جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۰۱ - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۱۲۴۷۳
سیاست داخلی

یک حقوقدان :منع خدمات عمومی به بی‌حجاب‌ها خلاف قانون است

عدم ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها در مراکز عمومی,قانون اشتباه
امیر حسین‌آبادی، حقوقدان در پاسخ به این پرسش که «آیا عدم ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها در مراکز عمومی و اداری و بانکی، محمل قانونی دارد؟»؛ گفت: به هیچ عنوان وجهه قانونی ندارد که فرد پیش از طی مراحل دادرسی و تفهیم اتهام و قبل از آنکه در دادگاه حکمی برای او صادر شده باشد، مجازات شود

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: دیروز ارائه گزارشی با موضوع حجاب توسط وزیر کشور به کمیسیون شوراهای مجلس خبرساز شد.

احمد وحیدی در کمیسیون شوراهای مجلس خبر از این موضوع داده است که بعد از تذکر پیامکی به بی‌حجاب‌ها توسط فراجا، در صورت اصرار فرد بر عدم رعایت حجاب در مراکز خدمات عمومی، به این قبیل افراد خدمتی ارائه نمی‌شود و در صورت اصرار افراد به عدم رعایت حجاب پس از این مرحله موضوع برای بررسی بیشتر به قوه‌قضائیه ارسال خواهد شد.

وزیر کشور در ادامه درباره جزئیاتی از طرح عفاف و حجاب توسط فراجا گفت: طبق این طرح واحدهای صنفی که در آن‌ها عفاف و حجاب رعایت نشود، پلمب می‌شوند.

به گزارش همشهری، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به نشست این کمیسیون با وزیر کشور، گفت: «حجاب، امری شرعی و دینی است، به‌طوری که همگان باید آن‌ را رعایت کنند، اما راهکارهای اینچنینی که فرماندهی انتظامی کشور قصد اجرای آن را دارد و می‌خواهد از ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها خودداری کند، باید با کمترین هزینه و ضرر اجرا شود به‌طوری که موجب لجاجت زنان و دختران نشود.»

محمدصالح جوکار، ادامه داد: «همزمان باید یک‌سری اقدامات را مثل همین منع ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها در جامعه اجرایی کنیم تا با کسانی که از روی لجاجت بی‌قانونی می‌کنند، برخورد شود. یعنی همین کاری که فرماندهی انتظامی کشور قصد انجام آن را دارد.»

به گفته او «برخوردها تا جایی که ممکن است باید در سایه رافت اسلامی صورت بگیرد. راهکار پلیسی اصلا پیشنهاد نمی‌شود. چون قطعا این کار شدنی نیست و تنها هزینه‌های جامعه را بیشتر می‌کند.»

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد که «وقتی فردی جرمی در جامعه انجام می‌دهد، قاضی متناسب با آن جرم برایش حکم تعیین می‌کند.» اما توضیح نداد چرا در گزارش مطرح شده توسط وزیر کشور، منع خدمات عمومی مقدم بر معرفی بی‌حجاب به قوه‌ قضاییه است؟! که معنای آن چیزی جز مجازات قبل از محاکمه نیست و به نوعی دور زدن قوه قضاییه به شمار می‌آید.

نکته‌ی جالب اینکه جوکار به عنوان عضوی از مجلس قانون‌گذار و مقننه متوجه تناقض و تضاد این طرح وزارت کشور و فراجا با قانون دادرسی نشده است زیرا طبق قانون، مجازات افراد قبل از برگزاری دادگاه و اثبات جرم محلی از اعراب ندارد و همچنین به تصریح حقوقدانان، تعطیل کردن واحد صنفی به خاطر بی‌حجابی مشتری مصداق مجازات کسی به جای دیگری است.

با این وجود طرح جدید پلیس برای برخورد با بدحجابی و کشف حجاب در معابر، اصناف و خودروها از روز شنبه ۲۶ فروردین‌ماه در سراسر کشور به اجرا درآمده است و طی آن با استفاده از تجهیزات پیشرفته و دوربین‌هایی که به گفته فرمانده کل انتظامی کشور احتمال خطا ندارند، افراد بدحجاب و بی‌حجاب در معابر شناسایی شده و پیامکی مبنی بر اخطار کشف حجاب برای آنها ارسال می‌شود. همچنین در صورت کشف‌حجاب در خودرو، بار اول به فرد تذکر داده شده و در صورت تکرار، خودرو توقیف می‌شود. در حوزه اصناف هم در صورت کشف حجاب متصدیان یا مراجعان، تذکر جدی و اخطار پلمب داده می‌شود.

مصداق گنه آهنگر بلخی و گردن زدن مسگر شوشتری

در باره طرح پیش رو،  امیر حسین‌آبادی، حقوقدان و رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز و وکیل مدافع در چندین پرونده شخصیت‌های مهم سیاسی ایران، در پاسخ به این پرسش «توسعه ایرانی» که «آیا عدم ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها در مراکز عمومی و اداری و بانکی، محمل قانونی دارد؟»؛ گفت: به هیچ عنوان وجهه قانونی ندارد که فرد پیش از طی مراحل دادرسی و تفهیم اتهام و قبل از آنکه در دادگاه حکمی برای او صادر شده باشد، مجازات شود. اگر کسی مرتکب جرمی شود و ثابت بشود مجرم است، مجازات را دادگاه طبق قانون مشخص می‌کند.

این قاضی بازنشسته دادگستری تأکید کرد: فقط دادگاه می‌تواند حکم به محرومیت اجتماعی فردی بدهد. یعنی کسی به خاطر جرمی در دادگاه محکوم بشود به اینکه از برخی حقوق اجتماعی محروم شود. تازه حتی در این صورت هم نه از همه‌ حقوق اجتماعی و فقط برخی که قاضی در حکم مشخص کرده است. حسین‌آبادی درخصوص وجه حقوقی پلمب صنوفی که به بی‌حجاب‌ها خدمات ارائه داده‌اند؛ نیز تصریح کرد:  این که دیگر مصداق ضرب‌المثل  «گنه کرد در بلخ آهنگری/به شوشتر زدند گردن مسگری» است.

وی افزود: در صورت احراز یک جرم توسط مجرم، کسی را به جای دیگری مجازات نمی‌کنند. جدای از اینکه از منظر اجتماعی نیز این حرکت‌ها موجب بی‌نظمی و منازعه در جامعه می‌شود. چون مردم را رویاروی هم قرار می‌دهد و صنوف را مجبور می‌کند با افراد بی‌حجاب درگیر شوند و آنها را راه ندهند.

این حقوقدان با اشاره به اینکه وزیر کشور احتمالا از قانون اطلاع ندارد،  تصریح کرد: فقط بخش خصوصی اگر تمایل داشته باشد می‌تواند به کسی خدمات ارائه ندهد. مثلا پزشک، مغازه‌دار یا بنده به‌عنوان وکیل ممکن است دوست نداشته باشم بی‌حجاب را ویزیت کنم یا با او سر میز معامله بنشینم.

حسین‌آبادی در پاسخ به اینکه در چه صورت عدم ارائه خدمات مطرح شده، جنبه قانونی پیدا می‌کند،‌ گفت: اگر بروند مصوبه‌ای در دیوان عدالت اداری بگذرانند که خدمات عمومی به افراد بی‌حجاب داده نشود. آن گاه می‌شود قانونی. هرچند قانونی نامتعارف، خلاف عقل و غیرمنطقی می‌شود. البته همه جای دنیا قوانین اینچنینی داریم.

وی بار دیگر تأکید کرد: محرومیت از خدمات عمومی بدون اینکه جرمی اثبات شده باشد در مراجع قضایی خلاف قانون است.

دوربین جای قاضی نشسته!

اما حقوقدان دیگری که از منظر اثبات نشدن جرم به موضوع دوربین‌های پلیس و منع خدمات اجتماعی بی‌حجاب‌ها نگاه کرده، دکتر حسن کیا، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری بود که در گفت‌وگوی اخیرش با خبرآنلاین گفته است: «بحث خطا در ثبت این تصاویر و تشخیص هویت مطرح است که به طور حتم امکان اشتباه در این زمینه و در زمینه ارسال پیامک‌های هشدار وجود دارد. ارسال پیامک اخطار، توقیف خودرو و ثبت تصویر از افراد بی‌حجاب و بدحجاب هیچکدام مستند قانونی ندارد که طبق آن با این اشخاص برخورد شود.»

سرتاسر فقه را هم زیر و رو کنید ...

ماجرا اما فقط به ایرادات قانونی در طرح عملیاتی فراجا و وزارت کشور ختم نمی‌شود. محسن برهانی نیز حقوقدانی است که از نظر فقهی به طرح مشترک وزارت کشور و فراجا واکنش نشان داده و نوشته است: «سرتاسر فقه را زیر و رو کنید، محال است بتوانید دلیلی برای این جمله پیدا کنید:  ۱-فروشنده نباید به خانم بی‌حجاب کالا بفروشد. ۲-اگر خانم بی‌حجابی در فروشگاهی دیده شد، آن فروشگاه را باید بست. پس نه قانون را رعایت می‌کنیم و نه شرع را!»

مثال دیگر نقض قوانین شرعی در طرح محرومیت از خدمات اجتماعی برای حفظ حجاب این است که اخیرا برخی از مراجع نسبت به غیر شرعی بودن این موضوع که بانک‌ها پول مشتری بی‌حجاب را پس ندهند، هشدار داده‌اند.

در همین باره روز گذشته سعید حجاریان نیز با اشاره به حرام بودن تراشیدن ریش برای مردان در فقه، نوشت: «از نظر فقهی تراشیدن ریش برای مرد مثل کشف حجاب برای زنان حرام است. حالا اگر رعایت شرع ملاک است، چطور برای زنان حرام سیاسی داریم اما برای مردان نه!»

حسام‌الدین اسلاملو

  • 14
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
خیلی جدی دارن مردم را به تقابل و افزایش سرعت در فاصله گرفتن از دین وا می دارند والا در هیچ جای قآن اینگونه برای حجاب دستور برخورد قهری داده نشده است
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش