چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
۰۱:۵۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۹۰۴۶۷۴
رادیو و تلویزیون

سامان گلریز: اگرغذایی آموزش دادم که مردم توان تهیه آن را نداشتند عذرخواهی می‌کنم

سامان گلریز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

برنامه‌ها‌ی آشپزی تلویزیون همواره با نقدهایی همراه بوده است. از نمایش غذاهای رنگین در آن گرفته تا تبلیغاتی که در سراسر برنامه توسط مجری برنامه تکرار می‌شود، برخی در شرایط فعلی اقتصاد کشور این تبلیغات را حاصل تلاش شرکت‌ها‌ی تبلیغاتی برای افزایش فروش محصل خود می‌دانند، سامان گلریز مجری و آشپز برنامه بهونه گفت: این برنامه‌ها سلیقه و صرفه جویی را بر سر سفره مردم آورده است.

 

هفته پیش پخش دوباره برنامه «شام ایرانی» به کارگردانی بیژن بیرنگ با واکنش انتقادی اشکان خطیبی، یکی از شرکت کنندگان درآن برنامه همراه شد. این بازیگر در واکنش به این موضوع درصفحه اینستاگرام خود نوشت: «مخالفت خودم را با پخش برنامه «شام ایرانی» از طریق شبکه نسیم در شرایط کنونی کشور و وضعیت بد معیشتی مردم ایران اعلام می‌دارم، برنامه مذکور نزدیک به ۱۰ سال پیش تولید شده است و در حال حاضر بنده هیچ فعالیت غیرهنری ندارم و نخواهم داشت.»

 

گذشته از واکنش این بازیگر، همیشه نسبت به برنامه‌ها‌ی آشپزی صدا و سیما نقدهایی مطرح بوده است؛ برنامه‌های متنوع آشپزی که تقریبا درهمه‌ی شبکه‌های تلویزیونی به‌ویژه شبکه‌های جدید التاسیس، حتی به چند بارنمایش در روز نیز می‌رسند.

 

برنامه‌هایی که به نظر می‌رسد هدف آنها پیش از آموزش غذا، تبلیغ متعدد تجاری از ظروف آشپزی تا مواد اولیه تهیه غذا را شامل می‌شود. برخی نیز این ادعا را مطرح می‌کنند که هدف صدا و سیما از ساخت این برنامه‌ها صرفا جذب تبلیغات و به تبع آن درآمدزایی برای این سازمان است، نه ساخت برنامه‌ها‌ی آموزشی!

 

در شرایط بد اقتصادی که خانواده‌های ایرانی در برآورد نیازهای روزمره خود دچار مشکل هستند، دوباره این سوال مطرح می‌شود که لزوم این برنامه‌ها و نشان دادن غذاهای رنگین چیست؟

 

«سامان گلریز» از آشپزان و برنامه سازان معروف آشپزی تلویزیونی در واکنش به این موضوع به خبرنگار آفتاب یزد گفت: اصل قضیه این است که برنامه‌های آموزشی و مسابقات آشپزی، یا برنامه‌هایی مانند شام ایرانی، تفریحی هستند؛ یعنی ابتدا باید جنبه‌ی تفریح، شادی و سرگرمی آنها را درنظر بگیریم.

 

این آشپز مشهور افزود: اگر در برنامه‌ای بیایند بوقلمون و گوسفند درسته را تزیین و تهیه کنند و در آن تبلیغ بگویند این را باید یک خانواده چهار نفره بخورد، کار درستی نیست.

 

اما وقتی می‌آیند یک کیک خامه‌ای با تزئین میوهای رنگارنگ درست می‌کنند و تبلیغ این را می‌کنند که به جای خرید کیک‌های گران قیمت بیرون، خودتان در خانه می‌توانید با یک سوم قیمت، کیکی خوشمزه و زیبا درست کنید، کار خیلی جالب و باحالی است.

 

یا اگر من در آموزش‌های خودم با یک سینه مرغ،۳۰۰ گرم پنیر، یک بسته قارچ بزرگ و پاکت شیر، لازانیای بزرگ که خیلی هم بزک شده است، درست کنم، نه تنها کار بدی نیست بلکه ما سلیقه را بر سفره‌های مردم آورده ایم اما با صرفه جویی.

 

گلریز گفت: اگر محصولی در فصلی گران می‌شود نباید غذایی مرتبط با آن محصول درست کرد، بلکه می‌توانیم تا زمان ارزان شدن آن صبر کنیم و به جایش غذایی با همان خواص و ارزانتر جایگزین آن کنیم.

 

او افزود: اما اساسا تلویزیون ارگانی است که مجبور است آموزش‌های خودش را داشته باشد.

 

این آشپز گفت: آیا تلویزیون می‌تواند بازی بارسلون با منچستر یونایتد را فقط به دلیل اینکه خرج و هزینه این باشگاه‌ها میلیون‌ها یورو شده است، نشان ندهد؟!

 

گلریز در پاسخ به اینکه تهیه برخی غذاها ممکن است برای خانواده‌ها مقدور نباشد، با اشاره به فرهنگ هفت هزار ساله ایران گفت: تمام دوره‌های سخت مثل انقلاب، جنگ، جنگ زدگی و فقر را تجربه و با آنها زندگی کرده‌ام نه اینکه فکر کنید شعار می‌دهم،نه، در آنها زندگی کرده‌ام؛ اما ما در ایران زمین فرهنگی داریم که اگر کسی غذایی درست می‌کند که بو و برنگ دارد، معمولا به همسایه‌اش هم از آن می‌دهد.

 

یا مثلا اگر کسی میوه‌ای می‌خرد و همسایه اش توان خرید آن را ندارد، کمی بیشتر از آن میوه تهیه و به همسایه خود می‌دهند. برخلاف اروپایی در ایران اگر غذایی درست می‌کنیم، مقداری از آن را به همسایه خود می‌دهیم.

 

گلریز افزود: اساسا درست نیست کاری را انجام بدهیم که هوس انگیز است، من مجبور هستم که چیزهای جدید در تلویزیون آموزش بدهم اما مثلا از یک ماهی و مقداری میگو یک لازانیا درست می‌کنم که این از یک نصفه مرغ ارزان تر می‌شود؛ اما در عین حال آنقدر جذاب است که به چشم مردم می‌آید.

 

گلریزگفت: مخالف نمایشِ تبلیغ غذاهای رنگین و پر زرق وبرق را برای تعداد افراد کم هستم. 

 

این برنامه ساز تلویزونی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود برنامه‌های آشپزی به خواست شرکت‌ها و با نفوذ آنها برای تبلیغ محصولشان ساخته می‌شود، گفت: در شرایطی نیستیم که در مورد تولید کنندگان کشور که با بدبختی سرپا ایستاده و کارگر را حقوق می‌دهند، قضاوت کنیم. آن بیچاره‌ها‌ مجبور هستند.

 

اما اساسا این شرکت تبلیغاتی هستند که باید با این هوش را داشته باشند و در شرایط اقتصادی جامعه به کارخانه‌ها مشاوره درست بدهد به بگوید به جای تبلیغ غذاهای پر زرق و برق،به طور مثال ماهی سوخاری را در تبلیغاتاستفاده کنیم تا لااقل فرهنگ خوردن ماهی در کشور ساخته شود.

 

او گفت: به عنوان کسی که در تلویزیون آموزش آشپزی می‌دهد اگر باعث هوس مردم شده ام و آنها توانایی تهیه آن غذا را ندارند، از همه شان طلب بخشش می‌کنم.

 

 

aftabeyazd.ir
  • 15
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
فردریش نیچه نگاهی ژرف به زندگینامه و اندیشه‌های فردریش نیچه

تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴

محل تولد: روکن، آلمان

حرفه: فیلسوف و منتقد فرهنگی

درگذشت: ۱۹۰۰ میلادی

مکتب: فردگرایی، اگزیستانسیالیسم، پسانوگرایی، پساساختارگرایی، فلسفه قاره‌ای

ادامه
هدیه بازوند بیوگرافی هدیه بازوند؛ بازیگر کرد سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ مرداد ۱۳۶۶

محل تولد: بندرعباس، ایران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۹۶ تاکنون

تحصیلات: فارغ التحصیل لیسانس رشته مهندسی معماری

ادامه
سانجیو باجاج بیوگرافی سانجیو باجاج میلیارد و کارآفرین موفق هندی

تاریخ تولد: ۲ نوامبر ۱۹۶۹

محل تولد: هندی

ملیت: هندی

حرفه: تاجر، سرمایه گذار و میلیارد 

تحصیلات: دکتری مدیریت از دانشگاه هاروارد

ادامه
محمد مهدی احمدی بیوگرافی محمدمهدی احمدی، داماد محسن رضایی

تاریخ تولد: دهه ۱۳۶۰

محل تولد: تهران

حرفه: مدیرعامل بانک شهر

مدرک تحصیلی: دکترای اقتصاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه تهران، کارشناسی اقتصاد بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی

نسبت خانوادگی: داماد محسن رضایی، برادر عروس قالیباف، برادر داماد رحمانی فضلی

ادامه
علی عسکری بیوگرافی علی عسکری سیاستمدار ایرانی

تاریخ تولد: ۱۳۳۷

محل تولد: دهق، اصفهان

حرفه: سیاستمدار، نظامی، مدیر ارشد اجرایی، مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آغاز فعالیت: ۱۳۶۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق - الکترونیک، کارشناسی ارشد مدیریت، دکتری مهندسی صنایع - سیستم و بهره‌وری

ادامه
ندا قاسمی بیوگرافی ندا قاسمی؛ بازیگر تازه کار و خوش چهره تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی ندا قاسمی

نام کامل: ندا قاسمی

تاریخ تولد: ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

محل تولد: کرمانشاه

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، مجری و صداپیشه

آغاز فعالیت: ۱۳۸۶ تاکنون

تحصیلات: دکترای شیمی آلی

ادامه
غلامعلی حداد عادل بیوگرافی غلامعلی حداد عادل؛ سیاستمدار ایرانی

تاریخ تولد: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴

محل تولد: تهران

حرفه: سیاستمدار ایرانی، عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشیار بازنشسته دانشگاه، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی

آغاز فعالیت: ۱۳۵۷ تاکنون

حزب سیاسی: اصولگرا

تحصیلات: لیسانس و فوق لیسانس فیزیک از دانشگاه تهران و شیراز (پهلوی قدیم)، دکتری فلسفه از دانشگاه تهران

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش