جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۲۳ - ۲۴ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۶۴۷۷
رادیو و تلویزیون

چقدر می‌شود به نتایج نظرسنجی‌های رسانه ملی اعتماد کرد؟

مسابقه برنده باش,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

در خبرها آمده بود و حتما خوانده‌اید که «آخرین نظرسنجی صداوسیما نشان می‌دهد برنامه‌های خندوانه، برنده باش، حالا خورشید، ‏نود و به خانه برمی‌گردیم بالاترین آمار جلب رضایت مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس برنامه خندوانه با ۶۳ ‏درصد بیننده رتبه اول برنامه‌های شبکه نسیم و دیگر شبکه‌های سیما را به خود اختصاص داده است. مسابقه برنده باش با ۴۹ ‏درصد بیننده و برنامه‌های حالاخورشید با ۳۹ درصد، نود با ۳۸‌درصد از شبکه سه و به خانه برمی‌گردیم با ۳۱‌درصد در ‏رتبه‌های بعدی این نظرسنجی قرار دارند.» اما چقدر این نظرسنجی‌ها و نمونه‌های مشابهی که هرازچندگاهی مطرح می‌شود قابل ‏اعتماد است؟

 

آن طور که از اطلاعات این نظرسنجی برمی‌آید ۴۰۴ نفر بالای ۱۵‌سال و همگی ساکن پایتخت به سوالات پاسخ داده‌اند و ۸۱ ‏درصد زن و ۷۵‌درصد مرد بوده‌اند. تنها ۷۸‌درصد از پاسخگویان بیننده حداقل یکی از برنامه‌های شاخص شبکه‌های سیما بوده‌اند ‏و همچنین در میان گروه‌های سنی و تحصیلی، نوجوانان ۸۷‌درصد و افراد با تحصیلات راهنمایی و دبیرستان ۹۵‌درصد بیشتر از ‏سایر گروه‌ها بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند. یعنی صداوسیما هنوز در بین نوجوانان ضریب نفوذ بیشتری دارد تا رده‌بندی‌های دیگر ‏سنی. اما این سوال‌ها را می‌توان از همین اطلاعات مطرح شده، پرسید: آیا جامعه آماری ۴۰۰ نفره، آن هم بدون مشخص کردن ‏نوع نظرسنجی (میدانی، اینترنتی، تلفنی یا ترکیبی) عدد قابل اعتنایی است؟ وقتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران برای ‏بررسی نظرات ساکنان درخصوص پیاده‌راه هفده شهریور از جامعه آماری ۵۰۰ نفره استفاده می‌کند، چرا مرکز تحقیقات یا همان ‏مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما به این جامعه محدود آماری بسنده می‌کند؟ اصلا در این عدد ۴۰۰ چه رازی نهفته که دو ‏نظرسنجی «سریال‌های درحال پخش از شبکه‌های سیما» و «فیلم‌های سینمایی» همین تعداد مورد پرسش قرار گرفته‌اند؟

 

از همه اینها مهمتر، چطور می‌شود به نتایج نظرسنجی‌ای اعتماد کرد که مسئولانش در ژانربندی رسانه‌شان دچار مشکل هستند؛ ‏بر اساس کدام الگو، یک برنامه روتین و هر روزه مثل حالا خورشید باید با یک برنامه هفتگی و تخصصی -در حوزه ورزش- مثل ‏‏۹۰ در یک پیمانه قرار بگیرد؟ بر چه اساسی برنامه‌های تخصصی شبکه چهار باید با محله گل‌و‌بلبل قیاس شوند؟ اگر مبنا ‏برنامه‌های درحال پخش است و نه ژانرهای آن، چرا سریال‌ها در این نظرسنجی قرار نگرفته‌اند؟ آیا پرسش‌های مطرح شده در این ‏نظرسنجی درباره محتوا و کیفیت برنامه‌هاست یا آشنا بودن پرسش‌شونده با نام آن برنامه؟ چرا جز رتبه‌های اول، هیچ‌درصدی از ‏میزان مخاطبان هر برنامه اعلام نشده؟ آیا این هم مثل تعداد پیامک‌های ارسالی به برنامه‌های تلویزیونی جزو رازهاست و نباید ‏برملا شود؟ یا بیانش نشان می‌دهد که چقدر برخی شبکه‌های تلویزیون و حتی برنامه‌های مشهور شبکه‌های اصلی سازمان، ‏کم‌مخاطب شده‌اند؟

 

امیدی نیست که این پرسش‌های دلسوزانه به جواب برسد، امیدی هم نیست که در وضع این همه بریزوبپاش صداوسیما تغییری ‏حاصل شود، فقط کاش مدیران و تصمیم‌گیران این رسانه ملی، وقتی محرمانه‌های این نظرسنجی‌های ۴۰۰ نفره را می‌خوانند، ‏درباره بازدهی این همه شبکه و هزینه از بیت‌المال در این شرایط اقتصادی، بیشتر بیندیشند‎.

 

خیلی به خانه برمی‌گردیم‎!‎

بد نیست یک‌بار به برترین‌های تلویزیون، مفصل‌تر از فهرست اعلام شده در خبرها نگاه بیندازیم. در این مرور، به درصدهای ‏اعلام شده و تفاوت عددی‌شان دقت کنید که خودش گویای وضع رسانه ملی در نظرسنجی خودش است‎.‎

 

 دستپخت با حدود ۲۹‌درصد پربیننده‌ترین برنامه شبکه ملی ماست. درس‌هایی از قرآن، آفتاب شرقی، سیمای ‏خانواده، پایش، فرمول یک، سخنرانی رحیم پور ازغدی، صبح بخیر ایران و ثریا -بدون اعلام درصد- در رتبه‌های بعدی قرار ‏گرفته‌اند‎.‎

 

 محله گل‌وبلبل(۳) با میزان ۱۸‌درصد بیننده رتبه اول شبکه شده است. برنامه‌های مسابقه محله، ورزش از نگاه ‏دو، زنده باد زندگی، عصر خانواده و خوش‌وبش باز هم بدون اعلام درصد، در رتبه‌های بعدی هستند‎.

 

  مسابقه برنده باش با ۴۹‌درصد در رتبه نخست شبکه و دوم تلویزیون است و حالاخورشید و نود با ۳۹ و ۳۸ ‏درصد رقابت تنگاتنگی با هم دارند. گزارش ورزشی، گزارش برتر، سمت خدا، کاملا دخترانه، بدون توقف و فوتبالیسم -بدون ‏اعلام درصد- رتبه‌های چهارم تا نهم را به خود اختصاص داده‌اند‎.

 

چهارسوی علم، بدون اعلام‌درصد بیننده پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه شده و شوکران، سینماگرام، معرفت، ‏شب‌های هنر، هنرنامه در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند‎.

 

  برنامه به خانه برمی‌گردیم با ۳۱‌درصد بیننده پراقبال‌ترین است و برنامه‌های درشهر و تهران ۲۰ نیز پس از آن ‏قرار گرفته‌اند‎.

 

 خندوانه را با ۶۳‌درصد بیننده -یعنی پربیننده‌ترین برنامه کل تلویزیون- در خود جای داده. شبی با عبدی با ۲۶ ‏درصد بیننده در رتبه بعدی است و کتاب باز، قاچ و چهل‌تیکه در رتبه‌های پس از آن جای گرفته‌اند‎.

 

برنامه دکترسلام با ۱۱‌درصد بیننده اول و برنامه‌های صبحی دیگر، کنکور، فرصت برابر و آخ‌جون ‏کارتون در رتبه‌های بعدی هستند‎.

 

برنامه‌های چوب‌خط و عصرانه نیز با آماری نزدیک ولی اعلام نشده(!) در سکوی اول برنامه‌های شبکه افق ‏قرار گرفته و برنامه دوران و آفاق بعد از این دوبرنامه قرار گرفته‌اند‎.

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 11
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش