شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۹:۱۷ - ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۴۲۶۰
فیلم و سینمای ایران

مشکل آثار کودک و نوجوان چیست؟

آثار کودک و نوجوان,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
باید پذیرفت که سینمای کودک و نوجوان در دهه ۶۰ و ۷۰ طلایی‌ترین دوران خود را سپری کرد و پس از آن هرگز نتوانست به دوران اوج خود بازگردد.

به گزارش هنرآنلاین،سینمای کودک امروز در جهان حرف اول را می‌زند. تولید یک اثر سینمایی برای کودکان و نوجوانان تا علاوه بر اینکه او را برای ساعتی سرگرم می‌کنند جنبه‌های آموزشی را نیز به او یادآوری کنند، اما این همه وظیفه سینما نیست. سینما وظیفه مهم دیگری نیز بر عهده دارد. تقویت قوه تخیل کودکان و نوجوانان چراکه کودکان قوه تخیل بالایی دارند و به‌راحتی می‌توانند رؤیا سازی کنند.

 

در سینمای هالیوود فیلمسازان همواره در تلاش هستند تا بهترین آثار را در این زمینه تولید کنند و از بهترین بازیگران و تکنسین‌ها در ساخت یک اثر سینمایی بهره بگیرند. درست در نقطه مقابل، تولید آثار سینمایی در سینمای ایران است که متأسفانه چند سالی است با بی‌مهری مواجه شده است. سینمای کودک در ایران بااینکه در دهه ۶۰ و ۷۰ در دوران طلایی و اوج خود به سر می‌برد اما رفته‌رفته هرچند که سینما تبدیل به صنعت شد و به لحاظ فنی گسترش یافت اما به لحاظ مضمونی در سینمای کودک که اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین رکن سینماست با افت بسیاری مواجه شد و از دوران طلایی خود روزبه‌روز دورتر شد. تا به حدی که نه‌تنها تولیدات انگشت‌شمار شدند بلکه آثار به لحاظ کیفیت نیز بسیار ضربه خوردند و دیگر همانند گذشته کارخانه رویاسازی کودکان امروز را تشکیل ندادند.

 

کودکان امروز هم علاوه براین که می‌توانند به‌راحتی و بدون صرف وقت و هزینه چندان به سینمای روز دنیا دسترسی داشته باشند سینمای مهجور ایران را کنار گذاشتند و نادیده گرفتند چراکه آن‌طور که بایدوشاید آثار رنگ و لعابی برای جذب کودکان امروز ندارند و نمی‌توانند حتی به لحاظ داستانی نیز باهوش کودک امروز رقابت داشته باشند و او را وادار به دنبال کردن اثر کنند. سینمای کودک امروز در طی سال شاید کمتر از تعداد انگشتان یکدست تولید اثر داشته باشد و همین تعداد اندک نیز بسیار سطح پایین گرفته‌شده و به‌ندرت قدرت این را دارد که بتواند روی پرده نقره‌ای را ببیند درواقع می‌توان گفت سینمای کودک به‌صرف برگزاری جشنواره فیلم کودک همچنان سرپاست و در آن می‌توان هرچند سال یک‌بار آثار فاخری را جستجو کرد. عدم اکران مناسب و شرایط نامناسب برای فیلم‌های کودک و نوجوان باعث شد تا فیلمسازان برجسته این ژانر سینمایی به ژانری دیگر کوچ کنند و از این فضا دور شوند و همین عامل هم موجب شد تا آثار هر روز بی کیفیت‌تر از روز گذشته شوند.

 

سینمای کودک دغدغه مسئولان باشد

کامبوزیا پرتوی ازجمله کارگردانان قدیمی است که عمرش را صرف ساخت آثار سینمایی برای کودکان و نوجوانان کرده است. او که در دهه ۶۰ فیلم‌های موفقی چون "گربه آوازخوان " و "گلنار " را به سینما تقدیم کرده است، درباره بازگشت دوباره سینمای کودک به ایام اوج خود می‌گوید: همه‌چیز می‌تواند به شکوفایی خود برگردد به شرطی که دغدغه مسئولین باشد تا حمایت کنند و فضا را پیش بیاورند؛ اما متأسفانه مسئولین هرگز برای سینمای کودک دغدغه نداشتند و ندارند. قبلاً دغدغه این بود که فیلم خوب باشد و کارهای تازه‌تری ارائه شود اما درست از زمانی که دغدغه از دست رفت، فیلم‌ها رنگ باخت و سینمای کودک مجبور شد که کنار زده شود و دوران طلایی‌اش را نادیده بگیرد و شرایط جدید را بپذیرد و جایگاه خودش را بدون حمایت حفظ کند.

وی ادامه داد: سینمای کودک با حمایت چند مسئول جان گرفت و دیده شد و در آن دوران مسئولان دغدغه‌اند بودند و برایش جشنواره بین‌المللی شکل دادند. اولین جشنواره واقعی ما بعد از انقلاب اسلامی جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود، ولی الآن جشنواره کودک تا چه اندازه اهمیت دارد؟

 

کارگردان "ماهی " با اشاره به اهمیت دغدغه‌مند بودن مدیران سینمایی در حوزه فیلم کودک افزود: پیشنهاد من توجه مسئولین به این امر است. امیدوارم سینمای کودک برایشان دغدغه و مسئله باشد و کودکان برایشان مهم باشند، چراکه در این صورت مجبوریم برایشان تلاش کنیم و اثر تولید کنیم اما در غیر این صورت و بدون حمایت مدیران و مسئولان فیلمسازان به‌تنهایی نمی‌توانند کاری کنند.

 

پرتوی در ادامه اظهار کرد: وقتی نزدیک زمان برگزاری جشنواره کودک می‌شود مسئولین امر به تکاپو می‌افتند تا چند فیلم در این عرصه تولید کنند و با هر شرایطی شروع به تولید آثار عجولانه برای جشنواره می‌کنند. درحالی‌که اگر این تعصب برای کودک وجود داشت سراسر سال جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بود و دغدغه ساخت فیلم کودک در تمام سال وجود داشت. جشنواره در قبال بچه‌ها جان می‌گرفت و تنها برای یک جشنواره و یک فرصت فعالیت نمی‌کرد.

 

کارگردان "افسانه دو خواهر " همچنین درباره بازگشت سرمایه فیلم‌های کودک و ریسک‌پذیر نبودن سرمایه‌گذاران در این امر گفت: سینمای کودک بازگشت سرمایه هم دارد به‌شرط آن‌که فیلم‎‌ها خوب نمایش داده شوند و مخاطب داشته باشند. در سال‌های نه‌چندان دور فیلم‌های کودک تبدیل به درآمد برای سینمای ایران شدند و فیلم‌های پرفروشی مثل "گلنار "، "شهر موش‌ها "،"پاتال " و ... را داشتیم که همگی فیلم‌های پرفروش زمان خود بودند. سینمای کودک بازهم می‌تواند به همان شرایط بازگردد، در این صورت فیلم‌ساز هم گامش بلندتر می‌شود برای این شرایط و دست به تولید آثار باکیفیت خواهد زد و سرمایه‌گذاران نیز این تمایل را خواهند داشت تا برای سینمای کودک و تولید اثر در ژانر کودک سرمایه‌گذاری داشته باشند.

 

پرتوی در پایان در پاسخ به این سؤال که فیلمسازان تا چه اندازه با کودک امروز همراه هستند، عنوان کرد: این سختی متعلق به فیلم‌ساز است و چون دغدغه دارد این مسئولیت را حس می‌کند که فیلم به‌روز داشته باشد و برای فراتر از بچه‌های امروز اثر تولید کند. یک فیلم‌ساز باید خیلی وسیع‌تر فکر کند تا بتواند به آن موقعیت طلایی بازگردد و اثرش جوابگوی نیازهای کودک امروز باشد.

 

سینمای خوبی از کودک و نوجوان پیش روداریم

در همین راستا فرشته طائرپور دیگر فعال عرصه کودک که این روزها در حال تولید فیلم سینمایی "خاله قورباغه " است و علاوه بر این خود یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری و راهبری سینمای کودک و نوجوان است، درباره سینمای کودک می‌گوید: طرح اکران سال گذشته با جزئیات آماده شد و به رئیس وقت سازمان سینمایی داده شد، اما با تحولات و تغییراتی که انجام شد و بحث بودجه، فرصت اجرایی شدن نیافت؛ اما طرحی که در شورای سیاست‌گذاری راهبری اعلام‌شده یکی از کامل‌ترین طرح‌هاست. حتی بحث تفکیک جشنواره کودک از نوجوان که محل مناقشه است، در جشنواره‌های معتبر دنیا هم تقسیم‌بندی شده است. به‌طور مثال جشنواره فیلم جیفونی که یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم است به چند بخش تقسیم‌شده و هرکدام بخش مربوط به خود را دارند. این موضوعات همه کارشناسی شده است و ما نمی‌توانیم برخورد هیجانی و احساسی داشته باشیم، باید یک درک درست از موضوعات پیدا کنیم و راهکارهای این درک را یافته و عملی کنیم. اگر در تمام این بخش‌ها تولیدات خوبی داشته باشیم به سمتی پیش می‌رویم که سینمای خوبی از کودک و نوجوان را پیش رو خواهیم داشت.

 

عدم فضای اکران مناسب باعث ریزش فیلمسازان خوب شده است

اما سهیل موفق کارگردان جوانی که دوران کودکی خود را در این فضا سپری کرده و حالا با اشراف به سینمای کودک پا در این میان نهاده  و اولین فیلم سینمایی‌اش را با حضور در این ژانر تولید کرده است، با اشاره  به معضل اکران فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: متأسفانه ما اکران نداریم و همین نیز باعث شده است فیلمسازان درجه‌یک ما در عرصه سینمای کودک ریزش پیدا کنند و دیگر در این عرصه حضور نداشته باشند. من دو سال برای فیلم "شکلاتی " از صفرتا صد زحمت کشیدم، درحالی‌که می‌توانستم این انرژی و زمان را در سینمای کمدی و اجتماعی صرف کنم که اتفاقاً بلد هم هستم، چراکه بازیگر کمدی هم بوده‌ام و می‌دانستم صرف این زمان علاوه بر نتیجه دلخواه آورده مالی خوبی هم برایم به همراه خواهد داشت، اما این کار را نکردم چراکه به این سینما علاقه‌مندم، اما متأسفانه به دلیل نبود فضای اکران مناسب برای سینمای کودک و نوجوان بسیاری از فیلمسازان خوب، دیگر حضور ندارند و به‌جای آن‌ها یکسری آدم دیگر که ازاینجا مانده و ازآنجا رانده‌شده‌اند آمده‌اند که این حضور موجب ساخت فیلم‌هایی شده که در گوشه‌ای مانده و اکران نشدند و درنتیجه هم سینمای کودک و نوجوان از بین رفته است. درواقع ضربه اصلی را ما از اکران خورده‌ایم و باید فکری به حال این مشکل کرد.

 

وی ادامه داد: طی جلساتی که با آقای حیدریان رئیس سازمان سینمایی و رضا داد دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشتیم در این زمینه بسیار صحبت کردیم و تنها درخواست من برای سینمای کودک، اکران مناسب فیلم‌های این حوزه بوده است و آقای حیدریان هم قول داده‌اند که با تمام توان با کمک آقای رضا داد به این موضوع رسیدگی کنند. اکنون در سبد اکران، سینمای کودک یک مسئله جدی است. اگر فیلمی دیده نشود، سرمایه‌گذاران دیگر حاضر به‌صرف هزینه در این عرصه نخواهند بود.

 

فیلمسازان وقتی پویا می‌شوند که حمایت شوند

علی قویتن نیز معتقد است: سینمای کودک و نوجوان باید متنوع باشد. این سینما نیازمند فیلم‌های سرگرم‌کننده، فانتزی، عروسکی و فیلم‌های رئالی است که یک‌گونه از شکل پرورشی و آموزش را به همراه دارند. باید همه جور فیلم ساخته شود و مسئولین این وظیفه رادارند که برای اکران فیلم‌ها چاره‌اندیشی کنند و حمایت داشته باشند و در ساخت موضوعات مختلف پشتیبانی لازم را از فیلم‌ساز کنند و خط کش نگذارند و تقسیم‌بندی نکنند. به نظرم فیلمسازان وقتی پویا می‌شوند که حمایت شوند. در این صورت فیلم‌ساز علاقه‌مند شده و به سراغ موضوعاتی می‌رود که شاید مسئولین آن‌ها را نبینند.

 

کارگردان "پرواز بادبادک‌ها " در ادامه گفت: در تمام دنیا سینمای کودک ژانرهای مختلفی دارد. در دهه‌های قبل در ایران این‌گونه بود که فیلم‌های کودک و نوجوان همه صرفاً از سری فیلم‌های پرفروش نبودند. نمونه آن در ایران "کلاه قرمزی " است و در خارج هم "هری پاتر "؛ سینمای هالیوود همیشه نمی‌تواند "هری پاتر " بسازد و ما هم همیشه نمی‌توانیم به سراغ ساخت "کلاه قرمزی " برویم؛ بنابراین در دهه ۶۰ که دهه طلایی سینمای کودک بود ما هم "شهر موش‌ها " را داشتیم، هم "بادکنک سفید "، "خانه دوست کجاست "، "دونده "،" کیسه برنج "، "کلید "،" گربه آوازه‌خوان "، "سفر جادویی "، "دزد عروسک‌ها " و خیلی از فیلم‌های موفق دیگر را داشتیم. ضمن این‌که همه موفق جلو می‌رفتند به این دلیل که کسی که فیلم تربیتی می‌ساخت فیلمش به همان انداز خودش بازتاب داشت و کسی که تجاری می‌ساخت هم بازتاب اثرش را به‌اندازه فیلم خودش بود. فیلم‌سازی که تجاری کار می‌کرد بازتابش را خودش می‌گرفت و نیازی به حمایت مسئولین نداشت، چراکه کارش فروش کافی داشت؛ اما فیلم‌های هنری، تربیتی را مسئولین حمایت می‌کردند و به آن‌ها بها می‌دادند و همین باعث می‌شد که هر دو عرصه مخاطب داشته باشد. حمایت وظیفه دولت و مسئولین فرهنگی است تا از تمام فیلم‌ها به‌خصوص فیلم‌های فرهنگی نه فیلم‌های تجاری این پشتیبانی صورت گیرد.

 

درحالی‌که هرسال به بهانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان چند فیلم ساخته می‌شود، اما خروجی آثار این جشنواره بسیار اندک است و تنها شاید این فرصت برای فیلم‌های برگزیده جشنواره فراهم شود و سایر آثاری که تولید شدند باید همچنان در صف اکران باقی بمانند و حتی شاید سال‌ها پس‌ازآن فرصت اکران یافته و یا شاید هم هرگز این فرصت برایشان فراهم نشود و درنهایت تولیدکننده تصمیم بگیرد فیلم را بدون اکران روانه شبکه نمایش خانگی کند و یا در گنجه بگذارد تا فیلمش از یادها برود؛ اما نباید فراموش کرد که کودک امروز نیازمند فضایی است تا بتواند بافرهنگ و آداب‌ورسوم کشور خودش آشنا شود و خوراک فرهنگی مناسب دریافت کند چراکه اگر این فرصت را از کودک امروز بگیریم او نه‌تنها بافرهنگ اصیل ایرانی آشنا نمی‌شود بلکه بافرهنگی غریبه که حاصل نمایش و اکران فیلم‌های خارجی زبان است خو گرفته و درنهایت نسلی را تحویل خواهیم گرفت که کاملاً با آداب‌ورسوم غنی ایران غریبه است.

 

مسئولان فرهنگی باید این تلاش را بکنند تا فضایی برای اکران آثار سینمایی کودک و نوجوان فراهم کنند و همانند تشکیل یافتن گروه هنر و تجربه شاید بهتر باشد فضایی برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان شکل بدهند. یا حداقل زنگ سینما در مدارس شکل جدی گرفته و همانند دوران گذشته با همکاری سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش‌وپرورش زنگ سینما رنگ و بویی دوباره گرفته و سینمای کودک و نوجوان از این دوره گذار عبور کند و بتواند به‌روزهای طلایی و اوج خود بازگردد.

 

 

 

 

  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش