چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸:۵۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۲۵۹۴
تئاتر شهر

اظهاراتی درباره‌ی دغدغه‌ی ظرفیت‌های بخش غیردولتی تئاتر

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,تئاتر شهر
سمینار «بین‌المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی» با تاکید بر فعالیت تئاتر خصوصی در ایران قبل از تئاتر دولتی و نیز تعریف این‌گونه تئاتری در کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، جمعی از مدیران و هنرمندان تئاتری به همراه میهمانانی از چند کشور خارجی عصر ۱۵ اسفند ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر گردهم آمدند تا سمیناری بین‌المللی را با عنوان «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی» برگزار کنند.

 

در مراسم ابتدایی این سمینار که به دبیری مهرداد رایانی مخصوص برگزار می‌شود، عنوان شد که چهارده سخنرانی خارجی و شانزده سخنرانی داخلی  به همراه چند کارگاه از جمله برنامه این سمینار است.

 

شفیعی:دخالت دولت راهگشا نیست

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اولین سخنران این سمینار با اشاره به اینکه تجربه‌های انجام شده برای توسعه پایدار حداقل در ۲۰۰ سال گذشته ما را به این نتیجه می‌رساند که هر جا نهادها حاکمیتی و مردمی به سوی نوعی تعامل حرکت کرده‌اند، اقتصاد رونق گرفته و امنیت ارتقاء یافته و زندگی برازنده‌تری برای مردم آن سرزمین رقم خورده است.

 

او گفت: سرمایه‌های انسانی  اصلی‌ترین نیرو در توسعه پایدار هستند، گسترش فضاهای آموزشی و دانشگاهی رشته تئاتر هرچند به لحاظ گستره‌ی تنوع دانش‌های مرتبط با تئاترناکامل است اما به هر حال جمعیت تئاتر خوانده یک ظرفیت کم نظیر در جامعه ایرانی است، یک ظرفیت که هم دولت و هم این سرمایه‌ها باید امکان تعامل فی مابین را افزایش دهند.

 

او ادامه داد: کم توجهی  به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود تضعیف نگاه امیدوارانه به آینده به سود هیچ نیروی موثری در حوزه‌ی تئاتر نخواهد بود. همچنین برجسته سازی نقاط ضعف، انتقادهایی که گاهی منافع شخصی یا سازمانی را مورد توجه قرار می‌دهد به اثر بخشی تئاتر به عنوان هنری زنده و تاثیرگذار در ارتقاء فرهنگ عمومی و نهاد سازی اجتماعی مقوله‌ای است که ضرورت دارد، نیروهای موثر در این حوزه درباره‌ی آن گفتگو کنند.

 

شفیعی در ادامه اظهار کرد: دولت خود را حامی تئاتر می‌داند. آمار نشانگر رشد این حمایت در سال‌های اخیر است اما اگر رشد تولید آثار نمایشی را  مدنظر قرار دهیم، مشخص است که حمایت دولت متناسب با رشد تولیدات نیست.

 

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های  بخش غیر دولتی صرفا مقوله‌ای اقتصادی نیست و بیشتر اجتماعی است، ضمن اینکه تجربه‌ی  زیست بشری به ما نشان می‌دهد که دخالت دولت‌ها در تمام شئون و وجوه تئاتر راه گشا نبوده و نیست.

 

او اضافه کرد: در تاریخ معاصر کشور دوگانه‌ای در حوزه تئاتر شکل گرفته بود که در شرایط فعلی به نظر می‌رسد، کارایی خود را از دست داده‌است. دوگانه‌ای بر مبنای تعلق داشتن تئاتر به یک گروه خاص و بیرون ماندن بخش زیادی از مردم از این دایره.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی گفت: خاص و عام کردن و برجسته سازی این دوگانه تئاتر در شرایطی که در هر شهر این کشور مراکز آموزش عالی وجود دارد، اگر نگوییم توهین، حداقل ندیدن اتفاقات عظیمی است که در حوزه ارتقاء فرهنگ عمومی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

 

شفیعی در پایان با بیان اینکه بهره‌برداری حداکثری از آثار خلق شده هنرمندان از دیگر زمینه‌های مغفول‌مانده در این عرصه است، گفت: چرا یک اثر نمایشی باید با سی اجرا به کار خود پایان دهد؟! وجود شبکه‌ای برای عرضه آثار در سایر کلان‌شهرها و برگزاری تور آثار نمایشی در شهرستان‌ها فقط یک مقوله اقتصادی نیست بلکه سطح دسترسی مخاطبان به آثار نمایشی را  در کشور افزایش داده و به ارتقاء فرهنگ عمومی منجر می‌شود.

 

مرادخانی:باید کارهایی را در دولت انجام بدهیم که بخش خصوصی ریسک آن را نمی‌پذیرد

در ادامه این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت هر چقدر هم بخواهد برای تئاتر کار انجام دهد با مشکلاتی روبرو است و حضور بخش خصوصی دراین حوزه اهمیت زیادی دارد، گفت: دولت خود را حامی می‌داند و افزایش تعداد سالن‌های خصوصی و پُر بودن برنامه‌های بسیاری از آنها، اعتماد بین دولت و بخش خصوصی را نشان می‌دهد.

 

او افزود: همانطور که مدیر کل هنرهای نمایشی اشاره کرد، نباید اجرای تئاتر به سی نوبت محدود شود بلکه یک جریان جاری باید در کشور ایجاد شود. ضمن اینکه ما در دولت باید کارهایی را انجام دهیم که بخش خصوصی ریسک آن را نمی‌پذیرد.

 

علی منتظری:تئاتر خصوصی تازه به وجود نیامده است

در اولین میزگرد این سمینار که به  عنوان «نمونه‌ها و الگوهای موفق در بخش غیر دولتی» تئاتر برگزار شد، علی منتظری مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه ۲۵ سال قبل خطایی صورت گرفته و او چند صباحی را در تئاتر مدیریت کرده و سالهاست از تئاتر فاصله دارد، ادامه داد: نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که تئاتر خصوصی تازه به وجود نیامده و دوستان باید دقت کنند که شاید تاریخچه تئاتر خصوصی با عمر تئاتر و حضور نمایش در صحنه مساوی باشد. حتی شاید اول تئاتر خصوصی را در ایران داشته‌ایم و بعد تئاتر دولتی توسط دولت‌ها، نظام بخشیده شده است.

 

او افزود: بخشی از تئاتر ما ابتدا در لاله‌زار شکل گرفت و بخشی که جدیدتر بود به صورت خودجوش اتفاق افتاد که بعد از انقلاب اسلامی بود.

 

منتظری با اشاره به اینکه مکان‌هایی مثل باشگاه «بویلینگ» در زمانی به تئاتر خصوصی تبدیل شده‌اند و سینما «گلریز» که صاحبش آن را به تئاتر تبدیل کرده است، گفت: راستش را بخواهید ما در هر جایی که می‌توانستیم مقابل سینما بایستیم این کار را انجام می‌دادیم و همین شد که تئاترهای گسترش یافتن و افرادی همچون حسن میری و  یا سمسارزاده هم که فکر می‌کردند که برای کار مشکل دارند امکان فعالیت پیدا کردن، چون از کار اجتماعی ممنوع نشده بودند.

 

در ادامه این میزگرد محمد رضا خاکی هم در سخنانی با اشاره به این که آنچه باید  این روزها بیشتر از هر چیزی مورد پرسش باشد راه افتادن سالن‌های تئاتری در آپارتمان است، ادامه داد: این‌ها همه راه‌حل موقت هستند، در حالی که باید استاندارد داشته باشند چون برای فضای عمومی ایجاد می‌شوند.

 

همچنین مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران که به  عنوان یکی از نمونه‌های موفق دعوت شده بود با اشاره به اینکه ممکن است به عنوان یک مدیر موفق به اوین هم راه پیدا کند چون بدهکاران مالی هم به آنجا می‌روند، اظهار کرد: تئاتر خصوصی امروز، تئاتری گیشه محور است. متاسفانه تئاتر دولتی هم گیشه محور است و کنار هم بودن این دو خیلی وجه تمایزی ندارد.

 

این کارگردان تئاتر ادامه داد: به نظرم تئاتر خصوصی وقتی چند سال قبل دوباره در تئاتر مملکت شروع به فعالیت کرد، یک شکل از تئاتر آلترناتیو بود یعنی تئاترهایی که هنور درگیر گیشه نبودند و بیشتر برای گروه‌هایی اجرا می‌شدند که می‌خواستند فعالیت‌ خاص‌تری ایفا کنند.

 

کوشکی گفت: در حال حاضر پای سرمایه گذاران خارج از تئاتر به این نوع کار در حال باز شدن است و به نظرم در یکی دو سال آینده اتفاق عجیبی و غریبی رخ خواهد داد، چون قبل از این که صنف تماشاخانه‌داران تاسیس شود مالکان ما زدو بندهای خود را کرده‌اند و الان شرایط به گونه‌ای شده که در طول یک روز می‌تواند تئاتر خصوصی را حذف کنند.

 

او اضافه کرد: در آن صورت دیگر برای آنها تئاتر خصوصی دیگر اهمیت ندارد و صرفا یک داد و ستد مالی صورت گیرد. بنابراین تصور می‌کنم تئاتر خصوصی زمانی می‌تواند سرپا بماند که گروه‌ها سالن داشته باشند و بتوانند کار خود را عرضه کنند، این در حالی است که این روزها در کیفیت آثار دچار مشکل هستیم. 

 

به گزارش ایسنا،سمینار «بین‌المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی» تا سه شنبه ۱۷ اسفندماه در تئاتر شهر با اجرای میزگردهای مختلف و خوانش مقالات داخلی و خارجی  برپاست.

 

 

 

 

  • 18
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش