پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰:۴۷ - ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۱۳۷۵
موسیقی

نادر مشایخی :

نوازنده‌ها را مطرب بارآورده‌ایم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,نادر مشایخی
رهبر اینتر ارکستر تهران می‌گوید: ارکستر خانه هنرمندان؛ موسیقی تفریحی تولید می‌کند؛ جدی نیست و کیفیت خوبی هم ندارد. البته ارکستر سمفونیک کارهای خوبی ارائه داده اما رپرتوارها و قطعاتی که می‌نوازد بیشتر سرگرمی هستند.

به گزارش ایلنا، نادر مشایخی متولد ۵ آذر ۱۳۳۷ در تهران است. او آهنگساز و رهبر ارکستر و فرزند بازیگر قدیمی تئاتر و سینما، جمشید مشایخی است. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در تهران، به هنرستان عالی موسیقی راه یافت و پس از آن تحصیلات خود را در دانشگاه موسیقی وین در اتریش و در رشتهٔ آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیک ادامه داد و با درجهٔ ممتاز فارغ‌التحصیل شد. مشایخی در سال ۲۰۰۱ «آنسامبل وین ۲۰۰۱» را تشکیل داد و از همان سال‌ها رهبری گروه‌هایی چون وین ۲۰۰۱ و کاپلا کوندورتا و همکاری با هنرمندانی چون هانا شیگولا را آغاز کرد.

 

او هم‌اکنون رهبر اینتر ارکستر تهران است که اولین اجرایش را در آخرین روزهای سال ۹۵ در تالار آسمان روی صحنه برد.

 

جریان موسیقی کلاسیک در ایران را چگونه می‌بینید؟ آیا قشر عظیم‌تری از مردم با آن آشنا شده‌اند؟

در حال حاضر موسیقی کلاسیک هیچ رُلی در مسئله فرهنگی ایران بازی نمی‌کند اگرچه کنسرت‌های موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود اما مخاطبان آن جز یک عده معدود بیشتر نیستند و در واقع آنچه اجرا می‌شود اصلا جدی محسوب نمی‌شود بلکه یک موسیقی سرگرمی است که در حقیقت اگر آن را با غذا مقایسه کنیم غذایی نیست که به بدن ویتامین‌های لازم را برساند بلکه حکم تنقلات را دارد. با این‌وجود اتفاق خوبی که امیدوارکننده‌است، تمایل جوانان به موسیقی مدرن و نوین است.

 

همین قشر سال گذشته سه فستیوال با همت خودشان برگزار شد و این بسیار امیدبخش است چراکه در این بخش به‌طور جدی فعالیت می‌کنند و مسائلی در حال شکل‌گیری است که ما در طول ۱۰، ۱۵ سال گذشته به شدت تلاش داشتیم تا اتفاقات خاصی شکل بگیرد که متاسفانه نشد اما در طول یکسال گذشته شکل‌گیری و تمایل جوانان به موسیقی معاصر بسیار زیاد شده است.

 

امروز به نوعی خط کشی میان موسیقی ایرانی و کلاسیک دشوار شده. استفاده رایج سازهای کلاسیک در موسیقی ایرانی هم نشانه‌ای از این امر است. تحلیل شما از این نوع بده بستان چیست؟

تلاشی موزیسین در موسیقی مدرن این است که به خودِ صدا برسد و تمام حواشی را کنار بگذارد و مسئله مهم در موسیقی معاصر و مدرن این است که یک جنبه عاطفی از صدا ایجاد کند و این مستلزم این است که سازهایی که سابقه‌ای دارند استفاده نشوند. به‌طور مثال وقتی صدای ساز ویلن را می‌شنویم یک سابقه سیصد ساله در ذهن تداعی می‌شود از همین‌رو در موسیقی مدرن از موسیقی الکترونیک بسیار استفاده می‌شود چراکه می‌توان صدا را ساخت و چیزی تولید کرد که برای زمان حال جذابیت دارد البته این مسئله دارای معایب و محاسنی است.

 

نکته مثبت آن مواجه شدن با صدایی است که تاکنون شنیده نشده اما نکته منفی آن، این است که باتوجه به اینکه صنعت الکترونیک به‌طور مداوم در حال تغییر است این صداها به زودی از مد می‌افتند درحالیکه صدای ویلن قدیمی نمی‌شود بلکه قدیمی هست اما صدای الکترونیکی که امروز درست می‌شود سه ماه دیگر قدیمی است یعنی مشمول مرور زمان می‌شود.

 

قطعاتی را که ادگار وارز در اوایل قرن بیستم تولید کرده امروز دیگر جذابیتی ندارد چراکه این نوع موسیقی الکترونیک با موسیقی الکترونیک امروز اتوماتیک‌وار در ذهن مقایسه می‌شود و آن‌ها به نظر خیلی قدیمی است.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,نادر مشایخی

در این مدت ارکسترهای متفاوتی ازجمله ارکستر شهر و ارکستر خانه هنرمندان فعالیت خود را آغاز کردند در کنار آنها ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک نیز احیا شده‌اند. شنیده شدن موسیقی ارکسترال در خوب شنیدن چقدر موثر است؟

ارکستر خانه هنرمندان موسیقی تفریحی تولید می‌کند؛ جدی نیست و کیفیت خوبی هم ندارد. مخاطب وقتی موسیقی بازتولید را با کیفیت پایین می‌شنود؛ علاقه‌مندی‌اش را از دست می‌دهد. ارکستر سمفونیک کارهای خوبی ارائه داده اما رپرتوارها و قطعاتی که می‌نوازد موسیقی جدی نیستند و بیشتر سرگرمی است چراکه موسیقی نیست که به مخاطب چیزی را بیاموزد و به دانش موسیقایی او اضافه کند. معتقدم موسیقی اصلا برای سرگرمی نیست و نمی‌خواهیم با موسیقی؛ کسی را بخوانیم بلکه می‌خواهیم مشاهده شنیداری و دقت‌شان را بیشتر کنیم.

 

فاصله ارکسترهایی که در ایران فعالیت می‌کنند با ارکسترهای بین‌المللی چقدر است؟

بسیار زیاد اما این موضوع به استعداد موزیسین‌های ما مربوط نیست. جوانان ما بسیار بااستعداد و کوشا هستند و سعی دارند بیاموزند اما نوع تدریس در دانشگاه‌های ایران بد است. سازهای زهی که در ایران تدریس می‌شود صدایشان حجم ندارد. موزیسین‌های زیادی نیز به ایران می‌آیند تا آرشه‌کشی به موزیسین‌های ما بیاموزند.

 

به یاد داشته باشید که گوش بچه‌های ما بسیار قوی‌ست اما ارکستر ما فالش است چراکه آنها از کودکی یاد نمی‌گیرند که با دقت بزنند بلکه همه‌اش به نوعی از سر باز کردن کار است. متاسفانه ما از کودکی نوازنده‌ها را مقداری مطرب بار آورده‌ایم که این امر ناشی از شیوه تدریس موسیقی در ایران است.

 

وضعیت آموزش موسیقی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی مناسب نیست و آموزش کیفیت مناسبی در ایران ندارد، نظر شما در این‌باره چیست؟

در وهله اول نوع تدریس در تمام دانشگاه‌های ایران اشتباه است و دانشجویان ما در این چهار سال فقط به دنبال گرفتن مدرک هستند و تازه بعد از دانشگاه به دنبال کار جدی کردن هستند. تئوری‌هایی که در دانشگاه تدریس می‌شود بسیار قدیمی است و از دور خارج شده‌اند چراکه تئوری موسیقی تاریخ مصرف دارد و برای همه دوران‌ها نیست اگرچه درباره یک مطلب صحبت می‌شود اما دید و نوع نگاه با نوع نگاهی که در قرن نوزدهم در تئوری موسیقی وجود داشت بسیار متفاوت است. ما فکر می‌کنیم این تئوری‌ها نازل شده و نباید تغییر کنند و این کاملا اشتباه است. موضوع دیگری هم در این باره وجود دارد و حضور افرادی‌است که صلاحیت تدریس ندارند.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,نادر مشایخی

چرا همچنان تئوری‌های ۴۰، ۵۰ سال پیش در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؟

دلیل آن کاملا واضح است. اساتید و دانشجویان ما هر دو تئوری‌های نوین را نمی‌دانند و مسلما جوانان زودتر یاد می‌گیرند و می‌آموزند از همین‌رو اساتید جلوگیری می‌کنند از آگاهی جوانان چراکه چیزی می‌گویند که مغایر با موضوعی‌ست که خودشان آموخته‌اند و متاسفانه اساتید می‌خواهند منیت خود را حفظ کنند. به نظرتان قاتل با مقتول چه می‌کند؛ او را می‌کشد و زمان و وقت را از او می‌گیرد برخی از اساتید بی‌مسئولیت ما نیز در دانشگاه‌ها وقت جوانان را می‌گیرند و این ناشی از بی‌وجدانی است.

 

درباره آخرین برنامه‌های‌تان توضیح می‌دهید؟

قرار است پرفورمنس‌هایی را در شهرستان‌ها برگزار می‌کنیم چراکه علاقه‌مندی شدیدی به آن در شهرستان‌ها ایجاد شده و این نشان می‌دهد که نحوه نگرش دیگری به موسیقی و صدا و مشاهده شنیداری ما ایجاد شده و این رویدادها جزئی از زندگی روزمره ما است و ما با استفاده از این پرفورمنس‌ها کمک می‌کنیم تا جوانان‌مان خودباختگی را از دست دهند و به خودباوری برسند و این موضوع برای من بسیار اهمیت دارند. دیگر برنامه هم ادامه اینترارکسترهایی است که در اواخر سال ۹۵ اولین اجرای آن برگزار شد.

 

 

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش