براساس تازهترین گزارش مؤسسه Newzoo، ٤٢ درصد از این رقم، معادل ٤٦,١ میلیارد دلار مربوط به گیمهای موبایلی میشود و درمجموع در سال ٢٠١٧ با ٧.٨ درصد رشد نسبت به سال قبل که ١٠١ میلیارد دلار بود، تولیدکنندگان صنعت گیم رقمی معادل ١٠٨.٩ میلیارد دلار درآمد کسب میکنند.
درواقع دو فاکتور موبایل و چین در افزایش درآمد این بخش حکمفرماست و به دلیل افت بازار فروش پیسی شاهد افت خرید و دانلود کامل گیم در این بخش هستیم. از رقم ٤٦,١ میلیارد دلار در بخش موبایل، بیش از ٣٥.٣ میلیارد دلار آن از قسمت فروش گیم در گوشیهای هوشمند حاصل میشود و مابقی نیز از طریق گیمهای روی تبلت بهدست میآید.
سال گذشته سوپردیتا یکی از معتبرترین مؤسسههای ارائه آمار است که در جدیدترین گزارش خود به درآمد صنعت بازیسازی در سال ۲۰۱۶ و همچنین بازیهای پرفروش ماه نوامبر پرداخته بود. به گزارش این مؤسسه، بازیهای ویدئویی درمجموع در سال ۲۰۱۶ درآمدی معادل ۹۱ میلیارد دلار داشتهاند که در این بین بازیهای موبایل با درآمد ۴۱ میلیارددلاری، بیشترین سهم را از آنِ خود کردهاند. پس از بازیهای موبایل، بازیهای پیسی با درآمد ٣٥.٨ میلیارددلاری بیشترین سهم را دارند.
مؤسسه Newzoo، در سال گذشته وضعیت صنعت بازی در ایران را مورد بررسی قرار داده بود که براساس آن صنعت گیم ایران در بخش درآمدی رتبه سیودوم دنیا را دارد.
این در حالی است که از جمعیت ۸۰میلیونی شاهد حضور ۳۷میلیونو ۵۲۱ هزار اینترنتباز و درگیر در صنعت گیمِ کشور هستیم. ارقام منتشرشده نتیجه مجموعه فروش انواع گیم، کنسول گیم، خدمات کسبوکار آنلاین در بخش گیم و خریدوفروشهای آنلاین بازیهای رایانهای، خریدهای بینالمللی نرمافزار و سختافزار در بخش گیم است. در این آمار، کشور چین بهعنوان شماره یک جهان با یکمیلیاردو ۳۸۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۷۸۸ میلیون اینترنتباز دارد که درآمدی معادل ۲۴میلیاردو ۳۶۸ میلیون دلار را وارد جیب گیمسازان و گیمفروشان میکنند.
- 12
- 5