شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۴۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۳۰۷۶
موسیقی

کیوان ساکت:

رعایت نشدن قانون کپی رایت به هنرمندان آسیب می زند

کیوان ساکت,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
کیوان ساکت موسیقیدان ردیف های سنتی و یکی از هنرمندان حوزه موسیقی ملی و ایرانی است که چهره ای بین المللی در هنر دارد و آثار مهمی را در این حوزه نشر داده است.

به گزارش ایرنا، او از جمله موسقیدانانی است که علاوه بر ساخت آثار موسیقایی، در حوزه نشر و پژوهش نیز فعالیت گسترده ای داشته است و همواره به دنبال ارائه ابعاد تازه تری از موسیقی ملی و ایرانی به مخاطب دارد.

 

این هنرمند شناخته شده ایرانی در سفر به شهرکرد در آموزشگاه موسیقی پژواک در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا مرکز شهرکرد به سوالات خبرنگار ایرنا در بخش های مختلف پاسخ داد.

 

 استاد کیوان ساکت این روزها مشغول چه کاری در حوزه موسیقی و تالیف است و وضعیت گروه وزیری اکنون چگونه است؟

ساکت: آخرین کتابم با عنوان گزیده 'ردیف های کاربردی ' بوده است که چکیده ای از ردیف های قدیمی و جدید موسیقی دستگاهی ایران است و برای کنسرت ها و اجراها و ارکسترها کاربردی است.

 

وی گفت: در شهرکرد با همکاری آموزشگاه موسیقی پژواک به همراه بهنام ابوالقاسم کنسرتی برای مردم اجرا شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و با گروه وزیر نیز یک کنسرت در خراسان اجرا می شود.

 

این موزیسن یادآور شد: با گروه وزیری در ایران و بسیاری از کشورها تاکنون اجراها و کنسرت های متفاوتی برگزار شده است که با استقبال مردم روبرو شده است چرا که موسیقی ایرانی با نگاهی متفاوت و جدید برای مردم اجرا می کنیم.

 

ساکت افزود: سعی شده است در این کنسرت ها نگاه جدیدی با تار و سه تار و سازهای ملی بشود و بیشتر اجراها موسیقی بدون کلام است چرا که موسیقی بی کلام برای مردم قابل درک است.

 

سرپرست گروه موسیقی وزیری گفت: بر روی موسیقی با کلام سالهای زیادی در کشور کار شده است ولی مهمترین قسمت موسیقی در کشورهای جهان موسیقی بی کلام است که برروی آن کم کار شده است که در این مسیر،سعی شده است در اجراها، به این بخش از موسیقی توجه خاصی شود تا مردم با موسیقی ناب بیشتر آشنا شوند.

 

ساکت یادآور شد: در کتاب ردیف های کاربردی نیز سعی شده است ردیفی طراحی شود که آنچه استادان دیگر آن را نواخته اند قابلیت کاربردی و اجرا در کنسرتها را بیش از گذشته داشته باشد و از جنبه آموزشی صرف خارج است.

ایرنا: استاد ساکت حال که بحث مخاطب به میان آمد، به نظر می رسد گونه ای از موسیقی در حال تغییر دادن ذائقه مخاطبان در پذیرش شنیداری موسیقی است و گونه رپ و پاپ اکنون بخش عمده ای از بازار اقتصاد موسیقی را در اختیار گرفته است، نظر شما در این باره چیست؟

 

کیوان ساکت: به هر حال موسیقی رپ به دلیل اینکه ابزار موسیقی پیچیده ای نیاز ندارد و ساختار ساده ای دارد ، در بین نوجوانان و جوانان تا سن زیر۱۵سال طرفدارانی دارد و در بیشتر کشورهای جهان نیز این یک مساله ساده و قابل پذیری اش است.

 

وی گفت: اما کم کم که سن انسان بالاتری می رود و به بالندگی بیشتری می رسد، افراد نیازمند مفاهیم عمیق تری در موسیقی هستند و هر سنی موسیقی خود را دارد هر چند با تهمیداتی که ما اندیشیده ایم کودکان زیادی به موسیقی ملی ایرانی گرایش پیدا کرده اند.

 

ساکت افزود: در آموزشگاه خودم کودکانی ۵ ساله ای هستند که با اشتقیاق فراوان ساز تار را می نوازند و در خارج از کشور نیز در کنسرت ها مخاطبان فراوانی برای شنیدن موسیقی ملی ایرانی اشتقباق دارند.

 

خالق اثر ' شرق اندوه ' افزود: اگر موسیقی ایرانی به خوبی اجرا شود این قابلیت را دارد که مردم به صورت کامل از اجرای خوب و جذاب آن لذت ببرند.

 

مولف اثر موسیقی' فسانه' افزود: کسانی که با مفاهیم عمیق موسیقی آشنایی کمتری دارند به دنبال آثاری هستند که فهم ساده تری دارد و این هیچ مشکلی ندارد و هر سنی نیز موسیقی خود را دارد.

 

استاد ساکت، در حوزه ساز بندی و ارکستراسیون تا چه میزان می تواند ساز ایرانی را به سمت مفاهیم غربی سوق داد؟ با توجه به اینکه در آلبوم موسیقی شرق اندوه این اتفاق تا حدودی رخ می دهد؟

ساکت: سازهای ایرانی این قابلیت را دارد که بتوان با آن معروف ترین آثار جهان را خلق کرد و این کار باید ادامه یابد و امروزه به طور واقع، توجه و تاثیر گذاری فرهنگ بر یکدیگر امری ناگزیر است و با توجه به وجود رسانه های متعدد و وسائل ارتباط جمعی چه در زبان و چه در فرهنگ و هنر این تاثیرگذاری رخ می دهد.

 

به گفته وی، از این رو بهتر است هنرمندان اثر گذار این تاثیرپذیری را در مسیری مشخص ببرند، تا هر به صورت علمی تر و بنیادی تر و ریشه ای تر بدون لطمه زدن به فرهنگ های اصیل یک کشور اجرا شود به همین دلیل ما سعی کردیم در این راستا از این تاثیرپذیری در رشد نوازندگی و سازهای ایرانی استفاده شود.

 

استاد ساکت ، درخصوص رعایت نشدن قانون کپی رایت و بهره برداری بدون اجازه از آثار موسیقی برخی از هنرمندان گلایه فراوانی وجود دارد، در این زمینه برای رعایت قانون کپی رایت چه باید کرد؟ با توجه به اینکه بسیاری از آثار بدون اجازه مولف نشر یا باز نشر می شود؟

ساکت:متاسفانه این یک معضل بزرگ است و این رعایت نکردن کپی رایت به هنرمندان به صورت جدی صدمه می زند و به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از قانون کپی رایت کمر هنرمند راستین در برابر این کپی های غیر قانونی می شکند که صدمه زیادی از نظر اقتصادی به هنرمندان راستین وارد کرده است.

 

وی گفت:در بیشتر کشورهای جهان قانون کپی رایت به صورت کامل رعایت می شود و جا دارد متولیان فرهنگی در کشور به صورت جدی به این مساله بپردازند و قانون کپی رایت را در حوزه موسیقی به صورت کامل اجرایی کنند.

 

در حوزه نشر تا چه اندازه جوانان به آثار موسیقایی بزرگان کشور توجه می کنند و آیا این قابل پذیرش برای نسل نو نوازندگی کشور است ؟

ساکت: خوشبختانه نسل جدید نوازندگان کشور به این مساله توجه دارند و در این سالها به مدد بزرگانی که کتاب های مختلفی در حوزه موسیقی نوشته اند جوانان بیش از گذشته به سمت بهره مندی از آثار بزرگان در موسیقی ملی ایرانی رفته اند.

 

قرار بود استاد کیوان ساکت دانشنامه موسیقی خراسانی و نواحی ایران را تالیف و نشر بدهد در این زمینه تاکنون چه اقداماتی شده است؟

ساکت:در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است و در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوشی برای موسیقی ایرانی خواهیم بود.

 

موسیقی نواحی تا چه میزان می تواند در ارکسترال ها نقش آفرین باشد و آیا می تواند از این نوع موسیقی برای ارکسترها بهره گرفت؟

ساکت:موسیقی نواحی در قالب ارکستر با همکاری هنرمندان نواحی ایران می تواند بسیار کاربردی باشد که در این صورت موسیقی نواحی قابل دسترس تر و شیرین تر برای مخاطب خواهد بود و اینها جای کار دارد و در حوزه موسیقی ، تالیف کتاب ، ساز سازی ، رفع نواقص سازهای قدیمی و تولید سازهای جدید کارهای بسیاری باقی مانده است که باید انجام شود.

 

 در موسیقی نواحی ایران جایگاه چهارمحال و بختیاری کجاست و هنرمندان این خطه تا چه میزان توان اثرگذاری در موسیقی نواحی را دارند؟

ساکت: موسیقی چهارمحال و بختیاری یکی از تاثیرگذارترین موسیقی های نواحی ایران است چرا که علاوه بر وجود گوشه ای به نام 'بختیاری ' در ردیف موسیقی دستگاهی کشور،اثرگذاری حالت های موسیقی بختیاری به ویژه در شوشتری و همایون قابل انکار نیست.

 

زمانی منتقدان اعلام کردند که شعر و ادبیات پارسی هم پای موسیقی ملی و ایرانی حرکت نکرد و ادبیات نو اندازه به موسیقی شتاب نداشته است، آیا این پیوند در زمان جدید وجود دارد؟

ساکت: شعر معاصر ایران پس از نیما یوشیج و موجی که ایجاد کرد ، حرکت روبه جلوی داشت در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد یکی شعری که بر اساس موسیقی سروده می شود و یکی موسیقی بدون واژه است.

 

وی افزود:موسیقی بی کلام جا دارد در ایران رشد کند و شعر به کمک اخوان ثالث ، احمد شاملو، شفیعی کدکنی ،فریدون مشیری سهراب سپهری ، فروغ فرخزاد ، هوشنگ ابتهاج و بسیاری دیگر پا به عصر نوینی گذاشته است و موسیقی تلاش می کند قالب های کهنه و قدیمی را بشکافد و وارد فضای جدیدی شود.

 

به عنوان آخرین سوال درباره قطعه ' زنبور عسل ' نقدهای بر کیوان ساکت وارد شد و این نقدها به آلبوم ' کی می رسد باران ' نیز کشیده شد، در این زمینه دیدگاه شما چیست؟

کیوان ساکت: درباره آلبوم کی می رسد باران، شاعر تمایل داشت خودش اشعارش را در آلبوم خوانش کند و تهیه کننده نیز اینگونه پذیرفت.

 

به گفته وی، قطعه ' پرواز زنبورها' یک قطعه جهانی است و مخاطبان خود را دارد و هرکس آن را نمی پسند می تواند از آن عبور کند چرا که این قطعه یکی از آثار بزرگان موسیقی روس است که همه نوازندگان جهان با سازهای مختلف آن را نواخته اند و بنده نیز با تار آن را نواخته ام.

 

به گزارش ایرنا، کنسرت موسیقی ایرانی کیوان ساکت در شهرکرد با استقبل مخاطبان همراه شد و این موسیقیدان از وجود تماشاگران چهارمحال و بختیاری قدردانی کرد.

 

محمود رئیسی

 

 

  • 15
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش