چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
۲۳:۳۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۱۸۳۴
اختراعات و پژوهش های علمی

توسعه میکروربات‌هایی به منظور مسواک‌زدن دندان

میکروربات‌,مسواک زدن با ربات

همچون بسیاری از کارهای ساده که امروزه توسط ربات ها انجام می شود، به نظر می رسد به زودی راهی برای سپردن مسواک زدن به ربات ها نیز وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه میتواند کاری آزاردهنده باشد و حتی افرادی که به این روال پایبند هستند، امکان دارد بعضی از نقاط دهان (Mouth) و دندان را جا بیاندازند و دچار مشکل شوند. بخشی از علت بروز این مشکل به این دلیل است که مسواک ها با در نظر گرفتن تفاوت های شکل یا فاصله دندان های افراد مختلف طراحی و ساخته نمی شوند.

مهندسان دانشگاه پنسیلوانیا مجموعه ای از میکروربات هایی را با قابلیت تغییر شکل توسعه داده اند که میتوانند به شکل نخ دندان در بیایند. این ربات ها نه تنها پلاک های دندان (Tooth) را پاک می کنند، بلکه با آزاد کردن ترکیبات ضد میکروبی، باعث از بین رفتن باکتری های مضر می شوند.

میکروربات ها با تغییر شکل مؤثر، این مشکل را حل می کنند. این ربات های کوچک از نانوذرات اکسید آهن تشکیل شده اند و می توان آن ها را به شکل های مختلفی درآورد و با استفاده از میدان های مغناطیسی کنترل کرد. به این ترتیب، این ذرات را می توان به شکل نخ دندان مرتب کرد تا پلاک های سطح دندان را مسواک بزنند، یا میتوان برای تمیز کردن بین دندان ها آنها را تبدیل به رشته های نخ مانند نازک تری کرد.

ولی این میکروربات ها فقط دندان ها را به صورت مکانیکی تمیز نمی کنند، بلکه اکسید آهن به عنوان فعال کننده پراکسید هیدروژن شناخته می شود و واکنشی را ایجاد می کند که رادیکال های آزاد تولید می کند که باکتری ها و زیست لایه های چسبنده ای را که روی دندان ایجاد می شود را از بین می برد. زیست لایه، اجتماعی از سلول های میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شده اند.

پژوهشگران این گروه ابتدا سیستم خود را بر روی یک صفحه مسطح از مواد مصنوعی شبیه به سطح دندان آزمایش کردند. سپس، آنها به کنترل حرکات میکروربات ها بر سطح واقعی تری از مدل های سه بُعدی دندان پرداختند. در نهایت ، میکروربات ها بر روی دندان های واقعی انسان آزمایش شدند. این ربات ها در دستگاهی قرار گرفته بودند که آنها را به گونه ای که باید، در دهان مرتب می کرد.

آزمایش ها نشان داد که این میکروربات ها میتوانند بطور مؤثر پلاک ها و زیست لایه ها را از بین ببرند و باکتری های بیماری زا را تا میزانی که قابل تشخیص نباشند، کاهش دهند. این تیم همچنین نشان دادند که قادر به کنترل دقیق استحکام و طول نخ های رباتیک با تنظیم میدان مغناطیسی هستند و به طوری که سر آن ها به اندازه کافی برای تمیز کردن دندان ها محکم و برای لثه ها نرم باشد.

به عقیده پژوهشگران، قابلیت سفارشی سازی این سیستم باعث می شود که این میکروربات ها دندان های افراد را بهتر تمیز کنند، در حالی که عدم نیاز به کنترل آن ها با دست باعث می شود افرادی که مهارت های حرکتی ظریف کمتری دارند نیز بتوانند از سلامت دهان و دندان خود مراقبت کنند.

هنوز مشخص نیست که این سیستم در یک دستگاه تجاری چه ظاهری خواهد داشت، اما محققان در حال بررسی دستگاه های مناسب دهان هستند که امکان دارد شبیه به سایر سیستم های تمیزکننده سریع دندان باشد.

این تحقیقات جدید در مجله ACS Nano منتشر شده است.