جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۳۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۷۱۰۷
موسیقی

استفاده از موسیقی اقوام در جام جهانی انرژی بیش‌تری به سرود تیم ملی می‌داد

سرود تیم ملی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
یک پژوهشگر موسیقی اقوام معتقد است: موسیقی اقوام، مادر است و موسیقی کلاسیک ما را تغذیه می‌کند. اگر رابطه موسیقی کلاسیک ما با موسیقی اقوام قطع شود، دیگر چیزی برای موسیقی کلاسیک نمی‌ماند. می‌شد از موسیقی کلاسیک ایران با بهره بردن از سازهای موسیقی اقوام در جام جهانی استفاده کرد و انرژی بیشتری به آن داد.

فواد توحیدی درگفت‌وگو با ایسنا، درباره جایگاه موسیقی اقوام در سرود تیم ملی اظهار کرد: موسیقی کلاسیک ایران انرژی و پختگی قبل را ندارد و در حال حاضر نیز بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند آهنگ‌های قدیمی را زمزمه ‌کنند.

 

دلیلش هم این است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب رابطه موسیقی کلاسیک با موسیقی اقوام قطع شده است.

 

او ادامه داد: به عقیده‌ من اگر موسیقی هر منطقه‌ای را برای سرود تیم ملی استفاده می‌کردند ممکن بود اقوام دیگری نسبت به آن اعتراض کنند. نماد یک کشور موسیقی کلاسیک آن است نه موسیقی نواحی. می‌توانستند به جای موسیقی‌های سطح پایین که برخی آنها را زمزمه می‌کنند و باید هم برای این کار به آنها حق داد، کار فوق‌العاده‌ای ساخته شود. آنقدر مردم موسیقی خوب نشنیده‌اند که سلیقه موسیقی‌شان تنزل پیدا کرده است و نمی‌توان مردم را مقصر دانست.

 

این پژوهشگر موسیقی اقوام اظهار کرد: یک بار در کنسرتی با حضور رییس جمهور سوییس اجرا داشتم. او بعد از اجرا به من گفت، تفاوت موسیقی شما با ما این است که موسیقی شما قلب ما را تکان می‌دهد و موسیقی ما فقط پوست را تکان می‌دهد. حکایت موسیقی‌هایی که در حال حاضر می‌شنویم نیز همین است و فقط پوست را تکان می‌دهند.

 

توحیدی با بیان اینکه سال‌های سال است که اصلا موسیقی نمی‌خرم، اعلام کرد: زیرا موسیقی‌های خوب نمی‌شنویم و همه‌ی کارها تکراری شده است. زمانی که تصنیف یک موسیقی امروزی شروع می‌شود می‌توانم پیش‌بینی کنم که قرار است چه گوشه‌هایی از آن اجرا شود. در حال حاضر موسیقی نداریم که شنونده را سورپرایز کند. موسیقی ما تبدیل به موسیقی معمول شده است و همه شبیه به هم هستند.

 

او گفت: باید ساختار موسیقی ایران را درست کنیم و اتاق فکری برای موسیقی اقوام، کلاسیک و پاپ داشته باشیم در حالی که چنین چیزی نداریم. ما حتی یک منتقد خوب نداریم تا زمانی یک موسیقی منتشر شد، آن را به درستی نقد کنند تا ایرادهای آن برای کار بعدی تکرار نشود. در حال حاضر هر کسی هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد و بعد هم آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند، دیگران هم برای آن به به و چَه چَه می‌کنند. من، گاهی اوقات وقتی کارهایی را می‌شنوم و کامنت‌های آن‌ها را می‌خوانم خجالت می‌کشم.

 

این پژوهشگر موسیقی اقوام بیان کرد: هر کسی که متولی این کار است چه وزارت ارشاد یا خانه موسیقی باید اتاق فکر و گروه نقد قوی در این زمینه تشکیل دهد تا برای هر موسیقی که منتشر می‌شود نقد دلسوزانه کند. این کار به پیشرفت موسیقی ما کمک می‌کند تا بتوانیم آن را در هر جشنواره‌ای به عنوان نماد موسیقی ملی معرفی کنیم.

 

توحیدی درباره اینکه شما به عنوان پژوهشگر موسیقی اقوام در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟ اظهار کرد: این حرکت باید شکل رقابتی پیدا کند. برای چنین موضوعی از چند ماه قبل فراخوان دهند تا خواننده‌ها و نوازنده‌های همه‌ی بخش‌های موسیقی کارهای خود را از هر منطقه‌ای ارسال کنند. حتی می‌توان از داوران غیرایرانی هم در این زمینه استفاده کرد زیرا مخاطبان موسیقی‌های این چنینی مثل جام جهانی تنها ایرانی‌ها نیستند.  

 

او با بیان اینکه «ای ایران» نمونه‌ای از آهنگ‌هایی است که هنوز هم مردم آن را می‌خوانند، افزود: مگر این آهنگ موسیقی کلاسیک ایرانی نیست؟ اما چون کار به جا و درستی است، مردم آن را دوست دارند و همچنان می‌خوانند. شعر این آهنگ را حسین گل گلاب با احساسش می‌سراید و روح الله خالقی آن را برای نخستین بار با آواز دشتی به یک کار حماسی تبدیل می‌کند. تا آن زمان همه معتقد بودند، آواز دشتی عاشقانه است اما مرحوم خالقی کار متفاوتی انجام داد. در حال حاضر نیز جای چنین نخبه‌هایی در موسیقی کشور ما خالی است.

 

این پژوهشگر موسیقی اقوام بیان کرد: به عقیده من اگر موسیقی «ای ایران» که مردم هم نسبت به آن حس نوستالژیک دارند، در جام جهانی اجرا می‌کردیم، صد برابر بهتر از کارهایی بود که دیگران اجرا کردند. خوشبختانه هنوز نسل موسیقدانان ما منقرض نشده است و خدا را شکر تعداد آنها حتی بیشتر هم شده است و فقط نیاز به هدایت دارند.

 

توحیدی با بیان اینکه باید صداوسیما و رسانه‌ها موسیقی‌های خوب به مردم معرفی کنند، گفت: متاسفانه موسیقی‌هایی از رسانه‌ ملی پخش می‌شود که آدم ترجیح می‌دهد سرش را پایین بیندازد. موسیقیدانان خوب ما رویشان نمی‌شود در رسانه ملی حاضر شوند و معتقدند کارهای پخش شده از صداوسیما مبتذل هستند. موسیقی پاپ و سنتی قبل از انقلاب قوی بود. در برنامه «گلها» کارهای قوی پخش می‌شد، زیرا یک تیم کارشناسی قوی پشت آن بود و اجازه نمی‌دادند هر چیزی پخش شود اما در حال حاضر هیات کارشناسی صدا و سیما چه کسانی هستند؟  

 

 

  • 18
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش