شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۳۱ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۹۰۵۵۱
فیلم و سینمای ایران

درباره یک شایعه سینمایی که بار دیگر پررنگ شده است؛ حجاب برداشت دو

نخستین‏ بار محمدرضا شفیعی، تهیه ‏کننده و فعال رسانه‏ای بود که با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود اعلام کرد، برخی پروژه‏های سینمایی، پلان‏های‌شان را با دو وضعیت بی‏ حجاب و باحجاب ثبت می‏کنند. او در توئیتر نوشت: «امروز متوجه شدم برخی فیلم‏های سینمایی در حال فیلمبرداری، پلان‏های خود را با دو وضعیت با حجاب و بی‏حجاب برداشت می‏کنند. جنگ ترکیبی دشمن با ایجاد محاسبات غلط برای برخی سینماگران، با بصیرت آن‏ها چه کرده است؟» خبری که با واکنش‏های ضد و نقیضی در فضای مجازی و شبکه‏ های اجتماعی همراه شد. برخی آن را شایعه‌پراکنی جهت تخریب سینماگران و بدنامی آنها دانستند و برخی هم به‌رغم تکذیب نهادهای رسمی، بر صحت آن تاکید داشتند.

واکنش سازمان سینمایی

با انتشار این خبر در فضای مجازی، به فاصله اندکی مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی نسبت به انتشار خبر تولید آثار سینمایی به دو وجه بی‏ حجاب و باحجاب واکنش نشان داد و صحت آن را رد کرد. بهمن حبشی، مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی در واکنش به خبر فیلمبرداری برخی آثار سینمایی در دو شکل بی‏حجاب و با حجاب گفت: براساس اطلاع موثق سازمان سینمایی، چنین خبری صحت ندارد و هیچ یک از فیلمهای سینمایی در حال تولید دست به چنین اقدام قانون‌شکنانه‏ای نزده‏اند و تاکید کرد: بدیهی است در صورت صحت چنین خبری، فیلم موردنظر در هر مرحله‏ای از ساخت و تولید، متوقف و تبعات جبران‌ناپذیری برای سازندگان اثر در پی خواهد داشت.

حبشی ادامه داد: توصیه ما به‌عنوان سازمان سینمایی به سرمایه‌گذاران، تهیه ‏کنندگان و کارگردانان این است که مراقب اسم، اعتبار و سرمایه خود باشند، چراکه تبعات هرگونه تخطی از قوانین رسمی کشور متوجه عوامل اصلی خواهد بود. او عنوان کرد: سینمای ایران همواره سینمایی شریف، قانونمند و متعالی بوده و بدون تردید مطابق با قوانین رسمی و موجود کشور به حیات پربرکت خود ادامه خواهد داد. مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی اعلام کرد: براساس پیگیری‏ها و اطلاع دقیق مسئولان سازمان سینمایی، پروژه‏های در حال تولید کاملا منطبق بر قوانین و مقررات در حال تولید است و حاشیه‏سازی‏ها تاثیری بر روند طبیعی تولید و زیست حرفه‏ای و قانونمند سینماگران نخواهد گذاشت.

سیاست دوگانه حجاب در سینما

مسئله حجاب در سینمای ایران و چالش‏های مرتبط با آن در تولید و نمایش فیلم، موضوع امروز نیست و بعد از پیروزی انقلاب و طی این چهار دهه، در شمایل و اشکال مختلفی مطرح شده که شاید یکی از مهم‌ترین فرازهای آن مربوط به مشکلاتی است که برای فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری در استفاده از کلاه‌گیس برای زنان پیش آمده بود. قصه از این قرار بود که نمایی از فیلم توقیف‌شده «کاناپه»، ساخته کیانوش عیاری در شبکه‏های اجتماعی منتشر شده بود که بازیگران زن در صحنه‏های داخلی کلاه‏گیس دارند. فیلم «کاناپه»، سال ۱۳۹۵ ساخته شد و از آن زمان تا امروز توقیف است، دلیل این توقیف هم استفاده از کلاه‌گیس برای حضور بازیگران خانم بدون حجاب در فیلم اعلام شد. جالب اینکه بازیگران زن زمان فیلمبرداری موهای سرشان را تراشیده بودند، برای اثبات این موضوع که از کلاه‌گیس استفاده کرده‏اند و موهای خودشان نیست. اما نکته جالب توجه که بار دیگر مشکل فیلم کاناپه و استانداردهای دوگانه درباره بازنمایی حجاب در سینمای ایران را پیش کشید، این بود که در سال ۹۹ از تلویزیون سریال «روزهای ابدی»، ساخته جواد شمقدری (رئیس سازمان سینمایی دوره محمود احمدی‏نژاد) از آنتن شبکه یک سیما پخش شد که اتفاقا با استفاده از همین کلاه‌گیس زنان بدون حجاب در آن سریال به ایفای نقش پرداختند.

حسین شمقدری (فرزند جواد) در ارتباط با این اتفاق در توئیتی نوشت: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشان می‏دادند، حتی در خانه! همان موقع مسئله را با امام(ره) مطرح می‏کنند، شنیده شده پیشنهادی می‌آید که از کلاه‏گیس استفاده کنید. ‏حالا جواد شمقدری (پدرم)، در سریال «روزهای ابدی» از این راهکار استفاده می‏کنند». همان موقع بعد از این توئیت اتفاقا بحث‏ها داغ شد، به‌خصوص که در زیر همین توئیت امید رئیس دانا (آهنگساز) نوشت: « برای شما آزاده، ما همین کار را در فیلم «کاناپه»، کردیم ولی فیلم‏مان توقیف شد». او در مورد وضعیت کاناپه گفت: «این فیلم در خواب زمستانی است. به‌واسطه یک سوءتفاهم چهار پنج ساله. مسئله حجاب است. موهای بازیگران خانم فیلم با نمره چهار زده شد و کلاه گیس گذاشتیم و فقط در خلوت خانه خودشان به این شکل هستند، ولی وقتی بیرون یا اداره می‏روند، طبق قوانین جمهوری اسلامی حجاب دارند.» اما همان موقع عیاری در این باره گفت: «این روزها صحبت‏هایی است درباره اینکه چرا در روزهای ابدی حجاب به این شکل است. از این فضای ایجادشده به اینجا رسیدم که خوشحالم آقای شمقدری این‌کار را کردند. با هر تعریفی کاری که آقای شمقدری کردند، یک گام رو به جلو است‏.»

حجاب و چالش قاتل و وحشی

ازجمله فیلم‏های توقیفی سینمای ایران در سال‌های اخیر «قاتل و وحشی»، ساخته حمید نعمت‏الله است که اولین فیلمی بود که تقاضای حضورش در چهلمین جشنواره فیلم فجر رسانه‏‏ای شد؛ فیلمی که در دو دوره قبل خود کنجکاوی‏های زیادی برای دیدنش ایجاد شد. اما در دوره سی‏وهشتم به‏دلیل اختلافات مالکیتی از جشنواره فیلم فجر بیرون ماند و در دوره گذشته اعلام شد، آرایش مو و سیمای لیلا حاتمی باعث توقیف فیلم شده است. با اینکه بازی بازیگران زن با موهای تراشیده، موضوعی حل‌شده در سینمای ایران است که بارها تکرار شده، اما سعید رجبی فروتن، معاون وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در برنامه تلویزیونی هفت اعلام کرد، سر تراشیده لیلا حاتمی از حد متعارف خارج بوده است: «در برخی آثار، زمان کوتاهی اختصاص به نمایش سر بدون موی زن دارند و در برخی آثار مثل «قاتل و وحشی»، بخش اعظمی. این کار به تشخیص و زعم شورای پروانه نمایش، از آن حد متعارف خارج است که امید داریم و خوشبین هستیم که با اصلاحات و تمهیدات تصویری ویژه بتواند امکان نمایش پیدا کند».

سخن پایانی

اگر بخواهیم در یک فرآیند و جریان‌شناسی تاریخی به مسئله حجاب و چالش‏های آن در سینمای ایران بپردازیم، دست‌کم تا کنون سه موقعیت چالشی را می‏توانیم مطرح کنیم. یکی از مصادیق، بدحجابی در فیلم‏های سینمایی است که برخی به آن معتقدند و بر همین اساس می‏گویند، به همین دلیل بسیاری از فیلم‏های سینمایی قابل پخش در تلویزیون نیست و حتی برخی از مدیران تلویزیونی هم به تهیه‌کنندگان و کارگردان‏ها توصیه می‏کنند شاخص‏های حجاب در سینما را بر مبنای ملاحظات تلویزیونی رعایت کنند تا آثارشان از شبکه‏های تلویزیونی پخش شود. چالش دوم درباره حجاب، بازیگرانی هستند که کشف حجاب کردند که با این اتفاق، هم فیلم‏ها و سریال‏های قبلی آنها دیگر قابل پخش نیست، هم بعد از این از ادامه فعالیت در سینما تا اطلاع ثانوی محروم مانده‌اند.

حالا با انتشار این خبر سینمای ایران در ارتباط با حجاب با چالش تازه‏ای مواجه شده که پیش از این سابقه نداشته است. گرچه با تکذیب سازمان سینمایی هنوز این چالش به مرحله عمل نرسیده است. درواقع چالش حجاب در سینمای ایران هم چند مرحله تاریخی متفاوت را تجربه کرده، هم این چالش در دو ساحت رخ داده است. یکی از منظر درون سینمایی و مسائل مرتبط با پوشش بازیگر در درون فیلم و دیگری از منظر برون‌سینمایی که حالا با کشف حجاب و احتمال برداشت‏های دوگانه از حجاب وارد فاز تازه‏ای شده است و به‌نظر می‏رسد آینده سینما در قبض و بسط این برداشت‏های دوگانه با چالش‏های پررنگ تری در تولید و اکران فیلم‏های سینمایی مواجه شود.

hammihanonline.ir
  • 15
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش