چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۹۰۹۰۰۰۰۲

نظر مراجع تقلید درمورد حکم شرعی کاشت ناخن

حکم شرعی کاشت ناخن,حکم شرعی کاشت ناخن از نظر آیت الله خامنه ای,درباره حکم شرعی کاشت ناخنحکم شرعی کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید
به تازگی بعضی از آرایشگران خانم برای جلب مشتری و کسب درآمد بیشتر، به تبلیغ و بازارگرمی برای کاشت ناخن می پردازند و بیان می کنند که حکم شرعی کاشت ناخن از دیدگاه فلان مرجع تقلید، هیچ خللی در انجام واجبات شرعی مثل غسل و وضو ایجاد نمی کند. این مسئله حتی در بعضی بروشورهای تبلیغاتی آرایشگری هم به چشم می خورد، به این ترتیب به فراگیر شدن کاشت ناخن دامن می زنند.

کاشت ناخن

کاشت ناخن برای زیبایی بیشتر ناخن ها انجام می شود که امروزه بسیار فراگیر شده است و افراد دلیل های خاص خود برای کاشت ناخن مانند عدم زیبایی ناخن ها و یا شکننده بودن آن ها عنوان می کنند. انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی سبب می شود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست به هر کاری بزند و راههای عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند. زمانی برای تزیین ناخن از لاک های رنگی استفاده می شد، بعد ناخن های مصنوعی به بازار آمد، چند وقتی نگین های ناخن مُد شد و امروزه هم مشتریان کاشت ناخن، پایه ثابت آرایشگاه های زنانه هستند. در سال های گذشته تب “کاشت ناخن” در بین زنان بسیار فراگیر شده است.

آیا وضو، غسل و نماز با ناخن کاشته شده صحیح است یا باطل؟

بر اساس نظر اغلب علمای فقیه، کاشت ناخن یا چسباندن ناخن، از روی عمد، برای وضو و غسل مانع ایجاد می کند که از رسیدن آب به ناخن جلوگیری می نماید و باید در نخستین فرصت برای نماز برداشته شود در غیر این صورت وضو و غسل و نماز باطل می شود. وضو و غسل جبیره صرفا در مواردی مثل تنگی وقت نماز و یا در سفر بودن و یا به هنگام شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه و برداشتن مانع وجود ندارد درست است، به جز این موارد حکم شرعی کاشت ناخن برای وضو و غسل جبیره اشتباه و باطل می باشد و باید در اسرع وقت اقدام به برداشتن ناخن نمائید در غیر این صورت نماز نیز باطل می شود.

حکم شرعی کاشت ناخن مصنوعی مکارم شیرازی,حکم شرعی کاشت ناخن,نظر امام خمینی (ره) درمورد حکم شرعی کاشت ناخناطلاعاتی درباره حکم شرعی کاشت ناخن

بعضی از علما به غیر قابل برداشت بودن ناخن پرداخته اند که باید نظر مرجع تقلید خود را بطور کامل بررسی نمود تا هیچ تردیدی در انجام وضو یا غسل و نماز باقی نماند. متأسفانه بعضی از افراد با ساده انگاشتن مسائل، این برداشت را از حکم مراجع دارند که چون برداشتن ناخن ها دشوار است و خود علما هم وضو و غسل جبیره را برای این امر قرار دادند، پس به آسانی میتوان با کاشت ناخن، وضو، غسل و نماز را انجام داد، در صورتیکه عده ای از افراد با اشتباه و تحلیل نادرست از احکام الهی، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را هم فراهم می کنند. در  زیر، نظر ۶ تن از مراجع عظام تقلید در مورد حکم شرعی کاشت ناخن را بخوانید:

* نظر امام خمینی (ره) درمورد حکم شرعی کاشت ناخن

دیدگاه امام خمینی درباره ی حکم شرعی کاشت ناخن اینست که نماز خواندن با ناخن کاشته، ایراد ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بدین ترتیب، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش درست نیست. در نتیجه، در صورتیکه با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش درست نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید با وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در اینصورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو).

* حکم شرعی کاشت ناخن از نظر حضرت آیت الله خامنه ای

در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنابر نظر امام خامنه ای درمورد حکم شرعی کاشت ناخن اینگونه است که، وضو و غسل باطل است مگر اینکه شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در اینصورت وضو و غسلش صحیح است و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده می شود نه این که روی جبیره شسته شود. 

* حکم شرعی کاشت ناخن از نظر آیت الله سیستانی

حکم شرعی کاشت ناخن از نظر آیت الله سیستانی جایز نیست. چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل و تیمم خواهد بود. بنابراین کسی که ناخن مصنوعی کاشته باید آن ها را برای غسل و وضو از بدن جدا کند و در صورت داشتن عسر و حرج باید نیت غسل و وضوی جبیره ای کند. همچنین باید تیمم نماید و اگر با علم به این مسأله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد احتیاط واجب آن است که پس از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنظر میرسد ناخن مصنوعی عرفاً زینت به حساب می آید ولی در صورتی که شک دارد حکم زینت را نخواهد داشت.

حکم شرعی کاشت ناخن از نظر آیت الله سیستانی,حکم شرعی کاشت ناخن مصنوعی,حکم شرعی کاشت ناخنحکم شرعی کاشت ناخن دائمی

* نظر آیت الله صافی گلپایگانی درخصوص حکم شرعی کاشت ناخن

حکم شرعی کاشت ناخن از منظر آیت الله صافی گلپایگانی به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آنرا بردارند، اشکال دارد؛ ولی اگر شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل بعنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم بدل از غسل هم کند.

* آیت الله مکارم شیرازی و حکم شرعی کاشت ناخن

آیت الله مکارم شیرازی درخصوص حکم شرعی کاشت ناخن میگوید در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آنرا ترک کنند و اگر ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای بگیرند.

* دیدگاه آیت الله بهجت درمورد حکم شرعی کاشت ناخن

فردی که اصلاً ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، طبق نظر آیت الله بهجت درمورد حکم شرعی کاشت ناخن اینست که آن ناخن جزء بدن او محسوب نمی شود؛ زیرا رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست. به علت اینکه اضطرار ندارد. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل اشکال بوجود می آید و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن، امر واجب به حساب می آید و پیش از وقت نماز هم خلاف احتیاط است ولی در صورتیکه این کار را کرد و موقع وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل، عمل به جبیره کند. 

حکم شرعی کاشت ناخن,حکم شرعی کاشت ناخن مصنوعی مکارم شیرازی,حکم شرعی کاشت ناخن از نظر آیت الله خامنه اینظر علما درمورد حکم شرعی کاشت ناخن 

گردآوری: بخش مذهبی سرپوش

  • 17
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۸
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
ویژه سرپوش