شد صورت مسأله نمایش فیلم خارجی به سود این سینما کاملا از سیاهه بحث‌های مهم سینمای ایران پاک شود.

 

زمانی که در آغازین روزهای پیروزی انقلاب سینماهای تهران و شهرستان‌ها در نبود فیلم ایرانی مناسب و به جست‌وجوی مفری برای تنازع، سینماداران به نمایش فله‌ای فیلم‌های خارجی پرداختند؛ شاید کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که این سینما در سال‌های بعد در حسرت نمایش حتی یک فیلم درست و حسابی خواهد ماند. اما این اتفاق افتاد و برای ایجاد و رشد و پاگرفتن سینمای جدید ایران در سال‌های بعد از انقلاب، مدیران سینمایی با همفکری برخی از سینماگران بازمانده از دوران سابق نسخه ممنوعیت فیلم‌ خارجی در سینماهای ایران را تجویز کردند.

 

دلایل ممنوعیت

شاید بتوان تصمیم ممنوعیت نمایش فیلم خارجی در آن روزگاران را تصمیمی درست و واقع‌بینانه دانست. به هرحال در آن روزها زیاد از دهه پنجاه دور نشده بودیم و ورشکستگی سینمای ایران به دلیل ورود و اکران انبوهی از فیلم‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت خارجی فراموش نشده بود. اما آنچه در آن دوران نادیده ماند این حقیقت بود که ورشکستگی سینمای ایران نه به دلیل فیلم خارجی بلکه به واسطه قانونی بود که در ‌سال ١٣۵١ تصویب شد و طبق آن دولت وقت ورود فیلم خارجی را به بخش خصوصی واگذار کرد. این قانون موجب شد که به سودای سود بی‌د‌غدغه و بی‌دردسر، تهیه‌کنندگان به جای تولید فیلم واردکننده فیلم خارجی شدند و این نیز موجب شد تولید فیلم ایرانی در‌ سال ١٣۵۶ به ١١ فیلم برسد. ١١ فیلمی که باید با ٦٠٠ و خرده‌ای فیلم خارجی رقابت می‌کردند...

 

حالا امروزه مخالفان ورود فیلم خارجی هراس از تکرار آن ورشکستگی را دلیل اصلی مخالفت‌شان عنوان می‌کنند. به گفته این مخالفان که چهره‌های آشنایی چون علیرضا داودنژاد و مهدی فخیم‌زاده نیز در میان‌شان وجود دارد، اکران فیلم خارجی موجب می‌شود فیلم‌های ایرانی با محدودیت مواجه شوند. به باور مخالفان، فیلم ایرانی با هر کیفیتی هم تولید شود از نظر امکانات و بودجه تولید قابل مقایسه با فیلم‌های‌هالیوودی نیست؛ بگذریم این‌که این گروه بر این باورند رقابت فیلم‌های ایرانی که با ده‌ها قاعده و قانون و ممیزی و باید و نباید جلوی دوربین می‌روند با سینما و سینماگرانی که در آزادی کامل دست به خلق آثارشان می‌زنند، نه عادلانه و نه منصفانه است.

 

مهدی فخیم‌زاده که در ‌‌سال ورشکستگی سینمای ایران یکی از سینماگرانی بود که فیلمی آماده نمایش کرده بود، در مخالفت با اکران فیلم خارجی با اشاره به این‌که «فیلم خارجی برای سینمای ایران حکم طاعون و ایدز را دارد» یکی از این افراد است. عبدالله اسفندیاری، مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی نیز با این استدلال که «نمایش فیلم‌ خارجی اگر آزاد باشد، مطمئن باشید که تمام ظرفیت سینماهای ما را خواهد گرفت» به مخالفت با این قضیه می‌پردازد.

 

استدلال این دو مخالف مشابه هم است که از زبان اسفندیاری بیان می‌شود: «اکران بی‌رویه فیلم‌ خارجی، سینمای ایران را در سال‌های ۵۶-۵۵ ورشکست کرد و نمایش فیلم‌های دست سوم یا چهارم خارجی در تعداد انبوه امروز هم تمام ظرفیت اکران فیلم‌های ایرانی را خواهد گرفت.» مهرداد فرید نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما نیز مخالف نمایش فیلم خارجی است و می‌گوید:«رسانه‌های دیداری و شنیداری ما تحت تصرف محصولات خارجی است و این مایه سرافکندگی همه ماست. 

 

در شبکه‌های تلویزیونی سازمان صداوسیمای خودمان به ندرت می‌بینید که فیلم ایرانی پخش ‌کند، اما دایما فیلم خارجی پخش می‌کند. من بوی توطئه به مشامم می‌رسد. من احساس می‌کنم دست‌هایی در کار است که باقیمانده فضای دیداری و شنیداری از سینما را بگیرد و بگذارد در اختیار فیلم خارجی.

 

سینمای ایران با آمدن فیلم‌های خارجی تولیدش در‌ سال ١٣٥٥ به صفر رسید. ما باید از تجربه‌های تاریخی درس بگیریم.»

 

به‌هرحال، با وجود این‌که شماری از مدیران رده‌بالا و حتی شماری از تهیه‌کنندگان به نمایش فیلم خارجی به‌عنوان راه علاجی برای شماری از سالن‌های در آستانه ورشکستگی و البته مطالبه‌ای از سینمادوستان برای تماشای آثار درجه یک روی پرده و در شرایطی مساعد فکر می‌کنند، اما همچنان شمار مخالفان هم در میان دست‌اندرکاران سینمای ایران زیاد است و هرگاه زمزمه‌ نمایش فیلم خارجی شنیده می‌شود، این افراد عَلَم مخالفت را بلند و بحث را در نطفه خفه می‌کنند. نمایش فیلم خارجی این عده را قطعا یک بار دیگر به میدان خواهد آورد.

 

تغییر موضع

فضای مخالفت با نمایش فیلم خارجی که در آن سال‌ها بین مدیران و حتی مخاطبان سینما همه‌گیر شده بود، این روزها درحال تغییر است. درواقع در شرایطی که مناسبات دنیا تغییر کرده و هر مخاطبی با گوشی خود می‌تواند به مهجورترین فیلم‌های دورافتاده‌ترین کشورها هم دسترسی داشته باشد، استناد به سیاستی که ٤٠‌سال نسخه علاج سینمای ایران عنوان شده بود، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. طلیعه‌های این تغییر دیدگاه را هم می‌توان با نشانه‌هایی دید.

 

در حقیقت از آن روز که مدیر سینمایی حوزه هنری که حتی فیلم‌های ایرانی را هم بی‌مشکل نمی‌داند از تلاش‌های حوزه برای نمایش فیلم خارجی گفت، معلوم شد که این بار قضیه با همیشه فرق می‌کند و انگار این‌بار عزم مسئولان جدی است. درحالی‌که تا همین یکی، دو‌سال پیش پیشنهادهایی از جنس لزوم اکران فیلم خارجی بیشتر از سوی منتقدان یا سینماگران نزدیک به طیف روشنفکری مطرح می‌شد؛ این نکته که منادیان نمایش فیلم خارجی در چند وقت اخیر مدیران حوزه هنری، برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خاص و بخشی از مدیران نزدیک به یک طیف سیاسی خاص هستند، نشان از یک تغییر عمده دارد.

 

استدلال موافقان

یک نکته بامزه در این بین وجود دارد. درحالی‌که مخالفان نمایش فیلم خارجی با این استدلال که این قضیه به مرگ سینمای ایران می‌انجامد به ابراز مخالفت‌شان می‌پردازند، موافقان نیز برای الزامی ‌دانستن اکران فیلم خارجی از همان استدلال استفاده می‌کنند. درواقع نجات سینمای ایران بهانه‌ای است برای هر دوی این گروه‌ها.

 

علاوه بر مدیر سینمایی حوزه هنری؛ امیرحسین علم‌الهدی، مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه هم از موافقان اکران فیلم خارجی است. این مدیر سینمایی با بیان این‌که «اگر از ۴‌‌هزار فیلمی که سالانه در جهان اکران می‌شود، سی، چهل فیلم خارجی در ایران اکران شود، بی‌شک استقبال از سینما بالا خواهد رفت» از نمایش خارجی حمایت می‌کند. او می‌گوید: عمده مخالفت‌ها با اکران فیلم خارجی به بدنه غیرکیفی سینما برمی‌گردد که می‌خواهد با تولیدات نازل، همین مقدار تماشاگر را برای خود نگاه دارد. این درحالی است که اگر کسی کارش را بلد باشد از رقابت جا نمی‌ماند و می‌تواند خودش را ارتقا دهد.

 

محسن علی‌اکبری هم از معدود سینماگرانی است که موافق اکران فیلم‌های خارجی است. او می‌گوید: اگر تهیه‌کنندگان بزرگ خارجی فیلم‌هایشان را اکران کنند، قطعا این روند متقابل خواهد بود و آن وقت است که می‌توان امید داشت اکران فیلم‌های ایرانی نیز در خارج کشور مهیا شود. البته مدیریت سینمایی باید دست سینماگران را باز بگذارد که به صورت مستقیم با کمپانی‌های خارجی وارد مذاکره شوند، چراکه اگر یک نهاد دولتی با کمپانی خارجی وارد صحبت شود، قطعا بروکراسی زمان را از بین می‌برد. علی سرتیپی هم که می‌گوید «باید کمی به اکران‌ها تنوع بدهیم» ظاهرا یکی از موافقان اکران فیلم خارجی است. همین‌طور است محمد اطبایی، پخش‌کننده بین‌المللی که با اشاره به این‌که «از مدافعان سرسخت اکران فیلم‌های خارجی هستم» می‌گوید:

 

این حق مردم است که فیلم‌های روز دنیا را در سینماها ببینند. مسعود فراستی هم نمایش فیلم خارجی را «اولین قدم برای حذف رانت‌خوران» می‌داند. محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران نیز درباره اکران فیلم‌های خارجی نظر موافق دارد و می‌گوید: ما خیلی‌ها را از دیدن فیلم‌های باکیفیت خارجی در سینما محروم کرده‌ایم. امروز مردم به راحتی به فیلم‌های خارجی دسترسی دارند، بنابراین چرا نباید ما سینماداران، برخی از این فیلم‌ها را در سینماهای کشور اکران کنیم تا از این طریق سودی هم به بدنه سینماهای کشور تزریق شود؟!

 

یدالله صمدی در این بین اما موضع بینابینی دارد. او می‌گوید: اول باید دید چه فیلم‌هایی را می‌خواهند نشان دهند و چه برنامه‌ای دارند. درواقع اگر فیلم‌ها معرفی شود، بهتر می‌توان قضاوت کرد. فعلا نمی‌توان به‌طور قطعی نظر داد اما در کل رقابت در هر زمینه‌ای خوب است و منجر به شکوفایی می‌شود و مردم هم حق دارند تا فیلم‌های روز جهان را در سینما ببینند.

 

چه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد این روزها آخرین روزهایی است که چنین بحث‌هایی در رسانه‌ها و مطبوعات انجام می‌شود. به‌هرحال نمایش فیلم خارجی یکی از ابتدایی‌ترین حقوقی است که باید استیفا شود. درحالی‌که هنوز مشخص نیست آخر فروردین‌ماه فیلم خارجی اکران خواهد شد یا این اتفاق دوباره موکول به زمانی دیگر می‌شود، فراموش نباید کرد که هر دو گروه موافقان و مخالفان اکران فیلم خارجی در استدلال‌هایشان نکات درستی را مطرح می‌کنند.

 

جریانی به‌درستی از سپری شدن دوران حمایت‌هایی از این جنس می‌گوید و این‌که باید سینمای ایران بتواند گلیم خودش را در رقابت جهانی از آب بیرون بکشد و جریانی دیگر هم باز به‌درستی عنوان می‌کند که در کشوری که ایران‌خودرو و سایپایش هم توان ایستادن روی پای خود را ندارند، این انتظار از سینما بسیار بی‌انصافانه است.

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش