سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۹:۵۲ - ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۶۶۵۱
رادیو و تلویزیون

 رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما:

فکر می‌کنند چون خودشان تلویزیون نمی‌بینند پس مخاطب ندارد

آنتن صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما سال‌هاست که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و همیشه نتایج اعلام شده از سوی این مرکز درباره موضوعاتی چون میزان مخاطبان تلویزیونی و درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات با انتقادهای و حمایت‌هایی همراه بوده است.

شکلگیری اولیه این مرکز به سال ۱۳۴۰ و برنامه رادیویی «فرهنگ مردم» برمیگردد که منجر به تاسیس مرکز «فرهنگ مردم» در سال ۱۳۴۵ میشود. در همین سال هم‌زمان با آغاز به کار تلویزیون ملی ایران، کمیته «سنجش افکار» راه‌اندازی شد که پس از آن به «مرکز تحقیقات اجتماعی و نظرخواهی برنامه‌ها» تغییر نام داد. در سال ۱۳۶۸ واحدهای مختلف پژوهشی با مأموریت‌های متفاوت در صداوسیما شکل گرفتند و در همان سال با ادغام واحد فعالیت‌های فرهنگی و مرکز تحقیقات اجتماعی و ارزشیابی برنامه‌ها، «مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای» ایجاد شد.

 

در سال‌های ۷۷، ۸۱ و ۸۵ در ساختار مرکز تجدیدنظرهایی صورت گرفت که نتیجه همه این تغییرات شکل‌گیری اداره‌کل «پژوهش‌های رسانه و ارتباطات»، اداره‌کل «پژوهش‌های اجتماعی و سنجش برنامه‌ای» و اداره‌کل «پژوهش شهرستان‌ها و خارج از کشور» و سه واحد «فرهنگ مردم»، «آمار و پرسشگری» و «انتشارات و اطلاع‌رسانی» بود. نام مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما نیز با تلخیص عنوان به «مرکز تحقیقات صداوسیما» تغییر یافت و در سال ۹۳ ساختار حوزه پژوهش سازمان سریع فضای رسانه‌ای بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفت و سیاست‌های جدیدی برای این مرکز تبیین شد.

 

علی طلوعی، رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما در گفت‌وگویی با ایسنا از تعامل این مرکز با دولت، نهادهای امنیتی، تهیه‌کنندگان برنامه‌های پژوهشی و آمارهایی که درباره مخاطبان تلویزیون اعلام می‌شود، سخن گفت.

 

او در ابتدای سخنان خود با اشاره به قدمت مرکز سنجش افکار صداوسیما اظهار کرد: مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما قدمتی ۵۰ ساله دارد و در واقع این مرکز قدیمی‌ترین مرکز افکارسنجی کشور

 

محسوب می‌شود که اتفاقاً می‌خواهیم امسال جشن ۵۰ سالگی آن را در هفته پژوهش برگزار کنیم.

 

طلوعی با اشاره به نتایج اعلام شده از درصد حضور مردم در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری توسط مرکز افکارسنجی صداوسیما پیش از برگزاری انتخابات و نزدیکی آن به درصد اعلام شده توسط وزارت کشور پس از برگزاری انتخابات، گفت: اگر ما امروز در این مرکز به نتایج دقیقی می‌رسیم به خاطر فونداسیونی است که ۵۰ سال پیش خوب گذاشته شده است. همچنین حوزه تحقیقات کشوری مرکز گستره منحصر به فردی دارد که تمام استان‌های کشور را شامل می‌شود. ما در همه استان‌های کشور از قدیم مدیریت پژوهش استانی داشته‌ایم که با پژوهشگران زبده و پرسشگران زیاد مشغول به کار هستند. صداوسیما حدود ۱۲۰۰ پرسشگر آموزش دیده دارد که نه تنها برای انتخابات بلکه برای موضوعات دیگر نیز کار افکارسنجی می‌کنند. بنابراین نه تنها در این دوره از انتخابات، بلکه در دوره‌های دیگر نیز ما نتایج نزدیک به نشانی داشته‌ایم؛ اما در این دوره ما با توجه به اینکه نرخ تردید را نیز محاسبه کردیم، تقریباً می‌توان گفت که توانستیم دقیق‌ترین نظرسنجی‌های ادوار کل نظرسنجی‌های کشور را به دست آوردیم.

 

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما همچنین با بیان اینکه در این سال‌ها تلاش کردیم به مدل‌های سنجش بومی برسیم، خاطرنشان کرد:‌ در ایران مابه‌ازاهای مدل‌های سنجش در خارج از کشور وجود ندارد که با رفتارشناسی ایرانی همخوان باشد.

 

رابطه مرکز سنجش افکار صداوسیما با دولت و نهادهای امنینی

طلوعی همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با دولت و نهادهای امنیتی در ارتباط است، بیان کرد:‌ در این زمینه ما دو رویکرد مهم داریم؛ رویکرد اول این است که ما یافته‌هایی داریم که فکر می‌کنیم اگر در اختیار برخی از نهادها قرار بگیرد به روند کاری آن‌ها کمک می‌کند که معمولا این کار را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال ما الان پژوهشی درباره سرمایه‌های اجتماعی و وضعیت اعتماد مردم به دولتمردان انجام داده‌ایم که اطلاعات آن بسیار مفید است. از سوی دیگر زمانی هم هست که خود نهادها از ما درخواست می‌کنند تا درباره موضوعی کار پژوهشی انجام دهیم که معمولاً نیز این کار را انجام می‌دهیم.

 

رییس مرکز سنجش افکار سازمان صداوسیما درباره سوژه‌پردازی‌هایی که در این مرکز صورت می‌گیرد، توضیح داد:‌ ما تیم‌های کارشناسی داریم که از مسائل امروز و آینده جامعه مساله‌شناسی می‌کنند. این موضوع بر اساس یک فرآیند برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد. در کل می‌توان گفت که به صورت متوسط روزی دو و نیم گزارش در مرکز افکارسنجی تولید می‌شود که این گزارش‌ها از دل روستاها تا تهران را شامل می‌شود. دو و نیم گزارش در روز را وقتی در عدد ۳۶۵ ضرب کنیم تعداد گزارش‌های مرکز افکارسنجی سازمان در طول سال به دست می‌آید. این عدد با توجه به اینکه هر کدام از گزارش‌های ما قابلیت ۱۰ گزارش را دارند، قابل توجه است. تعداد گزارش‌هایی که در مرکز سنجش افکار سازمان تولید می‌شوند شاید از گزارش‌های تولیدی گالو نیز بیشتر باشد.

 

آمار مخاطبان تلویزیونی اشتباه نیست

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقادهایی که به آمارهای اعلام شده برای مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی وارد می‌شود، بیان کرد: من فراوان این انتقادها را شنیده‌ام و این فضا را می‌شناسم، اما به نظرم هر کسی که این اعتقاد را دارد بهتر است خودش برود و نظرسنجی و نتیجه را مطرح کند. بعضی وقت‌ها دستگاه‌های دیگری هم درباره مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی نظرسنجی می‌کنند. به عنوان مثال ایسپا زمانی برای میزان مخاطبان تلویزیون نظرسنجی کرد که همیشه تعداد مخاطبان اعلام شده توسط این مرکز از تعداد مخاطبانی که ما اعلام می‌کنیم بین ۲ تا ۵ درصد بیشتر است.

رییس مرکز سنجش افکار سازمان صداوسیما یادآور شد:‌ تمام دستگاه‌های خارجی که میزان مخاطبان تلویزیون ایران را نیز نظرسنجی کرده‌اند میزان مخاطبان را ۸۵ درصد اعلام کرده‌اند. گاهی افراد فکر می‌کنند چون خودشان تلویزیون نگاه نمی‌کنند بنابراین این رسانه مخاطب ندارد اما واقعیت چیز دیگری است. آمارهای ما دقیق است و چون براساس این آمارها برنامه‌ریزی‌های کلان صورت می‌گیرد معنی ندارد که بخواهیم آمار اشتباه اعلام کنیم.

 

برای کارهای مهم صداوسیما نسخه پژوهشی می‌پیچیم

طلوعی درباره تعاملی که مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با برنامه‌های پژوهش‌محور این سازمان دارد،‌ بیان کرد: مرکز سنجش افکار دو نقش اساسی و مهم دارد. ما در برخی مواقع در حوزه سیاست‌گذاری‌های اجرایی ایفای نقش می‌کنیم و در مواقعی هم در حوزه بازخورد. در حوزه سیاست‌گذاری‌های محتوایی آن چیزی که سازمان می‌خواهد به صورت کلان به آن بپردازد ما به لحاظ محتوایی کار آن را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال در حال حاضر بحث‌های اقتصاد مقاومتی و خانواده مطرح است. اینکه آسیب‌ها چیست؟ رسانه باید چه موضعی داشته باشد و چه راهکارهایی می‌توان پیشنهاد داد؟

 

رییس مرکز سنجش افکار سازمان صداوسیما ادامه داد: نقش بعدی ما در این مرکز به پس از تولید و پخش برنامه‌ها مربوط می‌شود. یعنی پس از آنکه برنامه‌ای تولید و پخش شد ما نظرسنجی می‌کنیم که آن برنامه چقدر اقبال داشته و اینکه چقدر به هدف مشخص شده رسیده است. وقتی که گستره فعالیت ما تا این اندازه زیاد است منطقاً نمی‌توانیم در همه برنامه‌های سازمان ورود کنیم. بنابراین یک سیاست‌گذاری کلان می‌کنیم که برنامه‌های عادی موظف به پیروی از آن هستند و در یکسری از برنامه‌های سنگین که تولید آن‌ها بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست یعنی کارهای طبقه ب مثل کارهای فاخر نمایشی و مستندها نسخه پژوهشی می‌پیچیم. اما برای کارهای رده ج و د سهم ما همان سیاست کلی است که ابلاغ می‌کنیم.

 

 

 

 

  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش