چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱:۵۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۹۰۰۳۸۴
فیلم و سینمای ایران

رکورد تندفروشی در سینمای ایران!

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,سلام بمبئي
مردم ايران در همه عرصه‌ها غير‌قابل پيش‌بيني هستند و هميشه بوده‌اند، اما اين يکي بسيار بيشتر از ساير زمينه‌ها همگان را متعجب کرده است.

روزنامه وقايع‌ اتفاقيه، مردم ايران در همه عرصه‌ها غير‌قابل پيش‌بيني هستند و هميشه بوده‌اند، اما اين يکي بسيار بيشتر از ساير زمينه‌ها همگان را متعجب کرده است.

 

در ۶ ماهه اول سال فيلم «من سالوادور نيستم» با بازي رضا عطاران رکورد فروش سينماي ايران را شکست اما کمي بعد از آن اصغر فرهادي با فيلم متفاوت «فروشنده» توانست اين رکورد را ارتقا بدهد. تا اينجاي کار احتمالا طرفداران فرهادي- سواي اينکه بخواهيم نقدي بر اين دو فيلم وارد کنيم و کيفيتشان را مدنظر قرار دهيم- خوشحال شده‌اند که فيلم فيلمساز محبوبشان بر يک فيلمفارسي غلبه کرده است؛ اتفاقي که در تاريخ سينماي ايران بي‌سابقه بوده اما اتفاق اين چند روزه نشان داد، کمي بايد در نگاهمان تجديدنظر کنيم.

 

فيلم «سلام بمبئي» با ترکيب بازيگران ايراني و هندي و با قصه‌اي ملودرام با فيلمنامه‌اي ضعيف توانسته است رکورد فروش سينماي ايران را در افتتاحيه جابه‌جا کند؛ رکوردي که پيش‌ازاين از چند ماه قبل در دست «فروشنده» بود و اين فروش احتمالا دلايلش تا حدي مشخص است. حضور محمدرضا گلزار و بنيامين بهادري به‌همراه بازيگران هندي يکي از دلايل اين فروش است. مردم به سينما مي‌روند تا اين بازيگران را ببينند و خاطره شعله، سنگام، مادر هند و قانون را زنده کنند؛ البته گلزار سال‌ها قبل در صحنه‌اي از فيلم «کما» استعدادش را در رقص هندي به‌همراه امين حيايي بروز داده بود اما بنيامين براي اولين‌بار جلوي دوربين، کنجکاوي تماشاگران را براي ديدن اين خواننده پاپ بيشتر از گلزار برمي‌انگيزند ولی سؤال مهم‌تر درباره جنس تماشاگراني است که به ديدن «سلام بمبئي» مي‌روند.

 

احتمالا تماشاگران «فروشنده» و «سلام بمبئي» يک گروه تماشاگران را تشکيل مي‌دهند اما اين اتفاق منحصربه‌فرد در همه تحليل‌هاي فروش اثر خواهد گذاشت. يکي از اهالي مطبوعات در صفحه اجتماعي‌اش اين سؤال را مطرح کرده بود که مگر مي‌شود کسي که به ديدن «فروشنده» مي‌رود، «سلام بمبئي» را هم برود در سالن سينما ببيند؟ اما انگار پاسخ مثبت به اين سؤال در اين دو روز داده شده است هر چند، فروش اين دو روز دلايل ديگري هم داشت.

 

شکستن رکورد «فروشنده» در ۲ روز 

فيلم سينمايي «سلام بمبئي» به کارگرداني قربان محمدپور موفق شد در دو روز به فروش بيش از یک ميليارد تومان برسد و به سريع‌ترين فيلم ميلياردي در جدول اکران تبدیل شود.

 

فيلم سينمايي «سلام بمبئي» محصول مشترک سينماي ايران و هندوستان که با هزينه‌‌ طرف ايراني ساخته شد، پس از حواشي بسيار و کش‌وقوس‌هاي فراوان از پنجشنبه وارد چرخه اکران عمومي شد و توانست با فروش ۵۰۰ ميليون تومان در روز اول و ۶۰۰ ميليون در روز دوم، به سريع‌ترين فيلمي تبدیل شود که وارد باشگاه ميلياردي‌ها مي‌شود. «سلام بمبئي» که پيش‌ازاين قرار بود در نيمه اول سال اکران شود، پس از حواشي بسيار به اکران عمومي نرسيد و سپس با اعتراض يکي از مداحان در مهر هم اکران نشد تا بالاخره از ۱۱ آذر رنگ پرده را ببيند؛ البته قرار بود مراسم افتتاحيه‌اي براي اين فيلم در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شود که پس از پيش‌فروش بليت‌هاي ۳۰۰ هزار توماني و استقبال سرد مخاطبان و صادرنشدن مجوزهاي لازم، مراسم لغو شد.

 

فيلم تازه قربان محمدپور، اکرانش را با استقبال فوق‌العاده مخاطب‌ها آغاز کرد و توانست در روزهاي سرد گيشه و درحالي‌که فيلم‌هاي روي پرده نتوانسته‌اند موفقيت فروش سينماها در نيمه اول سال را تکرار کنند، جان تازه‌اي به چرخه اکران و فروش سينماها بدهد. پيش‌ازاين، «فروشنده» به کارگرداني اصغر فرهادي توانسته بود در سه روز اول به فروش یک ميليارد تومان برسد اما «سلام بمبئي» پس از دو روز به اين فروش دست يافت تا نويد فيلمي را بدهد که شايد باز هم جدول پرفروش‌ترين فيلم سال را تغيير بدهد.

 

«سلام بمبئي» سهم چه فيلم‌هايي را گرفته است؟ 

براين‌اساس، نکته حائزاهميت درباره اکران فيلم «سلام بمبئي» در شرايطي است که هشت فيلم ديگر در حال اکران هستند؛ ۶ سرگروه براي سينماها در نظر گرفتند و دو فيلم هم در گروه آزاد اکران هستند اما اين فيلم‌ها چه سهمي از سينماها دارند؟!

 

با نگاهي کوتاه به سينماهاي تهران، شاهد خواهيد بود چگونه همه پرديس‌هاي سينمایي، دو يا سه سالن در اختيار فيلم «سلام بمبئي» قرار داده‌اند. ما در تهران فقط يک پرديس سينمايي داريم که ۱۲ سالن در اختيار دارد و امکان نمايش همزمان در سالن‌هايش را دارد اما ديگر پرديس‌ها با توجه به تعداد سالن‌هايشان بايد ظرفيت سينما را در اختيار همه فيلم‌ها قرار دهند که متأسفانه شاهد بي‌قانوني و رعايت‌نشدن حقوق صاحبان آثار هستيم.

 

برای مثال، پرديس زندگي به صورت مرتب از ساعت ۱۲ ظهر به فاصله يک ساعت تا ساعت ۱۲ شب، فيلم را اکران مي‌کند و دو سالن بزرگش را در اختيار اين فيلم قرارداده است و فيلم سينمايي «لاک قرمز » که به‌تازگي و همزمان با فيلم «سلام بمبئي» اکران ‌شده، فقط سه سانس در اختيار دارد. پرديس ملت، روز گذشته دو سالن در اختيار فيلم «سلام بمبئي» قرار داده بود و در ميان پرديس‌هاي تهران فقط پرديس آزادي به رعايت حقوق صاحبان آثار توجه داشت.

 

سالن سينما فرهنگ که با توجه به تصميم شوراي صنفي نمايش بايد به چند فيلم سرويس بدهد، يک سالن کوچک آن در اختيار گروه هنروتجربه است و فيلم «سلام بمبئي» را در هفت سانس و در سالن اصلي خود به نمايش مي‌گذارد. در سالني که در اختيار سينما شهر است و بايد به سينماي ملي کشور توجه داشته باشد سهم فيلم‌هاي «نفس»، «يتيم‌خانه ايران» و... از اين سينما چيست؟

 

شوراي صنفي نمايش بايد توجهي به وضعيت شهرستان‌ها و اکران فيلم‌ها در سالن‌هاي شهرستان داشته باشد؛ برای مثال، در اصفهان، سالن‌هاي ساحل (بزرگ‌ترين سالن) سينما سپاهان (سالن بزرگ) و فلسطين بهترين سانس خود یعنی ساعت ۲۰:۳۰ را به فيلم «سلام بمبئي» اختصاص داده و همه اين سالن‌ها متعلق به حوزه هنري است و سينما قدس هم که متعلق به بخش خصوصي است، سالن بزرگش را در اختيار اين فيلم قرارداده است.

 

در شهر قزوين، دو سالن سينما داريم؛ بهمن که متعلق به حوزه هنري است فيلم «سلام بمبئي» را به نمايش گذاشته و سالن مهتاب که متعلق به بخش خصوصي است نيز همان فيلم را به نمايش گذاشته است. در شهر مشهد، بزرگ‌ترين سالن و استانداردترين سالن متعلق به سينماشهر است و سينما هويزه بزرگ‌ترين سالنش را در اختيار «سلام بمبئي» قرارداده است. سينماهاي آفريقا و قدس هم دو سالن متعلق به حوزه هنري است که در اختيار فيلم «سلام بمبئي» قرار گرفت. در شهر اهواز، سينما اکسين و بهمن متعلق به حوزه هنري است که هر دو، فيلم «سلام بمبئي » را به نمايش گذاشتند.

 

حال، بايد ديد شوراي صنفي نمايش چگونه به وظايف خود عمل مي‌کند و به حقوق ديگر فيلم‌هاي در حال اکران ازجمله فيلم‌هاي ارزشمند «نفس»، «سيانور»، «يتيم‌خانه ايران» و ديگر آثاری همچون «لاک قرمز» توجه خواهد کرد و چه برخوردي با اين نحوه اکران خواهد داشت. به نظر مي‌رسد حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با توجه به فضاي فيلم فقط به‌خاطر فروش بيشتر، همه سالن‌هايش را در اختيار فيلم قرار داده و با در اختيارقراردادن سالن‌ها، تمام‌قد پشت فيلم ايستاده است! 

 

 

  • 12
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش