جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۲۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۷۹۶۵
فیلم و سینمای ایران

فیلمنامه نویسان مطرح کردند:

رگ خواب تماشاگر در دست شهرزاد

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,شهرزاد
۱۰ فیلمنامه نویس درباره سریال «شهرزاد» و فصل دوم آن که تاکنون چهار قسمت آن عرضه شده است به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش میزان به نقل از روابط عمومی سریال «شهرزاد»، خشایار الوند، معصومه بیات، فرهاد توحیدی، سیروس تسلیمی، سیدسعید رحمانی، شادمهر راستین،بهتاش صناعی ها، پیمان عباسی، صادق کرمیار و حسین مهکام در گفت وگوهای خود از از نقاط قوت فیلمنامه این مجموعه گفتند.

 

خشایار الوند با بیان اینکه نکته برجسته فیلمنامه شهرزاد این است که رگ خواب تماشاگر را از ابتدا در دست می گیرد، گفت: در این مجموعه انتظار نداریم به همه شخصیت ها خوب پرداخته شده باشند و یا طراحی صحنه و دکور خیلی عالی باشد و ... زیرا از همان ابتدا قلابش به تماشاگر می افتد ضمن اینکه شهرزاد به خاطر فرم داستان گویی کلاسیکی که دارد به روز شده است.

 

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در مورد سریال این است که خودش را زیاد درگیر تاریخ نکرده است. مثلا، شخصیت بزرگ آقا که در فصل اول این مجموعه شاهد حضورش بودیم در آن زمان ما به ازای تاریخی دقیقی نداشته است اما می توان چنین شخصیتی را برای آن دوره زمانی در نظر گرفت. حسن فتحی در سریال شهرزاد بیشتر حال و هوای تاریخی را منتقل می کند و صرفا به تاریخ نمی پردازد به همین دلیل هم ما زیاد لوکیشن شهری نمی بینیم (آنچه از لوکیشن شهری نشان داده می شود برای بیان حال و هوای جامعه آن دوره است) و بیشتر خانه شخصیتها را میبینیم.

 

فیلمنامه نویس «قهوه تلخ» همچنین گفت: در شهرزاد چند شخصیت ساخته پرداخته جذاب وجود دارد که اولی بزرگ آقا (علی نصیریان) که نقشی درجه یک است و بعد از آن قباد که ابتدا تصورها بر این بود که شخصیتی خاکستری دارد اما هرچه جلوتر می رویم دلمان برای او می سوزد و شهاب حسینی بسیار خوب آنرا ایفا کرده است و نقش بعدی «شهرزاد» که محور داستان است. دختری در جامعه ای که درحال مدرن شدن است اما به خاطر مصلحت های پدرش به واسطه روابطی که با بزرگ آقا داشته به خواسته های او تن می دهد و می توان گفت شخصیت کاریزماتیک و جذابی است.

 

الوند ادامه داد: خانم ها با شخصیت شهرزاد ارتباط خوبی برقرار کرده اند و این مزیت بزرگی است که شخصیت محوری با تماشاگردارد و اینکه مخاطب نگران اتفاقاتی باشد که برای این شخصیت بیافتد. این ها همگی دستاوردهای سریال است که درواقع درباره ۳۰۰۰ دقیقه یک اثر در نمایش خانگی صحبت می کنیم و با توجه به اینکه خودم در این مدیوم کارهایی انجام داده ام میدانم که تا چه اندازه سخت است زیرا مخاطب باید برای اثر مورد دلخواهش هزینه کند و در چنین شرایطی معادله متفاوت می شود. در دوره ای که مخاطب سریال ها و فیلم های مورد علاقه اش را دانلود می کند اینکه برای سریالی هزینه کند موفقیت بزرگی محسوب می شود و لذت بخش است.شهرزاد توانسته با قشرهای مختلف جامعه ارتباط برقرار کند ، مخصوصا با خانواده ها زیرا اکثرا شاهد هستیم که این سریال در خانواده ها به طور دسته جمعی دیده می شود که این امر نشان از موفقیت یک اثر دارد.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروزه مخاطب می تواند داستان و نتیجه فیلم ها و سریال ها را حدس بزند اما در مورد سریال شهرزاد بدین شکل نیست. بارها سعی کردم حدس بزنم که برای شخصیت ها چه اتفاقی می افتد و ماجرا چه می شود اما رودست خوردم و متوجه شدم حدسم اشتباه بوده و این خود نشان از متفاوت بودن سریال دارد یعنی نغمه ثمینی و حسن فتحی به درستی کارشان را انجام داده اند. اینکه در چنین قصه ای بزرگ آقا که از نقش های اصلی است می میرد حتما باید جایگزینی برای آن در فصل دوم درنظر گرفته شود که در قسمت های آینده خواهیم دید و این همان تفاوتی است که متوجه می شویم که مانند بسیاری از سریال ها همه چی به خوبی و خوشی تمام نمی شود.

 

فیلمنامه نویس «مرد هزارچهره» افزود: در کنارهمه نقاط مثبت سریال احساس می کنم در جاهایی دودستی در برخی سکانس ها دیده می شود که با توجه به اینکه دو نویسنده وجود دارد، طبیعی است اما درکل مدل قصه گویی شهرزاد به گونه ای است که تماشاگر را حتی در قسمت هایی که نقطه عطفی ندارد و اتفاقی نمی افتد، مشتاق نگه می دارد.

 

معصومه بیات نیز درباره شهرزاد گفت: هر بار که مردم برای کسب پیروزی های فوتبالی ، به خیابان ها می آمدند و شادی و هیجان شان را ابراز می کردند با خودم فکر می کردم آیا ممکن است چنین هیجانات گسترده ای برای هنر و ادبیات هم پیش بیاید ؟ ...اینکه یک رخداد فرهنگی پیروزمندانه بتواند باعث شادی اکثریت مردم وابراز احساسات شان بشود تنها یک خیالپردازی به نظر می رسید.

 

فیلمنامه نویس«رگ خواب» ادامه داد: البته جالب توجه است که این اتفاق برای ورزش های دیگر حتی فوتبال ساحلی یا والیبال نمی افتد که پیروزی های شان خیلی بیشتر از فوتبال چمنی ست و بیشتر برای رده بندی و قهرمانی جهان به میدان می روند . بعد یک روز "ماریو بارگاس یوسا" بعد از این همه سال جایزه ی نوبل را برد و این اتفاق برای ما شیفتگان یوسا ، شبیه رفتن به جام جهانی و بردن از استرالیا بود . با اینکه هیچ کس به خیابان ها نریخت و بوق بوق نکرد ، اما یک جور هیجان و شادی مشترک میان دوستداران ادبیات جریان پیدا کرده بود که اگر می وانستند همدیگر را پیدا کنند حتما در این احساس پیروزی با هم شریک می شدند.

 

وی ادامه داد: چند سال بعد که مجموعه ی شهرزاد ساخته شد و عکس ها و ترانه های جذاب ش این طرف و آن طرف میان مردم رد و بدل می شد ، به نظر می رسید یک اتفاق هیجان انگیز در عالم مجموعه سازی در حال رخداد است . گفت و گوها رنگی از شهرزاد به خود گرفت و هم وطنان دور و نزدیک از همه جای دنیا ، شروع کردند به اینکه شهرزاد را پیگیرانه تماشا کنند . موجب افتخار بود که یک مجموعه ی ایرانی دل ایرانی ها را ببرد .

 

بیات همچنین گفت: مجموعه ای که اما این بار پسند عام و خاص شده بود و آنقدر شرافت داشت که از برنده شدنش خوشحال و راضی باشی .همان طور که اصغر فرهادی و فروشنده اش یک روز صبح خیلی زود (که نمی توانستیم همگی با هم به خیابان ها برویم ) با جایزه ی اسکارش ما را به هم پیوند داد و هیجانزده کرد. آیا اتفاقات جهان فیلمسازی می تواند به توفیقات ملی واقعی تبدیل شود؟ که پربیننده بودنش،توفیق با تحمیق تماشاگر نباشد و سلیقه ی ما تماشاگران را بالا ببرد ؟ توفیقی که با خود سیاهه ای از صرف هزینه های بیت المال را همراه نداشته باشد وبر سرمایه ای از تبعیض و بی قانونی و رفیق بازی استوار نباشد؟ زنده باد شفافیت ، زنده باد زیبایی و دقت، زنده باد شهرزاد

 

فرهاد توحیدی با بیان اینکه مهمترین آثارحسن فتحی در قالب سریال‌های تلویزیونی خلق شده است و مهمترین اثر او «شهرزاد» است، گفت: درون مایه شهرزاد با عشق همراه شده است به همین دلیل هم آثار او تداوم دارد و مخاطب را به همراه خود می کشاند.

 

فیلمنامه نویس «امکان مینا» ادامه داد: به نظرم آنچه که در سریال شهرزاد بر روی آن تاکید شده است پروش رابطه عاشقانه بین دو شخصیت است. به طور مشخص در فصل اول این مجموعه رویگردانی شهرزاد از فرهاد از روی عشق است زیرا او همچنان فرهاد را دوست دارد و به خاطر اینکه نمی خواهد آسیبی به او برسد، رهایش کرد.

 

وی ادامه داد: به جرات می توان گفت که حسن فتحی در روایت داستان هایش به اندازه ای پیشرفت کرده که به آسانی می تواند مخاطب را با خود همراه کند. فصل دوم مجموعه شهرزاد هم درست به همان اندازه فصل اول جذابیت لازم را برای همراه کردن مخاطب دارد.

 

سیروس تسلیمی با بیان اینکه شهرزاد فیلمنامه بسیار جذابی دارد تا آنجا که مخاطب را هر هفته پیگیر خود می کند، گفت: معمولا در سریال ها از ابتدا که شروع به دیدن می کنیم تا انتها باید منتظر باشیم تا متوجه اتفاقی شویم اما در سریال شهرزاد هر قسمتش ابتدا و انتها دارد و شاهد اتفاق جدیدی هستیم. از نکات بسیار مهم دیگر در مورد سریال شهرزاد این است که با اینکه مخاطب برای دیدن آن هزینه می دهد اما آنها را با خود همراه می کند.

 

فیلمنامه نویس «پرنده کوچک خوشبختی»معمولا این نوع سریال ها در فصل های بعدی به ورطه تکرار می افتد و بهتر است که همان فصل اول ادامه دار باشد زیرا فاصله زمانی که بین فصل اول و دوم می افتد ممکن است مخاطب داستان سریال را فراموش کند و امیدوارم در مورد شهرزاد شاهد اتفاقات خوبی در فصل دوم نیز باشیم زیرا از معدود سریال هایی بود که مخاطب را با خود همراه کرده است.

 

وی ادامه داد: حسن فتحی برای آثارش چارچوب خاصی دارد که عشق و تاریخ بهم تنیده شده است و با توجه به اینکه در سریال ها و فیلم های ما مقوله عشق تکراری شده است و مردم اغلب به سراغ فیلم های کمدی می روند، متفاوت بوده است.فتحی در سریال شهرزاد به برهه ای از زندگی آدم ها توجه دارد که در طول سال های گذشته کمتر به آن پرداخته شده است. به نظرم شهرزاد از سریال های آبرومند و پرقدرتی است که برای مخاطب جذاب بوده و بازی های آنقدر قوی است که برای بیننده تکراری نشده است.

 

سید سعید رحمانی نیز گفت: در طراحی روایت شهرزاد نکات و ظرائفی وجود دارد که آنرا برای مخاطب عام و خاص ، جذاب و متفاوت کرده است.تقریباً تمامی مؤلفه‌های ساختار روائیِ شهرزاد ، هنرمندانه و خلاقانه طراحی شده‌اند.در این فیلمنامه چه در سطح مهندسی ساختار و چه در سطحِ معماری روایت ، شاهد تسلط فنی نویسنده هستیم که نتیجه‌اش سطح زیبائی‌شناسی کم نظیری در آن است که مخاطب خاص و عام را تحت تأثیر قرار می‌دهد.از دیالوگ شروع می‌کنم که اولین سطح برخورد مستقیم اثر است با مخاطب.

 

وی با بیان اینکه دیالوگ در این سریال بسیار خوب طراحی شده است، افزود: نویسنده به جای آنکه دل به دیالوگ‌های قشنگ بسپارد که نتیجه‌اش ، یکسانی گویش در کاراکترهای مختلف است ، تمام تلاشش را برای دیالوگ‌های مناسب به کار برده و لذا همه‌ی شخصیت‌ها ، متکی بر شخصیت‌پردازی منحصر بفرد خود گویش می‌کنند و دیالوگ می‌گویند و این امر ، هارمونی جذابی را در دیالوگ نویسی شخصیت‌های متعدد سریال سبب شده است. می‌دانیم که در طراحی یک دیالوگ خوب ، درست حرف زدن مهمتر از خوب حرف زدن است و این نکته‌ای است که در دیالوگ‌نویسی این سریال ، کاملا رعایت شده است. تردید ندارم اگر در متن فیلم‌نامه این سریال ، اسامی کاراکترها را هنگام دیالوگ گفتن پاک کنیم، از متن دیالوگ، می‌توان شخصیت را پیدا کرد! و این امر هنر بی بدیل حسن فتحی است.

 

فیلمنامه نویس «ازدواج صورتی» ادامه داد: هر چند شهرزاد ، سریالی است تخیلی با ساختار کلاسیک که تلاش می‌کند به بهترین شکل ممکن قصه‌اش را روایت کند ولی با تبحر فیلم‌نامه‌نویس ، نقبی هم به مقطع خاص تاریخی می‌زند و به این بهانه بی آنکه قصد فیلتر کردن رخدادهای تاریخی را داشته باشد، در لایه‌های زیرین روایت سعی می‌کند همچون منشوری، تابش اصلی رخدادهای تاریخی را جذب کرده ، به گستره‌ای از انوار و طیفهای مؤثر تبدیل کند آنهم به مدد طراحی خطوط فرعی و جذاب روایت که این هم به نگاه دقیق و هوشمندانه‌ی حسن فتحی برمی‌گردد.نکته مهم دیگر،رنگ آمیزی شخصیت های اصلی و فرعی است.

 

وی افزود: معمولا در درام‌های اینگونه، تعدد شخصیت‌های فرعی سبب‌ساز می‌شود که نویسنده، آنها را به شکل مجزا ، فقط به عنوان کار راه اندازِ شخصیت اصلی در خط اصلی درام به کار بگیرد اما در این سریال شاهدیم که تک تک شخصیت‌های فرعی، نه تنها نقشی مؤثر در پیشبرد خط اصلی روایت دارند که تمامی گستره‌ی شخصیت‌های فرعی نیز ، در کنار هم ، یک هم‌افزائی دراماتیک را به نمایش می‌گذارند. یعنی شخصیت‌های فرعی، نه تنها کارکردی تعریف شده در خط روایت اصلی و در برابر شخصیت اصلی دارند که در کنار هم نیز ، سازنده‌ی یک فانکشِ دراماتیک هستند که تعبیر من برای آن یک صورت فلکی دراماتیک است.

 

شادمهر راستین نیز درباره شهرزاد گفت: مهمترین ویژگی سریال شهرزاد این است که برای مدیا نوشته شده است یعنی از ابتدا پیش بینی شده که فردی که قرار است آنرا ببیند به قدرت انتخاب آن احترام گذاشته شود و این از جمله تفاوت های بارز سریال با تلویزیون است. تلویزیون سریال ها و برنامه ها را راس ساعت خاصی پخش می کند به همین دلیل هم قدرت انتخاب مخاطب کم است اما زمانیکه وارد عرضه رقابت می شود قدرت انتخاب بیشتر و عرصه رقابت نیز بالاتر می رود.

 

وی ادامه داد: شهرزاد قصه را خوب و زود بنا میکند و بحران ها را به تصویر می کشد و از همان ابتدا نیز مخاطب با شخصیت ها آشنا می شود و برای مخاطب مشخص می شود که شخصیت ها در مواجه با حوادث چه واکنش هایی دارند که این امر یکی از بهترین شیوه ها در سریال سازی است.

 

فیلمنامه نویس«به همین سادگی» همچنین گفت: در شهرزاد مخاطب درگیر قصه اشخاص است و کارگردان و نویسنده توانستند با المان های ظاهری تیپ سازی شخصیت ها را برای بیننده از هم متفاوت و مخاطب را با خود همراه کنند که این دستاورد ۳۰ ساله کار حسن فتحی و فعالیت های نغمه ثمینی باهم بوده است.یکی دیگر از امتیازات مثبت شهرزاد زبان گویشی آن است که مرز باریک بین یک اثر سینمایی و تلویزیونی را به خوبی رعایت کرده است.

 

وی ادامه داد: شاید مجموعه پی رنگ ثابتی داشته باشد اما هر قسمت آن داستان هزار و یک شبی است که برای بیننده ایرانی بسیار جذاب است و جای چنین مجموعه ای با چنین خصوصیاتی خالی بود.در قیاسی به شدت دور با سریال هایی که تلویزیون نشان می دهد می توان گفت تلویزیون آثارش را با دیدگاه بیان می کند اما حسن فتحی به جای اینکه تاریخ را بیان کند، نوعی بازشناسایی جامعه ایرانی را نشان می دهد، اینکه چه اثراتی در زندگی ایرانی ها داشته برای او مهمتر است ضمن اینکه فتحی نگاهش اجتماعی است نه سیاسی.

 

به جرات می توان گفت شهرزاد سطح توقع را بالا برده است و امیدوارم از این پس شاهد مجموعه های با کیفیت بهتری باشیم.

 

بهتاش صناعی‌ها با بیان اینکه برخی فیلمنامه‌ها هدفشان جذب مخاطب عام است و برخی دیگر جذب مخاطب خاص است، گفت: فیلمنامه شهرزاد از ویژگی جذب مخاطب عام برخوردار است. نوشتن فیلمنامه ای همچون مجموعه شهرزاد که هدفش جذب مخاطب عام است ممکن است به نظر آسان برسد ولی اینطور نیست.

 

وی ادامه داد: این مجموعه از المان هایی که باعث جذب مخاطب عام میشود به شکل مناسبی استفاده کرده و دلیل استقبال مردم همین موضوع بوده است.المانهایی چون مثلث عشقی، تقدیر، تصادف و غیره. می توان گفت در این سریال کارگردان و نویسندگان به خوبی توانسته اند نبض مخاطب را بدست آورند و این کار آسانی نیست.

 

فیلمنامه نویس« احتمال باران اسیدی» همچنین گفت: به نظر میرسد که مخاطبین شهرزاد از کل مخاطبین همه سریالهای تلویزیون بیشتر است و شهرزاد با این میزان استقبال باید از رسانه ملی پخش می شد تا مردم در اقصی نقاط کشور و بدون پرداخت هزینه بتوانند این سریال را ببینند. ای کاش در رسانه ملی شرایط و سلیقه ای وجود داشت که می توانست این نوع سریال ها را تولید کند.

 

پیمان عباسی نیز درباره شهرزاد گفت:هیچ موفقیتی در عرصه های هنری اتفاقی نیست. زمانیکه درمورد اثری به این میزان اشتیاق می رسیم یعنی در مسیر درستی قدم برداشته ایم.فیلمنامه شهرزاد درست و دقیق نوشته شده است و به جز اینکه همه عناصر دراماتیک را رعایت کرده، بافت درست و عاشقانه ای نیز دارد و موفق شده طیف عظیمی از مخاطبان را به سمت خود جلب کند.

 

وی ادامه داد: کار بسیار سختی است که از بچه مدرسه ای تا آدم های مذهبی، افراد جوان و مسن ، روشنفکر و همه و همه با سریالی ارتباط برقرار کنند و این یعنی از استانداری که برای یک سریال باید وجود داشته باشد، فراتر رفته است.

 

فیلمنامه نویس «قلب یخی (فصل سوم)» افزود: نکته دیگری که این سریال را در شخصیت پردازی ها ویژه کرد این بود که همیشه شخصیت های قصه را به شکل کلیشه ای سیاه و سفید می‌بینیم به عنوان مثال، در یک فیلم یا سریال قاچاقچی را شخصیت منفی و سیاه می دانیم اما وقتی وارد جزئیات زندگی این آدم می شویم متوجه می شویم که این آدم محبت و عشق هم دارد و این چیزی است که در زندگی واقعی وجود دارد و این امر در سریال شهرزاد به ماهرانه ترین شکل وجود دارد که شخصیت های آن سیاه و سفید نیستند و وقتی وارد زندگی تک تک آنها می شویم به شکل لذت بخشی با آنها همراه می شویم ، عاشق می شویم و دلمان برای آنها می سوزد و از بحران هایی که در این قصه وجود دارد هیچ بیننده ای ناراحت نمی شود.

 

عباسی با بیان اینکه شهرزاد موفق ترین و حرفه ای ترین سریالی است که در سال های گذشته ساخته شده است، گفت: چیزی که اغلب در نوشتن حسرت می خوریم این است که تلویزیون اجازه نمی دهد وقایع را همانطور که اتفاق می افتد بیان کنیم و من همیشه می گفتم ای کاش فضا اجازه می داد تا بتوانیم به راحتی حقیقت ها را بنویسیم. همیشه دوست داشتم بستری مهیا می شد تا درام قابل باورتر باشد مانند چیزی که امروز در سریال شهرزاد می بینیم. اینکه زنی که متاهل شده هنوز گوشه ذهنش درگیر عشقی که در گذشته داشته باشد ایرادی ندارد باشد. این موارد همه عین زندگی است مواردی که به خوبی در سکانس به سکانس این مجموعه می بینیم.

 

وی ادامه داد: سریال شهرزاد نشان داد که اگر اجازه داشته باشیم تا درام را کامل تعریف کنیم حرف های بیشتری برای گفتن خواهیم داشت. شهرزاد برایم بسیار جالب است و همه اخبار آنرا دنبال می کنم امیدوارم فصل دوم مانند فصل اول خوب ادامه پیدا کند و با شناختی که از حسن فتحی و نغمه ثمینی دارم مطمئن هستم که باهوش عمل کردند و فصل دوم یک قدم جلوتر خواهد رفت.

 

صادق کرمیار با بیان اینکه شهرزاد از چند منظر قابل بررسی و نقد است، گفت: پیرنگ، روایت، شخصیت پردازی و ساختار فیلم هر یک به تنهایی قابل بررسی است؛ اما به دلیل مجال اندک تنها از منظر روایت تاریخی به شهرزاد حسن فتحی نگاه میکنیم.

 

وی ادامه داد: از زمان ارسطو مرز روشنی میان متون تاریخی و متون ادبی قائل بودند و این دو روایت را با یکدیگر متفاوت و حتی متباین میدانستند.یعنی راوی تاریخ رویدادها را همانگونه که رخ داده بود روایت می کند و نویسندهی متون ادبی و هنری رویدادها را آنگونه که میتوانست رخ داده باشد روایت می کند.از این منظر میتوان شهرزاد را یک روایت رئالیستی با نگاه ارسطویی به تاریخ ارزیابی کرد. داستان شهرزاد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز می شود بنابراین یک مقطع تاریخی مشخص از پیشینه کشور را روایت میکند اما شیوه روایت فتحی نه فقط وقایعی است که دقیقن در آن مقطع تاریخی اتفاق افتاده است، بلکه روایتی است که میتوانست در آن مقطع اتفاق بیفتد. تفاوت این دو روایت در نوع نگاه فتحی به آن مقطع تاریخی و تحلیل او از رخ‌دادهای یأس‌آلود آن سال‌ها قابل ارزیابی است.

 

فیلمنامه نویس«سجده برآب» ادامه داد: اما اگر تحلیل و ارزیابی فتحی از رخدادهای آن مقطع تاریخی را حاصل گفتمان جدید و امروزین دربارهی تاریخ بدانیم، میتوانیم به لحاظ شیوهی روایت تاریخ، نشانه هایی از روایت پست مدرن از تاریخ را در اثر فتحی ببینیم چراکه هیچ تاریخ نگاری نمی‌تواند مدعی شود که روایت فتح از کودتای ۲۸ مرداد نادرست است. در عین حال هیچ تاریخ نگاری نیز نمی توانند مهر تایید بر شیوه روایت تاریخی فتحی هک کند. از این منظر فتحی روایت منحصر به فرد خود را از تاریخ معاصر ایران در قالب یک اثر هنری شش دانگ و ماندگار خلق کرده است که با همه ی روایت های گذشته متفاوت است.

 

وی همچنین گفت: پاره‌ای از منتقدان بر این باورند که اثر هنری تاریخی اگر کارکرد امروزی نداشته باشد، ماندگار نخواهد شد و با مخاطب ارتباط برقرار نخواهد کرد.اگر این دیدگاه را بپذیریم باید به این نکته به اعتراف کنیم که مخاطب فراوان شهرزاد نشانگر هم‌خوانی شرایط کنونی با شرایط دوره‌ی تاریخی شهرزاد است که به دلیل ارتباط روحی و ماهوی با آن مقطع تاریخی توانسته دلایل یأس حاکم بر روح جامعه‌ی خویش را از لابه‌لای رویدادهای داستان شهرزاد و از لایه‌های درونی شخصیت‌های شهرزاد درک کند و به شیوه‌های غلبه بر سرخوردگی خود بیندیشد و گاه از کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های اصلی داستان در مواجهه با حوادث داستانی راه‌های برون‌رفت از این سرخورگی را نیز پیدا کند.

 

کرمیار افزود: از این زاویه فتحی را می‌توان در ردیف فیلمسازان صاحب تفکر و تحلیل و جهان‌بینی گفتمانی جای داد که علاوه بر تسلط و اشراف بر احساس و شیوه‌های هنری برانگیختن حس عاطفی مخاطب، توانسته بر اندیشه و نگرش مخاطب نسبت به خویش و نسبت به جامعه‌ی خود تأثیر اصلاح‌گرانه بگذارد.

 

حسین مهکام نیز درباره شهرزاد گفت: حسن فتحی و نغمه ثمینی از استادان و نویسندگان مطرحی هستند که برای ما سمت استادی دارند. نغمه ثمینی بیشتر به اساطیر و حسن فتحی به مبانی روانشناسی علاقه دارند به همین دلیل هم فتحی به گذشته شخصیت ها در آثارش توجه دارد و به لایه های درونی آنها نیز می پردازد. شیوه روایت و شکل کلاسیک بهترین شیوه روایت است که در سریال شهرزاد شاهد آن هستیم و متن بسیار جذابی دارد.

 

وی ادامه داد: سریال شهرزاد به درستی از به دام افتادن در قهرمان و ضد قهرمان فرار کرده است تا آنجا که شخصیت های فرهاد و قباد هردو دوست داشتنی هستند و علت این است که به درستی شخصیت پردازی شده است که اگر غیر از این بود مخاطب از شخصیت قباد خوشش نمی آمد. ممکن است فرهاد در مسیر بهتری قرار گرفته باشد اما شخصیت و نقش قباد هم خوب است و شهاب حسینی آنقدر بازی خوبی ارائه داده است که دیگر قهرمان و ضدقهرمان مطرح نمی شود همانطور که در فصل اول این سریال حتی بزرگ آقا را با اینکه هم دسیسه و هم محبت دارد، همه دوست دارند.

 

این فیلمنامه نویس افزود: به نظرم شهرزاد اثر ماندگاری است و طبیعی است متنی که نغمه ثمینی و حسن فتحی نوشته باشند برای مخاطب بسیار جذاب بوده است. قسمت پنجم «شهرزاد» دوشنبه ۲ مرداد عرضه می شود.

 

 

 

 

 

 

  • 18
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش