جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۴:۴۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۴۵۱۷
فیلم و سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر ژانر اسلشر؛ وحشت با چاشنی خشونت

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان
فیلم‌های اسلشر، از تمام ژانر‌های فیلم‌های ترسناک، بیش از همه می‌توانند مخاطب را به خشونت تشویق کنند. بهترین فیلم‌های اسلشر درست مثل بهترین فیلم‌های ترسناک، داستانی هدف‌دار و پر از ایده دارند. این فیلم‌ها شما را مجبور می‌کنند از خودتان بپرسید: هنگام تماشای این اتفاق‌های وحشتناک تا کجا ادامه داده و کجا از تحمل شما خارج می‌شود؟

معمولا فیلم‌های اسلشر در زیرگروهی از فیلم‌های ترسناک دسته‌بندی می‌شوند. این فیلم‌ها معمولا زنان به خاطر جاذبه‌ی جنسی‌شان مجازات می‌شوند.

فیلم‌های اسلشر، از تمام ژانر‌های فیلم‌های ترسناک، بیش از همه می‌توانند مخاطب را به خشونت تشویق کنند. بهترین فیلم‌های اسلشر درست مثل بهترین فیلم‌های ترسناک، داستانی هدف‌دار و پر از ایده دارند. این فیلم‌ها شما را مجبور می‌کنند از خودتان بپرسید: هنگام تماشای این اتفاق‌های وحشتناک تا کجا ادامه داده و کجا از تحمل شما خارج می‌شود؟

۱۰. اپرا

عنوان اصلی: Opera

سال ساخت: ۱۹۸۷

کارگردان: داریو آرجنتو

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

تصور کنید مجبور به دیدن وحشتناک‌ترین چیز‌هایی که تصور می‌کنید ببینید؛ و هر چقدر هم که تلاش کنید نتوانید چشم‌هایتان را ببندید، تصورش سخت است نه؟ این سرنوشت وحشتناکی است که در انتظار بتی (کریستینا مارسلیاچ)، بازیگر جوانی که در اقتباسی از داستان لیدی مکبث در نقش شخصیت اصلی این اثر بازی می‌کند، است.

در زمان‌هایی غیر قابل‌پیش‌بینی و دور از ذهن، فردی که چهره‌اش را با ماسک پوشانده بود، او را به جایی بسته و زیر پلک‌هایش سوزن می‌گذارد تا او را مجبور به تماشای کشته شدن یکی از کسانی که دوست دارد، بکند. ترکیب این تصاویر وحشتناک و گناهی که بازمانده‌ی این اتفاقات حس می‌کند، به نظر وحشتناک می‌رسد. علاوه بر این مارسلیاچ معصومیت خاصی را وارد نقش بتی می‌کند که همدردی مخاطب را برمی‌انگیزد.

۹. جیغ

عنوان اصلی: Scream

سال ساخت: ۱۹۹۶

کارگردان: وس کریون

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

این کارگردان فیلم‌های ترسناک با «کابوس جدید وس کریون» موفق شد با نوع جدیدی از روایت‌گویی از کلیشه‌های معمول ژانر خودش فاصله بگیرد، اما در «جیغ» بود که توانست این کار را بدون نقص پیاده کند. «جیغ» از همان تیتراژ ابتدایی فیلم هنر خودش را به مخاطب ارائه کرده و شخصیت بد شنل‌پوش خود را که به Ghostface معروف شد را به مخاطب معرفی می‌کند.

داستان این فیلم در شهر کوچکی روایت می‌شود که کودکان آن تمام فیلم‌های ترسناک را دیده‌اند و پایان همه‌ی آن‌ها را می‌دانند-، اما متاسفانه شخصیت بد فیلم هم از این موضوع خبر دارد و از آن برعلیه قربانیانش استفاده می‌کند. در زمان‌هایی که بین اتفاقات روتین و تکراری گیر افتاده‌اید، درست مثل زمانی که به نظرتان پایان داستان این فیلم را می‌دانید، «جیغ» این چرخه‌ی تکراری را شکسته و شما را شگفت‌زده می‌کند.

۸. کندی من

عنوان اصلی: Candyman

سال ساخت: ۱۹۹۲

کارگردان: برنارد رز

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

این فیلم بر اساس داستان کوتاه سال ۱۹۸۵ کلایو بارکر، “ممنوعه”، ساخته شده است. مکانی که داستان فیلم در آن اتفاق می‌افتد، یک مجتمع مسکونی، آن را از سایر فیلم‌های اسلشر متفاوت می‌کند. کارگردان برنارد رز داستان را از لیورپولی که بارکر انتخاب کرده بود به خانه‌های مسکونی کابرینی گرین در شیکاگو منتقل کرد، جایی که بی‌توجهی و جرم و جنایت شرایط زندگی اسفناکی را برای ساکنانش رقم زده بود. تصمیمی کاملا هوشمندانه که توجه اصلی داستان از تفاوت طبقاتی را به تبعیض‌های نژادپرستانه تغییر داد.

تونی تاد در «کندی‌من» که داستان آن از فیلم‌های اسلشر معمولی عمق بیشتری داشته، بازی بی‌نظیری از خودش ارائه کرده است. صدای او طوری است که بعد از اتمام فیلم هم در یاد مخاطب می‌ماند. با اینکه این شخصیت منفی به شهرت سایر شخصیت‌های منفی فیلم‌های اسلشر نرسید، اما به هر حال اسم و رسمی برای خود به هم زد. این شخصیت در دو دنباله‌ی این فیلم Candyman: Farewell to the Flesh (۱۹۹۵)‎ و «کندی‌من: روز مرگ» (۱۹۹۹) نیز حضور داشت.

۷. در لباسی خیره‌کننده

عنوان اصلی: Dressed to Kill

سال ساخت: ۱۹۸۰

کارگردان: برایان دی پالما

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

در حالی که بیشتر شاهکار‌های استاد تعلیق، برایان دی پالما فیلم‌هایی مثل اقتباس او از داستان خون‌آلود استیون کینگ «کری» را به تصویر کشیده باشند و فیلم مهیج «انفجار» با حضور جان تراولتا است، اما این کارگردان در اصل با سه فیلم آزار دهنده‌ی مهیج روانشناسانه که حال و هوایی شبیه آثار هیچکاک داشتند، به شهرت رسید: Body Double، «وسواس» و احتمالا معروف‌ترین فیلم او Dressed to Kill.

این کارگردان بعد از آن نیز به ساخت فیلم‌هایی از این دست با بودجه‌ی کم ادامه داد که نتیجه‌ی آن آثاری مثل «ماموریت: غیرممکن»، «چشمان مار»، «راه کارلیتو»، «صورت زخمی» و «تسخیرناپذیران» بود. فیلم با حرکات بی‌نظیر دوربین بسیار ترسناک از آب درآمده و ترکیب آن با آهنگ‌سازی بی‌نظیر پینو دوناژیو بی‌نظیر شده است.

۶. لئوپارد من

عنوان اصلی: The Leopard Man

سال ساخت: ۱۹۴۳

کارگردان: ژاک تورنر

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

درست بعد از اینکه در یک شهر کوچک در نیومکزیک، صاحب یک کلوب شبانه (دنیس اوکیف) پلنگی را که برای جذب مشتری به کلوب خود آورده بود گم می‌کند، چندین قتل اتفاق می‌افتند. قربانیان این قتل‌ها زخم‌هایی عمیق بر خود داشتند، که احتمالا باید کار یک پلنگ باشد نه؟ یا اینکه کار قاتلی که با انجام این کار می‌خواهد قتل‌ها را کار این پلنگ جلوه دهد؟ تهیه‌کننده‌ی این فیلم ول لیوتون می‌دانست چطور با بودجه‌ی کم فضایی کاملا ترسناک ایجاد کند. The Leopard Man بودجه‌ای ۱۵۰۰۰۰ دلاری داشت و حدود ۶۶ دقیقه است.

امضای این تهیه‌کننده هم صحنه‌ای است که زنی جوان به تنهایی در شب در حال راه رفتن است؛ و The Leopard Man هم صحنه‌ای بی‌نظیر از این تصویر دارد: وقتی که مادر دختری جوان او را از خانه‌شان بیرون میندازد، او مجبور می‌شود در خیابان راه برود، بعد از مدتی حس می‌کند کسی او را دنبال می‌کند. او به سمت خانه می‌رود و در حالی که می‌داند کسی به دنبال اوست محکم بر در خانه می‌کوبد، اما باز هم مادرش در را باز نمی‌کند. ناگهان در زدن متوقف شده و از زیر در خون ریخته شده بر روی زمین دیده می‌شود. با اینکه به نظر اصلا پیچیده نمی‌رسد، اما به شدت تاثیرگذار و ترسناک است.

۵. کلبه

عنوان اصلی: The Lodger

سال ساخت: ۱۹۴۴

کارگردان: جان براهام

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

The Leopard Man یک سال قبل از The Lodger بر روی پرده رفت و عنوان اولین فیلم اسلشری که قاتل زنجیره‌ای‌اش عادت به چاقو زدن داشت را از این فیلم گرفت. اما The Lodger فیلمی است که بیشتر المان‌های شاخص ژانر اسلشر مثل چاقو‌های قصابی، یا داستان‌های خانوادگی پیچیده را در خود دارد. لرد کرگار نقش یک پزشک لندنی را بازی می‌کند که اتاقی را در خانه‌ی زوجی میان‌سال اجاره می‌کند.

شخصیت کرگار قاتلی است که با استفاده از دانش پزشکی‌اش قربانیانش که زنان هستند را می‌کشد و از ترسش از جاذبه‌ی جنسی زنان می‌گوید. او می‌گوید دلش می‌خواهد گناه قربانیانش را بیرون بکشد تا تنها چیزی که از آن‌ها باقی می‌ماند زیبایی بی‌جان آن‌ها باشد.

کارگردان جان براهام در بیشتر صحنه‌ها نگاه خیره‌ی این شخصیت را به تصویر کشیده است، بیشتر فیلم و به خصوص صحنه‌ی پایانی فیلم صحنه‌ای است که کرگار به زنان زیبایی که حال او را به هم می‌زنند، خیره شده است. این فیلم موج جدیدی را در فیلم‌های اسلشر راه می‌اندازد که در آن قاتلان، زنان را برای داشتن رابطه‌ی جنسی مجازات می‌کنند. فیلم بعدی براهام «میدان خماری» ۱۹۴۵ فراتر از این رفته و داستان آن از دید قاتل و در حالی که چاقویش را در سینه‌ی قربانی اش فرو می‌برد، آغاز می‌شود.

۴. هالووین

عنوان اصلی: Halloween

سال ساخت: ۱۹۷۸

کارگردان: جان کارپنتر

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

جیمی لی کرتیس ۱۹ ساله با «هالووین» به شهرت رسید. داستان این فیلم توسط کارگردان جیمز کارپنتر و دبرا هیل که از تهیه‌کنندگان این فیلم بود نوشته شده است. هدف کارپنتر این بود که مخاطب را نسبت به چیزی که بیرون از قاب تصویر در حال اتفاق افتادن است عصبی کند؛ و معولا این موجود ترسناک مایکل مایرز (نیک کسل) بود که می‌توانست هر جایی باشد، در سایه قایم شده باشد و یا اینکه درست در کنار شما ایستاده باشد.

بعد از «هالووین» بسیاری از فیلم‌سازان از کارگردانی کارپنتر تقلید کردند. آن زمان تکنینک‌هایی که او در فیلم‌اش استفاده کرده بود، برای فیلم‌های ترسناک با بودجه‌ی کم مرسوم نبود. کارپنتر به کرتیس گفته بود:” می‌خواهم آنقدر آسیب‌پذیر به نظر برسی که مخاطب با تو همدردی کرده و بخواهد تو را نجات دهد”. کرتیس به زیبایی یک لاری استرود خیال‌پرداز مهربان را به بازمانده‌ی باهوش و که به راحتی از چاقویش استفاده می‌کرد، تبدیل کرد.

۳. کشتار با اره برقی در تگزاس

عنوان اصلی: The Texas Chain Saw Massacre

سال ساخت: ۱۹۷۴

کارگردان: توبی هوپر

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

این فیلم از آن فیلم‌هایی است که همه‌ی شخصیت‌های آن یک جای فیلم دست به کار اشتباهی زده‌اند. کارگردان توبی هوپر می‌داند که تخیل ما خیلی راحت می‌تواند به کار بیفتند، و با داشتن این فرضیه در ذهنش، فقط نشان می‌دهد که اره‌برقی بر روی بدن قربانیانی از همه جا بی‌خبر افتاده و بعد از آن را به تخیل ما واگذار می‌کند.

هوپر کاری می‌کند که اتفاقات ترسناک فیلم درست شبیه به واقعیت‌های یک فیلم مستند به نظر برسند. این فیلم اسلشر هیچ شباهتی به اولین فیلم از یک مجموعه فیلم به نظر نمی‌سد، بلکه شبیه به تیتری است که ممکن است قبل از ورق زدن، روی یکی از صفحات روزنامه ببینید.

دنباله‌های «کشتار با اره برقی در تگزاس» با اینکه کشت و کشتار را بالا بردند، اما در عین حال از میزان ترسناکی فیلم کم کردند. این فیلم به جای اینکه به دنبال روش‌های معمول برای ترساندن مخاطب باشد، بر روی حال و هوا تاکید داشته و اینگونه سعی در ترساندن مخاطب دارد. یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های فیلم وقتی است که بچه‌ها در حال تماشای یک عنکبوت هستند و دوربین هوپر بر روی پا‌های عنکبوت زوم می‌کند.

۲. روانی

عنوان اصلی: Psycho

سال ساخت: ۱۹۶۰

کارگردان: آلفرد هیچکاک

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

هیچ کس نمی‌خواست هیچکاک این فیلم ترسناک با بودجه‌ی کم را بسازد. یکی از دلایلی که پارامونت نمی‌خواست «روانی» را از نظر مالی حمایت کند این بود که دو تا از آثار دیگر او «مرد عوضی» و «ورتیگو» خیلی خوب از آب درنیامده بودند. برای همین بود که لیو واسرمن مجبور شد به طور کاملا مستقل هزینه‌های این فیلم را تامین کند و این به این معنا بود که خانه‌ی هیچکاک و همسرش را در گرو بانک گذاشت.

اما هیچکاک می‌دانست که می‌خواهد فیلمی را بسازد که در آن همه‌ی قوانین را زیر پا بگذارد. او در یک سوم اولیه فیلم شخصیت اصلی زن ش (جنت لی) این فیلم سیاه و سفید را در صحنه‌ی معروفش در حمام کشت. در حالی که ویلون عجیب برنارد هرمن نیز بر روی این صحنه شنیده می‌شود، قاتلی عجیب (آنتونی پرکینز) به مخاطب معرفی شد.

با اینکه ما امروزه از این فیلم به عنوان یک کلاسیک یاد می‌کنیم، اما در آن دوران منتقدین نمی‌دانستند باید چه نظری در مورد آن بدهند. اما هیچکاک که در بازاریابی مهارت فوق‌العاده‌ای داشت با ساخت آنونسی به شدت ترسناک و دادن تصاویر ترسناکی از قربانیان واقعی قاتل زنجیره‌ای اد گرین به رسانه‌ها، فیلم خودش را تبلیغ کرد و بر سر زبان‌ها انداخت.

۱. قرمز تیره

عنوان اصلی: Deep Red

سال ساخت: ۱۹۷۵

کارگردان: داریو آرجنتو

فیلم های برتر ژانر اسلشر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

در «قرمز تیره» داریو آرجنتو بهترین فیلم اسلشر تاریخ سینما را به مخاطب معرفی می‌کند. او در این فیلم به طور جدی با اخلاقی بودن چیز‌هایی که به تصویر کشیده است در کشمکش است. او تلاش زیادی کرده است که قتل‌های این فیلم بی‌رحمانه به نظر برسند و کاری کند تا مخاطب دردی را که به تصویر کشیده شده است را حس کند (مثال خوب آن می‌تواند صحنه‌ای باشد که در آن یکی از قربانیان با ریخته شدن آب جوش بر رویش کشته شود). این در حالی است که فیلم تصاویری را از نقطه‌نظر قاتل نیز دارد.

با اینکه تاثیرگذارترین فیلم اسلشر تاریخ سینما «روانی» است، اما «قرمز تیره» مثل جوابی به این فیلم به نظر می‌رسد. «قرمز تیره» صحنه‌های اوج «روانی» را در خود داشته و در همین صحنه‌ها عمیق‌تر از خود فیلم به آثاری که مشکلات در سنین کودکی، که نورمن بیتز «روانی» نیز به شدت متحمل شده بود، بر روی سلامت روان فرد دارند می‌پردازد.

هلیا ثامنی

namava.ir
  • 15
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش