جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۹:۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۷۵۹۸
هنرهای تجسمی

فناوری‌هایی که به دنیای موزه‌ها راه پیدا کرده‌اند

موزه,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
موزه متروپولیتن در نیویورک با مجموعه بزرگی از آثار هنری، یکی از معروف‌ترین و پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های جهان است. با این حال، این مجموعه عظیم با همان مشکلی روبه‌روست که سایر موزه‌ها در عصری که چشم ما به صفحات نمایش عادت کرده، چگونه با دنیای دیجیتال رقابت کند؟

به گزارش ایسنا، استفاده از فناوری در موزه‌ها، کم کم به پدیده‌ای آشنا تبدیل می‌شود. حالا، اولین کاری که متخصصان امنیتی موزه در پیش می‌گیرند، این است که به پیشرفت‌های اخیر در فناوری نگاهی بیندازند؛ هم برای رضایت بازدیدکنندگان و هم برای حفاظت بهتر از مجموعه‌هایشان.

 

ضرورت فناوری برای موزه‌ها

موزه ها به خوبی می‌دانند که مجبورند با رشد قارچ گونه‌ی بازی‌های موبایلی و هزاران خروجی خبری که با یک اشاره انگشت، اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، رقابت کنند. این رویه فرصت‌های زیادی را هم پیش روی موزه‌ها قرار می‌دهد و کمک می‌کند مجموعه‌هایشان را برای مردم در دسترس‌تر کنند، به آن‌ها آموزش دهند و به شکلی مقرون به صرفه، بازدید از موزه را به تجربه‌ای بهتر تبدیل کنند.

 

مار دیکسون، مشاور رسانه‌های جمعی و تولید مخاطب می‌گوید: نسل جدید آدم‌های موزه‌رو که از کودکی غرق در دنیای تلفن‌های هوشمند بوده‌اند، انتظار دارند در موزه  نیز با ایده‌های نو روبه‌رو شوند. فناوری حالا بخشی از رفتار ماست. اگر سعی نکنیم آن را در موزه‌ها نیز بگنجانیم، موزه به نفع دیگر جذابیت‌ها کنار می‌رود.

 

وی ادامه می‌دهد: با این حال، من به موزه شگفت‌انگیز Naturhistorisches در وین رفتم که اصلا از فناوری بهره‌ای نبرده بود اما تجربه بسیار لذت‌بخشی برای من ساخت. در نتیجه مهم است که به جامعه مخاطب نگاه کنید و ببینید چه خواسته‌ای دارند و آیا فناوری که قرار است به کار بگیرید با شرایط و اشیا موزه متناسب هستند یا نه.

 

شبکه کامپیوتری موزه‌ها (MCN) در آمریکا در سال ۱۹۶۷ پایه‌ریزی شده و به گفته اریک لانگو، مدیر اجرایی، با برگزاری کنفرانس‌های سالانه، به موزه‌ها کمک می‌کند جای پای خود را در دنیای دیجیتال محکم کنند. یکی از کلیدی‌ترین دستاوردهای کنفرانس MVN در مینه‌پولیس در آمریکا، این بود: اول مردم، بعد تکنولوژی. کنفرانس با نیم‌نگاهی به عدالت اجتماعی، به دنبال این بود که موزه‌ها چگونه می‌توانند از ابزارهای دیجیتالی برای بهبود زندگی مردم استفاده کنند.

 

لانگو بر این باور است چالشی که هر سازمان فرهنگی یا موزه با آن روبه‌روست، تا حد زیادی به ابعاد و بزرگی آن سازمان بستگی دارد. او می‌گوید: طی ۱۵ سال گذشته، موسسات بزرگ گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند. مثلا دپارتمان رسانه‌های دیجیتال موزه متروپولیتن در نیویورک، ۷۰ کارمند دارد و ۷۰ نفر دیگر از سخت‌افزارهای تکنولوژیک این موزه مراقبت می‌کنند. . آن‌ها به جای مقابله با فیس‌بوک و یوتیوب، درک کرده‌اند که این سرویس‌ها، فرهنگ نوینی را پایه‌ریزی کرده و ماموریت متروپولیتن در نیویورک این است که راهی برای تطبیق خود با این فرهنگ پیدا کند.

 

او می‌گوید: با تمام این‌ها، موزه‌ها باید مراقب باشند در دام آخرین نوآوری‌های دیجیتالی نیفتند، بلکه ابزارهای تکنولوژیک درست را به خدمت بگیرند که پیش از هر چیز از اهداف و ماموریت‌هایشان حمایت کند.

 

فناوری‌هایی که به دنیای موزه‌ها راه پیدا کرده‌اند

مار دیکسون، مشاور رسانه‌های جمعی و تولید مخاطب می‌گوید: گاهی می‌توان از فناوری‌هایی به سادگی وای‌فای و عکاسی با موبایل استفاده کرد. این فناوری، بعدها پیشرفته‌تر  می‌شود؛ مثلا موزه بریتانیا در قصر گمشده یا The Lost Palace اپلیکیشن صوتی جدیدی را به خدمت گرفته که یک قلب تپنده است که وقتی بازدیدکننده‌ها مسیر باستانی حرکت چارلز اول به سمت چوبه دار را طی می‌کنند، ضربان آن شدیدتر می‌شود. یا فناوری واقعیت افزوده به بازدیدکننده‌ها امکان می‌دهد تلفن همراه یا تبلت خود را روی یک اثر باستانی بگیرند و بخش‌های از بین رفته آن را به صورت سه‌بعدی ببینند.

 

از دهه ۱۹۵۰، سنسورهای مادون قرمز پسیو (PIRs) اصلی‌ترین ابزار حفاظتی در موزه‌ها بوده‌اند و همچنان کارایی دارند. در این روش، با کمک دتکتوری که به سقف چسبیده و تشعشعات را به سمت پایین می فرستد، یک دیواره رادیویی ضخیم در مقابل آثار موزه ایجاد می‌شود که از آن حفاظت می‌کند و البته ارتفاع سقف عامل محدودکننده‌ای برای این دستگاه‌هاست.

 

محبوبیت RFID یا شناسایی با کمک امواج رادیویی در دنیای هنر رو به گسترش است، خصوصا اگر تگ RFID به قدر کافی کوچک باشد که در قسمت بالایی قاب نقاشی جای بگیرد. تگ‌گذاری قاب‌های نقاشی به کمک RFID، در برابر دزدانی که می‌خواهند پرده نقاشی را پاره و آن را از قابش جدا کنند، کارایی ندارد و بیشتر، زمانی به کار می‌آید که اشیا به صورت قرضی از یک گالری به گالری دیگر منتقل می‌شوند.

 

تشخیص حرکت و تحلیل ویدئویی از دیگر فناوری‌هایی است که به جلوگیری از سرقت آثار هنری کمک می‌کند. با این حال یک دزد با اعتماد به نفس که در نهایت آرامش نقاشی کوچکی را در کیسه خرید می‌گذارد، سناریوی راحتی برای این الگوریتم نیست و در آن سوی ماجرا، گاهی رفتارهای معمولی، زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد.

 

دیکسون می‌گوید: گام بزرگ بعدی که موزه‌ها برخواهند داشت، فناوری‌های پوشیدنی است. ما همین حالا هم از ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنیم، اما موزه‌ها فعلا راهی برای مطابقت دادن این فناوری با تجربه بازدید از موزه پیدا نکرده‌اند.

 

منابع:

https://www.digitaltrends.com

 

https://www.sourcesecurity.com

 

https://advisor.museumsandheritage.com

 

https://whc.unesco.org

 

https://link.springer.com

 

https://link.springer.com

 

https://files.eric.ed.gov

 

https://globalheritagefund.org

 

https://www.digitaltrends.com

 

  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش