شنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۳
۰۲:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۷۲۰۰۷

با کاشت گیاه در ماه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

ماه,کاشت گیاه در ماه
دانشمندان آگلوتینات ها را بعنوان یکی از دلایل بالقوه عدم رشد گیاهان در خاک ماه در مقایسه با خاک زمین و همچنین تفاوت در الگوهای رشد بین سه نمونه ماه تشخیص دادند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر قصد کاشت گیاهان روی ماه را داشته باشیم، آن ها چگونه واکنش نشان می دهند. این همان سؤالی است که در آستانه استعمار کره ماه باید به آن پاسخ داده شود.

به گزارش ایسنا، برای رشد گیاهان در باغچه خود به چه چیزهایی نیاز دارید؟ علاوه بر تابش آفتاب زیاد و متناوب که با باران ملایم و زنبورها و پروانه های شلوغ برای گرده افشانی گیاهان نیاز است، به خاک خوب و غنی برای تامین مواد معدنی ضروری نیز نیاز دارید. اما تصور کنید که خاک غنی، باران، زنبور و پروانه ای نباشد و تابش خورشید نیز یا خيلي تند و مستقیم باشد یا اصلا هیچ آفتابی در کار نباشد.

آیا گیاهان میتوانند در چنین محیطی رشد کنند؟ اگر ممکن باشد، کدام گیاهان هستند؟ این سوالی است که اگر اکتشاف انسانی در همسایگان آسمانی ما انجام شود، مستعمره نشینان در ماه و مریخ باید به آن پاسخ دهند.

اکنون یک مطالعه جدید که به سرپرستی مونیکا گریدی، استاد علوم سیاره ای و فضایی در مجله Communications Biology منتشر شده، شروع به ارائه پاسخ به این سوالات کرده است.

محققان این مطالعه، گیاه سریع رشد رشادی گوش موشی (Arabidopsis thaliana) را در نمونه هایی از خاک ماه که رگولیت نامیده می شود و فضانوردان ماموریت آپولو آن ها را از سه مکان مختلف روی کره ماه آورده اند، کشت کردند.

گیاه رَشادی گوش موشی یا آرابیدوپسیس تالیانا یک گیاه گل دار کوچک و بومی اروپا، آسیا و شمال غربی آفریقا است. این گیاه، اولین گیاهی است که نقشه ژنی آن توالی یابی شد. آرابیدوپسیس تالیانا، یک ارگانیسم مدل محبوب و شناخته شده است که در پژوهش های گیاه شناسی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک دارای اهمیت بالایی است.

این گیاه، گیاهی یک ساله و دولپه ای از خانواده شب بویان است. طول این گیاه در حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است. رنگ گل های آن سفید است و هر گل دارای چهار گلبرگ است. ضخامت گل ها ۲ تا ۴ میلی متر است و برگ های آن کوچک کنگره ای و پرزدار هستند.

سنگ پوشه یا رگولیت (Regolith) به لایه ای از سنگ یا پوششی از واریزه های سنگی که روی سنگ بستر را می پوشاند، گفته می شود. رگولیت یا سنگ پوشه از موادی ناهمگون تشکیل شده و شامل گرد و غبار ، خاک، سنگ ریزه و دیگر مواد مربوط است که در کره زمین، ماه، مریخ، برخی سیارک ها و دیگر اجرام فضایی پیدا می شود. تشکیل سنگ پوشه در کره زمین بیشتر بر اثر فرسایش و هوازدگی انجام می شود. به دلیل نبود یا کمبود جو در دیگر کرات، سنگ پوشه ها در کرات دیگر بیشتر بر اثر برخورد شهاب سنگ های ریز و همچنین بر اثر تاثیرات تابش های کیهانی بر روی سطح کرات تشکیل می شوند.

خاک خشک و بایر

اگرچه این نخستین بار نیست که تلاش هایی برای رشد گیاهان در خاک ماه انجام می شود، اما این اولین مطالعه ای است که بررسی کرده و نشان می دهد چرا آن ها رشد نمی کنند.

رگولیت با خاک زمینی بسیار متفاوت است. به عنوان مثال ، حاوی مواد آلی (کرم ها، باکتری ها، مواد گیاهی در حال پوسیدگی) که مشخصه خاک زمین است، نیست. همچنین آب ذاتی ندارد.

اما رگولیت از مواد معدنی مشابه با خاک زمین تشکیل شده است، بنابراین با فرض این که کمبود آب، نور خورشید و هوا با کشت گیاهان در یک زیستگاه قمری جبران شود، رگولیت میتواند پتانسیل رشد گیاهان را داشته باشد.

تحقیقات نشان داد که واقعاً چنین است. بذرهای رشادی گوش موشی در نمونه های رگولیت به همان سرعتی جوانه زدند که در خاک زمین جوانه می زنند. ولی در حالی که گیاهان در خاک زمینی به توسعه ریشه و برگ ها ادامه دادند، رشد نمونه های کاشته شده در رگولیت متوقف شد و ریشه نیز رشد ضعیفی داشت.

هدف اصلی این تحقیق، بررسی گیاهان در سطح ژنتیکی بود. این کار به دانشمندان اجازه داد تا تشخیص دهند کدام عوامل محیطی خاص قوی ترین واکنش های ژنتیکی را به تنش و استرس برانگیخته است. آن ها دریافتند که اغلب واکنش تنش در همه نمونه ای کاشته شده در رگولیت از نمک، فلز و اکسیژن است که در نمونه های قمری بسیار واکنش پذیر هستند و دو مورد آخر در خاک زمینی رایج نیستند.

سه نمونه آپولو به میزان های متفاوتی تحت‌تأثیر قرار گرفتند که نمونه های آپولو ۱۱ کندترین رشد را داشتند. با توجه به اینکه ترکیب شیمیایی و کانی شناسی سه نمونه آپولو نسبتاً مشابه یکدیگر و با نمونه زمینی بود، محققان مشکوک شدند که مواد مغذی تنها عامل موجود در بازی نیستند.

البته نمونه خاک زمین مورد استفاده در این آزمایش موسوم به JSC- ۱A یک خاک معمولی نبود، بلکه ترکیبی از مواد معدنی بود که به طور خاص برای شبيه سازي سطح ماه تهیه شده بود و حاوی هیچ ماده آلی نبود.

ماده اولیه آن درست مانند رگولیت از بازالت بود. نمونه زمینی همچنین حاوی شیشه های طبیعی آتشفشانی به عنوان نظیرهایی برای "آگلوتینات های شیشه ای" بود که قطعات معدنی کوچک مخلوط با شیشه ذوب شده در سطح ماه هستند که در رگولیت به فراوانی یافت می شوند.

ماه,کاشت گیاه در ماه

آگلوتینات ها یک ویژگی مشترک در سطح ماه هستند. از قضا آن ها توسط فرآیندی به نام "باغبانی قمری" تشکیل می شوند. این روشی است که رگولیت از طریق بمباران سطح ماه (Moon) توسط تشعشعات کیهانی، باد خورشیدی و شهاب سنگ های کوچک تغییر می کند که به "هوازدگی فضایی" نیز معروف است.

از آنجایی که هیچ جوی در کره ماه برای کاهش سرعت برخورد شهاب سنگ های کوچک به سطح آن وجود ندارد، آن ها با سرعت بالایی به سطح ماه برخورد می کنند و باعث ذوب شدن و سپس خاموش شدن  (سرد شدن سریع) در محل برخورد می شوند. به تدریج، توده های کوچکی از مواد معدنی ایجاد می شوند که توسط شیشه در کنار هم نگه داشته می شوند. آنها همچنین حاوی ذرات ریز فلز آهن( آهن نانوفاز) هستند که توسط فرآیند هوازدگی فضایی تشکیل شده اند.

این آهن است که بزرگترین تفاوت بین آگلوتینات های شیشه ای در نمونه های آپولو و شیشه های آتشفشانی طبیعی در نمونه های زمینی را رقم می زند. آهن همچنین محتمل ترین علت تنش مرتبط با فلز بود که در پروفایل های ژنتیکی گیاه شناسایی شد.

بنابراین وجود آگلوتینات ها در زیرلایه های ماه باعث شد که نهال های رشادی گوش موشی در رگولیت در مقایسه با نهال های رشد یافته در JSC- ۱A، به ویژه نهال های کاشته شده در نمونه ای که از آپولو- ۱۱ آمده است، دچار مشکل شوند. فراوانی آگلوتینات ها در یک نمونه رگولیت بستگی به مدت زمانی دارد که این ماده روی سطح ماه قرار گرفته است که به آن" بلوغ" رگولیت گفته می شود.

خاک های بسیار بالغ برای مدت طولانی روی سطح ماه بوده اند. آن ها در مکان هایی یافت میشوند که رگولیت توسط برخوردهای شهابی اخیر پراکنده نشده است، در حالی که خاک های نابالغ متعلق به زیر سطح ماه در اطراف دهانه های تازه ایجاد شده و در شیب های دهانه ها وجود دارند.

سه نمونه رگولیت بدست آمده از مأموریت های آپولو، بلوغ های متفاوتی داشتند و نمونه آپولو- ۱۱ بالغ ترین آنها و حاوی بیشترین آهن نانوفاز بود و بالاترین نشانگرهای تنش مرتبط با فلز را در مشخصات ژنتیکی خود به نمایش گذاشت.

اهمیت خاک جوان

این مطالعه نتیجه می گیرد که رگولیت بالغ تر برای رشد نهال ها نسبت به خاک کمتر بالغ، بستر مؤثر کمتری است. این یک نتیجه گیری مهم است، زیرا نشان می دهد که گیاهان را می توان در زیستگاه های قمری در رگولیت رشد داد، اما محل احداث این زیستگاه باید بر اساس بلوغ خاک ماه تعیین شود و شاید مهمتر از این یافته این باشد که این یافته ها را میتوان در برخی از مناطق فقیر جهان نیز مورد بهره برداری قرار داد.

شاید این یک بحث قدیمی باشد چرا این همه پول صرف تحقیقات فضایی می شود، در حالی که بهتر است برای رفع سوءتغذیه کودکان و ساخت مدارس و بیمارستان ها هزینه شود. اما یافته های ناشی از این تحقیق می تواند روی زمین قابل اجرا باشد و آنچه در مورد تغییرات ژنتیکی آموخته شده است، می تواند برای پرورش محصولات در زمین های خشک استفاده شود یا گیاهانی رشد داده شوند که می توانند سطوح بالاتری از فلزات را تحمل کنند.

اگر رشد گیاهان در ماه در کمک به سبزتر شدن باغها در زمین مؤثر باشد، دستاورد بزرگی خواهد بود.