شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۰:۴۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۱۰۷۹
رادیو و تلویزیون

نگاهی به مجموعه «گشت پلیس»؛ اکشن؛ حلقه مفقوده تلویزیون

سریال گشت پلیس,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

مینی سریال «گشت پلیس» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از آن دست مجموعه های مختصر و مفیدی بود که به جای ریتم کند و روایت داستان های کش دار و به اصطلاح آب بستن در قصه، در ۷ قسمت توانست یکی از پرونده های مهم پلیسی را مورد بررسی قرار دهد. البته خوشبخت در گفت و گویی که با بانی فیلم پیش از این داشت بیان کرده بود که بخشی از داستان برگرفته از پرونده های واقعی است که با تخیل نویسنده آمیخته شده است و تلاشش را کرده تا سریالش دچار ممیزی در پخش نشود. اما واقعیت این است که در کشور ما ساخت فیلم و سریال پلیسی چندان کار راحتی نیست و موانع بسیاری بر سر راه فیلمساز برای ارائه یک اثر ماندگار در چنین ژانری قرار دارد. به این خاطر که مشاغلی از این دست در فرهنگ ما از قداست خاصی برخوردار است. از این رو فیلمساز نمی تواند حقایق زندگی فردی را که در جامعه چنین جایگاهی دارد در یک اثر نمایشی به گونه ای بیان کند که برای مخاطب کاراکترها و ماجراها ملموس و واقعی باشند. به همین دلیل است که اغلب سریال های پلیسی ایرانی مورد توجه قرار نمی گیرد و در عوض سریال های پلیسی غیروطنی برای مخاطب جذاب است. چرا که در اینگونه آثار روسای پلیس و حتی بالاتر از آن رییس جمهور و سران یک کشور هم می توانند فاسد و یا خائن باشند. اما در سینما و تلویزیون ما چنین تفکر و نگاهی در آثار نمایشی وجود ندارد. پلیس در فیلم ها و سریال ها شخصیت مثبت و ماورایی دارد که در بدترین شرایط، همواره بهترین تصمیم را می گیرد و هیچگاه وسوسه نمی شود، حسادت نمی کند و به طور کلی نگاه فیلمساز به این کاراکتر در آثار نمایشی مثبت است. در صورتی که به چالش کشیدن چنین کاراکترهایی در موقعیت های مختلف می تواند برای مخاطب جذاب باشد و هم برای بازیگری که ایفاگر آن نقش است. اما «گشت پلیس» را می توان یکی از کارهای متفاوت پلیسی در تلویزیون دانست.

 

از طرفی به قدری این سریال اکشن و واقع گرا بود که سفارشی بودن آن چندان به چشم نمی آمد. گرچه این مجموعه قرار بود که در هفته ناجا روی آنتن برود و به دلایلی پخش آن به تعویق افتاد، با این حال به دلیل ریتم تند و نگاه متفاوتی که کارگردان به یک اثر پلیسی داشت، باعث شد تا از همان قسمت نخست مورد توجه قرار بگیرد. علی رغم برخی سریال ها که باید یکی دو هفته ای از پخش سپری شود و بعد داستان وارد اتفاقات و ماجراهایی شود تا بتواند مخاطب را با خود همراه و ذهنش را درگیر کند، شاما «گشت پلیس» توانست از همان قسمت نخست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. گرچه این مجموعه نیز به دلایلی که در اغلب سریال های تلویزیونی وجود دارد، نقاط ضعفی هم داشت. با این حال در جذب مخاطب تا حدودی موفق بود.

 

مهرداد خوشبخت کارگردان این مجموعه از آن دست افرادی است که علاقه بسیاری به تجربه در ژانرهای مختلف در تلویزیون دارد. این را به راحتی می توان از آثاری که برای این رسانه ساخته متوجه شد. «شهر دقیانوس» و «غیر علنی» از جمله سریال هایی است که این کارگردان برای تلویزیون ساخته که در زمان خود حکایت از نگاه متفاوت و خاص این کارگردان به سریال سازی دارد. ضمن اینکه خوشبخت در دورانی که تله فیلم های بسیاری ساخته و پخش می شد، توانست تله فیلم های خوش ساختی را برای مخاطب تلویزیون بسازد و مورد توجه هم قرار بگیرد. او در «گشت پلیس» توانست از ابزار و امکاناتی که معمولا در اختیار نیروهای پلیس قرار دارد، به درستی در سریال خود استفاده کند.

 

ضمن اینکه در انتخاب بازیگران هم تلاشش را کرد تا از بازیگرانی دعوت به همکاری کند که در این ژانر کمتر دیده شده اند و سعی کرد بازی متفاوتی از آنها بگیرد. به عنوان مثال برزو ارجمند که مدتی است در تلاش است تا نقش های متفاوت و جدی را ایفا کند. او در این سریال یکی از پلیس هایی بود که در ابتدا به دلیل نوع رفتار و خلقیاتی که داشت، برای همکارانش چندان دوست و همکار محبوبی به نظر نمی آمد و همواره یک دفترچه و قلم به همراه داشت تا مواردی را یادداشت کند. ارجمند که آخرین حضورش در تلویزیون بازی در مجموعه «سر دلبران» و ایفای یک روحانی جوان بود، با توجه به انتخاب هایی که این اواخر در تلویزیون دارد، به نظر می رسد که به پختگی خاصی در انتخاب ها و بازی رسیده است. در کنار او امیررضا دلاوری نیز یکی دیگر از پلیس های این داستان بود که از قضا با باجناقش مشکلاتی داشت و گاهی هم به همکارش حسادت می کرد. ضمن اینکه به خاطره گویی نیز علاقه بسیاری داشت. اما هر بار که قصد داشت خاطرات چابهار را تعریف کند، مورد بی مهری همکاران و دوستانش قرار می گرفت. دلاوری در بازی اش نمک خاصی دارد که در این سریال و ایفای این نقش خیلی به کمک بازی اش می آمد و شخصیتش را شیرین می کرد.

 

در نهایت فرهاد قائمیان که در رأس این گروه بود نیز مثل همیشه توانست خاطره خوب دیگری را در ذهن مخاطب ماندگار کند. آن هم به دلیل توانایی است که در ایفای کاراکترهای متفاوت دارد. گرچه لحن قائمیان در اغلب فیلم ها و سریال هایی که حضور داشته، چندان متفاوت نبوده، اما به دلیل نکات مثبتی که در بازی اش وجود دارد، لحن و شیوه بیانش چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. به این دلیل که قائمیان هم ویژگی خاصی در نوع بازی اش دارد که مورد توجه مخاطب قرار می گیرد. از این رو خوشبخت را می توان یکی از کارگردانانی دانست که ملاک انتخاب بازیگر را نزدیکی به نقش و توانایی بازیگر می داند. آن هم در شرایطی که اغلب بازیگران به باند بازی و گروه بندی و تیمی کار کردن برخی کارگردانان معترضند، خوشبخت در کارهایی که تاکنون ساخته سعی کرده کست تکراری نچیند. فارغ از بحث انتخاب بازیگر و کارگردانی که در این سریال که تا حدودی نمره قبولی کسب می کند، شیوه روایت و داستان گویی نیز در هر اثر نمایشی و به خصوص در ژانر پلیسی بسیار حائز اهمیت است. نکته مهمی که اغلب بازیگران هم به آن در گفت و گوهایشان با رسانه ها تاکید دارند و اشاره می کنند. گویا تلویزیون نسبت به سریال پلیسی، اکشن و رزمی روی خوشی نشان نمی دهد که مخاطب جای چنین آثاری را در این رسانه خالی می بیند.

 

این در حالی است که در گذشته مهدی فخیم زاده سریال های خوبی را در این زمینه ساخت که مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت. با این وجود به نظر می رسد که سینما و تلویزیون ما فاقد ژانر اکشن است. آن هم در شرایطی که نیاز ساخت و تولید چنین آثاری در سینما و به خصوص در تلویزیون احساس می شود. به این دلیل که ژانر پلیسی و اکشن یکی از گونه های پرطرفدار محسوب می شود و مخاطبان بسیاری به دیدن این گونه کارها علاقه مند هستند. با این وجود کمتر کسی سعی می کند سریالی معمایی و یا پلیسی و اکشن بسازد. البته مهمترین مسئله ای که مانع از ساخت اینگونه آثار در سینما و به خصوص تلویزیون می شود، مشکلات مالی و بودجه هایی است که باید به چنین کارهایی اختصاص پیدا کند، اما این اتفاق در عمل نمی افتد. ضمن اینکه در تلویزیون در کنار مسائل مالی و بودجه، محدودیت ها و خطوط قرمز هم مانع مهمتری در ساخت آثاری از این دست محسوب می شود. بنابراین مخاطب کمتر شاهد سریال ها و فیلم های پلیسی ماندگار و جذاب است و هر از گاهی یک سریال در این زمینه ساخته و پخش می شود و خیلی زود هم به فراموشی سپرده می شود. گرچه متن و فیلمنامه خوب و حرفه ای و شخصیت پردازی دقیق و پیچیده و جذاب هم در این زمینه حرف اول را می زند و در نهایت کارگردانی که بتواند از دریچه نگاه خاصی به این مقوله بپردازد. به عنوان مثال پوریا آذربایجانی که چندی پیش سریال «نوار زرد» را برای تلویزیون ساخت و جزو کارهای خوب و متفاوت پلیسی در تلویزیون محسوب می شد اما در پخش دچار ممیزی بسیاری شد.

 

تاجایی که ممکن است این کارگردان جوان و خوش فکر علاقه ای به همکاری با تلویزیون نداشته باشد. یا مهرداد خوشبخت که قابلیت ساخت آثار پلیسی پرمخاطب را دارد. از این رو خوب است به جای سلیقه ای عمل کردن برخی مدیران تلویزیون و مانع تراشی بر سر راه فیلمسازان، توجه بیشتری به خواست و سلیقه مخاطب داشته باشند و از افرادی در این زمینه دعوت به همکاری کنند که تخصص و تجربه لازم را دارند. همین موضوع نیز باعث می شود بازیگران هم انگیزه بیشتری برای فعالیت در این رسانه داشته باشند. از طرفی سطح سلیقه مخاطب نیز با تولید آثار ماندگار و حرفه ای ارتقاء پیدا می کند.

 

 

banifilm.ir
  • 9
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش